Om kortet inte fungerar

Ibland kan det hända att ditt kort inte fungerar. Du kan ändra kortinställningar så att kortet fungerar bättre och du kan fortsätta att använda det. På den här sidan finns råd och tips om vad du kan göra om ditt kort inte fungerar i en betalterminal, automat eller på nätet.

Om ditt kort inte fungerar i en betalterminal, automat eller på nätet, kan du börja med att prova våra tips.

Kontollera kontots/kreditens disponibla belopp 

  • Kontrollera att det disponibla beloppet på ditt bank- eller kreditkonto är tillräckligt eller börja använda transaktionsförmågan för krediten i mobil- eller nätbanken. Du kan också kolla saldot och kredittransaktionerna i en bankautomat. För saldoförfrågan i bankautomat tas det ut en avgift enligt gällande prislistaÖppnas i nytt fönster.
  • Bruksgränsen på ett parallellkort påverkar hur mycket av krediten parallellkortsinnehavaren kan utnyttja under faktureringsperioden. Huvudkortsinnehavaren kan avtala om bruksgränsen genom att ringa och identifiera sig i Nordea Kundtjänst eller via chatten.
Observera att transaktionen i vissa fall syns på kontot med några dagars dröjsmål.

Kontrollera säkerhetsgränser och användningsområde

Du kan kontrollera och vid behov ändra kortets säkerhetsgränser i mobil- eller nätbanken. 

Av säkerhetsskäl är det bra att ställa en låg säkerhetsgräns och ändra den vid behov då du gör ett större köp. Vid missbruk kan kontot då inte debiteras med större belopp.

Kolla också följande gränser i mobil- eller nätbanken:

  • Användningsområde
  • Användningsområde och Internet
  • Hasardspel på nätet har spärrats på alla kort som förnyats efter 9.5.2018 (gäller inte kort som automatiskt förnyas årligen). Du kan avaktivera spärren genom att ringa Nordea Kundtjänst (mån–fre kl. 8–18).
Betalterminal

Betalterminal

Om ditt kort inte fungerar i en betalterminal, kontrollera följande:

  • Är chippet smutsigt eller magnetremsan sliten? Du kan torka av chippet med en tygbit.
  • Har du satt in kortet tillräckligt djupt i terminalen?
  • Om ditt kort fortsättningsvis inte fungerar kontakta Nordea Kundtjänst 0200 5000 (mån–fre kl. 8–18)
  • Börja använda Google Pay eller Apple Pay och betala genom att hålla telefonen nära betalterminalen för kontaktlösa betalningar. Det är som att betala med kort men ännu smidigare. Läs mer om mobila betalningar.
Automater
Nätbetalningar