Mikä on Nordea ID -sovellus?

Nordea ID -sovellus on mobiililaitteeseen ladattava sovellus, jolla voit 

  • kirjautua verkko- ja mobiilipankkiin
  • maksaa turvallisesti verkko-ostoksesi
  • tunnistautua Nordea Business Centreen.

Vinkki: Lataa ja aktivoi Nordea ID -sovellus heti käyttöön kahdessa eri mobiililaitteessa. Näin varmistat, että sinulla on käytössäsi tunnistautumisväline, vaikka mobiililaiteesi hajoaa tai häviää.

Jos käytössäsi ei ole mobiililaitetta, voit tilata korvaavaksi tunnistautumisvälineeksi Nordea ID -laitteen.

Nordea ID -sovelluksen edut

  • Pankkitunnukset aina mukana mobiililaitteessasi.
  • Tunnusluvut eivät lopu kesken.
  • Helppokäyttöinen ja turvallinen.
  • Teet helposti maksun lisävahvistuksen.
  • Varmistat, että soitto tulee Nordeasta.
  • Vahvistat turvallisesti verkko-ostostesi maksut.

Millä laitteella sovellus toimii?

Nordea ID -sovellus toimii iPhone- ja Android-puhelimilla sekä iPad- ja Android-tableteilla, joilla käytössä seuraavat käyttöjärjestelmäversiot:

  • iOS 10 ja uudemmat
  • Android 6 ja uudemmat.
Aloita Nordea ID -sovelluksen käyttö yritysasiakkaana
Uudelleenaktivointi toiseen laitteeseen käytössä olevan laitteen avulla
Käyttäjätilin lisääminen
Jos puhelin vaihtuu tai katoaa

Näin otat Nordea ID -sovelluksen käyttöösi

Lataa Nordea ID -sovellus mobiililaitteesi sovelluskaupasta. Jos sinulla on jo Nordea ID -sovellus henkilökohtaisessa käytössä, voit kätevästi lisätä samaan sovellukseen yrityksen käyttäjäprofiilin.

  1. Aktivoidaksesi Nordea ID -sovelluksen tarvitset aktivointikoodin sekä väliaikaisen PIN-koodin. Saat koodit soittamalla Nordea Business Centreen 0200 2121.
  2. Kun olet saanut molemmat koodit voit aloittaa aktivoinnin. Sovellus ohjaa sinua kaikissa vaiheissa. Syötä ohjeiden mukaisesti aktivointikoodi ja väliaikainen PIN-koodi sovellukseen. 
  3. Valitse henkilökohtainen PIN-koodi, jota käytät jatkossa aina, kun kirjaudut tai vahvistat maksuja. Nimeä lopuksi myös käyttäjäprofiilisi. 
  4. Nordea ID -sovellus on nyt valmiina käyttöön!

Nordea ID -sovelluksen aktivointi toiseen laitteeseen QR-koodin avulla

Kirjautumista ei kannata jättää yhden Nordea ID -sovelluksen varaan. Jos esimerkiksi puhelimesi hajoaa tai vaihdat laitetta, pankkiasioinnin varmistamiseksi on kätevää, että olet ottanut käyttöön sovelluksen myös toisessa laitteessa tai hankkinut Tunnuslukulaitteen. 

Voit

  • ladata Nordea ID -sovelluksen sekä älypuhelimeen että tabletille
  • lisätä oman käyttäjäprofiilisi turvallisesti esimerkiksi toisen perheenjäsenen Nordea ID -sovellukseen.

Jos sinulla on Nordea ID -sovellus vaikka älypuhelimessasi, voit aktivoida sen avulla sovelluksen esimerkiksi tabletille. Aktivointi käy vaivattomasti QR-koodin avulla, jolloin et tarvitse erillisiä käyttöönottokoodeja. 

Käyttäjäprofiilin lisääminen Nordea ID -sovellukseen

Voit lisätä samaan Nordea ID -sovellukseen useita käyttäjäprofiileja 

  1. Avaa Nordea ID -sovellus siinä laitteessa, johon haluat lisätä käyttäjäprofiilin.
  2. Valitse alakulmasta “Käyttäjät” ja “Lisää uusi käyttäjä”.
  3. Jatka Aktivointi QR-koodilla -ohjeen kohdasta 3.
Aktivointi QR-koodilla 
Vanhasta laitteesta uuteen
  1. Lataa ensin Nordea ID -sovellus uudelle laitteelle sovelluskaupasta.
  2. Varmista että sekä vanhassa, että uudessa laitteessa on Nordea ID -sovelluksen viimeisin versio, sekä että molemmissa laitteissa on verkkoyhteys. Verkkoyhteyden saat joko mobiilidatalla (SIM-kortti), langattomalla verkolla (wi-fi) tai jakamalla verkkoyhteyden toisesta laitteesta. 
  3. Avaa sovellus uudessa laitteessa ja nimeä käyttäjäprofiilisi. Valitse seuraavat:
    - Nordea Suomi.
    - Kieli, jolla haluat käyttää sovellusta.
    - Nordea Business -asiakas.
    - "Aktivoi tässä laitteessa" ja seuraa sovelluksen ohjeita.
    - Siirry vanhaan laitteeseen.
    -  Valitse ”Aktivoi toisessa laitteessa”.
    -  Syötä Nordea Business -käyttäjätunnuksesi sekä sovelluksen PIN-koodi.
    - Sovellus luo nyt QR-koodin, jonka avulla aktivoit Nordea ID -sovelluksen toisessa laitteessa.
    - Skannaa seuraavaksi vanhassa laitteessa näkyvä QR-koodi uudella laitteella. QR-koodin lukija avautuu automaattisesti, kun olet käynyt läpi uudessa laitteessa näkyvät ohjeet.
    - Kun QR-koodi on luettu, sinut ohjataan luomaan itsellesi 4-8 numeroinen PIN-koodi sekä nimeämään käyttäjäprofiilisi. 
  4. Nordea ID -sovellus on nyt aktivoitu, ja voit sulkea vanhan laitteen.

