Frågor och svar om Google Pay

Ofta ställda frågor om Google Pay

Vad är Google Pay?

Google Pay är ett enkelt och bekvämt sätt att via din Android-enhet betala i butiker, på nätet och i appar.

På vilka enheter kan jag använda Google Pay?

Det kan du göra på alla mobiler och surfplattor som har operativsystemet Android Lollipop 5.0 eller senare versioner. För att kunna betala i butik måste din telefon också ha NFC (Near Field Communication). Det kan du kontrollera i telefonens inställningar. 

Min Android-enhet har operativsystemet Lollipop 5.0 eller senare, men jag får problem när jag använder Google Pay. Vad ska jag göra?

Vi har fått rapporter om att det finns problem med Google Pay på vissa enheter. Kontakta i så fall tillverkaren. 

Hur lägger jag till mitt kort i Google Pay?

Det finns tre sätt att lägga till kort i Google Pay:  

Via Nordeas mobilbank

  1. Hämta Nordea Mobile-appen.
  2. Klicka på [”Lägg till i Google Pay”] och följ instruktionerna.
  3. Godkänn villkoren.

Via Nordea Wallet

  1. Kontrollera att du har den senaste versionen av Nordea Wallet-appen (i appbutiken Google Play) och öppna den.
  2. Välj ditt kort och klicka på [”Lägg till i Google Pay”]
  3. Följ registreringsstegen så läggs dina kortuppgifter till.
  4. Godkänn villkoren
  5. Hämta Google Pay-appen

Via Google Pay 

  1. Hämta Google Pay från Google Play och öppna den
  2. Klicka på knappen [”+ Betalningssätt”] på betalningsfliken och följ instruktionerna. 
  3. Godkänn villkoren
  4. Bekräfta registreringen i Nordea Wallet-appen
Måste jag hämta Google Pay-appen för att göra betalningar med Google Pay?

Det går att använda Google Pay utan appen. Men om du till exempel vill byta ditt förvalda kort, så behöver du appen. Vi rekommenderar därför att du installerar den. 

Var kan jag betala med Google Pay?

Du kan betala med din Android-telefon i alla butiker som tar emot kontaktlösa betalningar. Du kan också använda Google Pay i många av dina favoritappar. Titta bara efter knappen [Köp med Google Pay]. I Google Play Store kan du se vilka appar som stöder Google Pay.

Hur betalar jag med Google Pay?

Betalning i butik:

  1. För mindre belopp (under gränsen för kontaktlös betalning) väck telefonen och håll mobilen nära terminalen för kontaktlösa betalningar. För större belopp (över gränsen för kontaktlösa betalningar) måste du låsa upp mobilen och hålla den nära terminalen. Du behöver inte öppna appen.
  2. Håll baksidan av mobilen nära terminalen för kontaktlösa betalningar och vänta tills den blå bocken visas. 

Betalning i appar:

Med Google Pay kan du betala i hundratals appar utan att behöva ange några betalningsuppgifter. Köp bussbiljett, hämtmat eller konsertbiljetter med ett enkelt litet knapptryck. Sök efter knappen [Köp med Google Pay].

Behöver jag internetanslutning när jag betalar med Google Pay i butik?

Nej, det behöver du inte. Betalningen utförs via terminaler som tar emot betalningar med kontaktlösa kort. Sök efter  symbolen för kontaktlösa betalningar. 

Vilka betalkort kan jag använda med Google Pay?

Alla Nordeas kort för privatkunder kan användas med Google Pay. Företagskorten Nordea First Card, Nordea Business Mastercard och Business Visa kan också användas samt våra kort för privatpersoner utgivna i samarbete med Stockmann, Finnair Plus och Tuohi. 

VKan jag betala med Google Pay om mina kort inte har funktionen för kontaktlösa betalningar?

Ja, med Google Pay kan du även använda kort som inte har funktionen för kontaktlösa betalningar. 

Hur bekräftar jag en betalning?

Du behöver inte bekräfta när du betalar i butik – öppna bara din mobil och håll den nära terminalen. 

När du betalar på internet väljer du Google Pay som betalningssätt. Följ sedan instruktionerna. 

Hur skiljer sig Google Pay från vanliga kontaktlösa betalningar?

Du kan även betala för köp över 25 euro. Lås bara upp mobilen och håll den nära terminalen för kontaktlösa betalningar. Du behöver inte bekräfta betalningen så länge mobilen är upplåst.

Hur vet jag att betalningen har gått igenom?

Det syns i terminalen när betalningen har godkänts. När du handlar på nätet får du ett meddelande när betalningen godkänts. 

Var och när utförs betalningen?

Dina betalningar registreras på samma sätt som vid kortbetalningar. Köpen visas direkt i appen.

Kan jag använda Google Pay med min rotade Android-enhet?

Nej, Google Pay fungerar tyvärr inte på en rotad enhet.

Hur säkert är Google Play?

När du betalar med din telefon i en butik skickar inte Google Pay kortnumret tillsammans med betalningen. Istället får ett virtuellt kontonummer representera dina uppgifter – så dina kortuppgifter förblir skyddade.

Jag har ett stamkundsprogram kopplat till mitt kort. Får jag poäng för mina köp även när jag betalar med mobilen?

I de flesta fall kan Google Pay tyvärr inte hantera nordiska stamkundsprogram kopplade till betalkort. Det beror helt och hållet på om företaget som erbjuder stamkundsprogrammet har tagit fram en särskild lösning för detta. Hör av dig till företaget och be om ytterligare information.

Vad gör jag om jag blir av med mobilen?

Med hjälp av Android Device Manager (www.google.com/android/devicemanager) kan du hitta, låsa och radera innehållet i din mobil. Du kan också använda [”Hitta min telefon”], så visar Google var den finns på en karta. Du behöver inte spärra ditt kreditkort.

Dessutom betjänar Nordea Kundtjänst mån–fre kl. 8–18 på svenska och dygnet runt på finska.