Uuden käyttäjätilin lisääminen Nordea ID -sovellukseen

Luomalla useampia käyttäjätilejä voit halutessasi hoitaa samalla Nordea ID -sovelluksella sekä henkilökohtaisia että useamman yrityksen pankkiasioita.

  1.  Avaa sovellus ja klikkaa valikkoa oikeasta yläkulmasta.
  2. Valitse "Lisää käyttäjä".
  3. Valitse Nordea Suomi.
  4. Valitse kieli.
  5. Aloita käyttäjän lisääminen seuraamalla sovelluksessa näkyviä ohjeita.

Vinkki: Nordea ID -sovellus kannattaa asentaa useampaan mobiililaitteeseen.  Näin varmistat sujuvan asioinnin vaikka mobiililaitteesi katoaa tai hajoaa.

Miten toimia, jos puhelimesi vaihtuu tai katoaa?

  • Kirjaudu yrityksen verkkopankkiin vanhan mobiililaitteesi Nordea ID -sovelluksella tai tunnuslukulaitteella.  Mikäli sinulla ei ole mahdollisuutta kirjautua verkkopankkiin, olethan yhteydessä Nordea Business Centreen. 
  • Asenna Nordea ID -sovellus uuteen mobiililaitteeseesi sovelluskaupasta.
  • Käyttöönottoa varten tarvitset sekä kertakäyttöisen aktivointikoodin ja väliaikaisen pin-koodin. Saat koodit soittamalla Nordea Business Centreen. 
  • Huom. Jos syötät aktivointikoodin ennen väliaikaisen pin-koodin saapumista, aktivointikoodi ei enää toimi. Aktivointikoodi ja väliaikainen PIN-koodi tulee syöttää samaan aikaan uuden laitteen käyttöönoton yhteydessä sovellukseen. 

Mikäli mahdollista, asenna tunnuslukusovellus useampaan kuin yhteen mobiililaitteeseen. Näin varmistat sujuvan asioinnin vaikka mobiililaitteesi katoaa tai hajoaa.

Turvallisuus

Pankkitunnusten turvallinen käyttö

Älä koskaan luovuta pankkitunnuksiasi kenenkään toisen käyttöön. Opettele käyttäjätunnus ja tunnuslukusovelluksen PIN-koodi ulkoa. Säilytä käyttäjätunnus erillään sovelluksesta.

Miten sovellus toimii?

Antaessasi henkilökohtaisen PIN-koodisi tunnuslukusovellukseen, antaa sovellus sinulle vaihtuvia, tapahtumakohtaisia tunnuslukuja. Mikäli mobiililaitteessasi on datayhteys, lähettää sovellus tunnusluvun Nordeaan suojatussa verkossa puolestasi. Ilman datayhteyttä sovellus näyttää tunnusluvun mobiililaitteesi ruudulla, josta kopioit sen itse käyttämääsi palveluun.

Sovelluksen turvallisuus koostuu neljästä tekijästä: PIN -koodi, mobiililaite, tunnusluvut ja yhteys. Muista aina varmistaa, että käyttämäsi laite on suojattu pääsykoodilla. Tarkista jokainen tapahtuma ennen vahvistamista jotta voit varmistua siitä, että tapahtuma on itse tekemäsi. 

PIN-koodi
Tunnusluvut
Mobiililaite
Yhteys

PIN-koodi

  • Vain sinun tiedossasi.
  • PIN -koodi on sovellus- ja laitekohtainen.
  • Sovellus lukittuu 24 tunniksi, jos annat PIN -koodin väärin viisi kertaa peräkkäin.
  • PIN -koodia ei tallenneta mobiililaitteeseen, vaan se pyyhitään pois laitteen muistista heti, kun kertakäyttökoodin laskenta on tehty.

Nordea ID

  • Sovellus lähettää taustalla tunnuslukuja pankille.
  • Kertakäyttökoodit on eriytetty käyttötavan mukaan: Kirjautuminen, Vahvistus ja Tunnistautuminen.
  • Tunnusluvut ovat kertakäyttöisiä ja tapahtumakohtaisia.
  • Vahvistukseen käytetyt tunnusluvut ovat aikasidottuja.

Mobiililaite

  • Tunnuslukusovellus on sidottu laitteeseen. Mikäli joku yrittää kopioida sovelluksen toiseen laitteeseen, ei kopio toimi.
  • Mobiililaitteen muut sovellukset eivät pääse käsiksi tunnuslukusovelluksen tietoihin.
  • Jos laitteen tietoturva murretaan, sovellus tuhoaa tunnuslukusovelluksen tiedot automaattisesti.

Yhteys

Yhteys tunnuslukusovelluksen ja Nordean välillä on suojattu SSL-/TLS-suojauksella.

Tunnuslukusovellus toimii Apple ja Android mobiililaitteissa seuraavissa versioissa:

  • iOS 10 ja uudemmat
  • Android 6 ja uudemmat sekä Android 4