Frågor och svar om konton och betalningar

Frågor och svar

Hur öppnar jag ett konto?

Enklast öppnar du ett konto och beställer ett kort till kontot i nätbanken.

För ett minderårigt barn öppnar du behändigt ett konto via tjänsten Öppna banktjänster för ditt barn på nätet.

Hur kan jag avsluta mitt konto?

Du kan avsluta kontot genom att kontakta Nordea Kundtjänst via chatten, nätbankmeddelandet eller per telefon 0200 5000 (lna/msa). Du kan logga in på chatten också med andra bankers nätbankskoder.

Hur tilläggsbekräftar jag en betalning?

När du använder kodappen eller kodkalkylatorn kan du tilläggsbekräfta en betalning enkelt via appen eller kalkylatorn.

Du kan också tilläggsbekräfta en betalning per sms. För att kunna bekräfta per sms måste du registrera dig i sms-tjänsten. Registreringen sker i nätbanken under Mobiltjänster/Bekräftelse per sms.

Miten saan toistuvan maksun lopetettua?

Voit lopettaa toistuvat maksut verkkopankissa kohdassa: Päivittäiset raha-asiat -> Muut maksuasiat -> Erääntyvät maksut -> valitse poistettava maksu -> Poista

Hur avslutar jag en e-fakturabeställning?

Du kan avsluta beställningen i nätbanken under: Daglig ekonomi > E-fakturor > välj den fakturautställare du vill ta bort i listan > Ta bort.

Hur gör jag en betalning till utlandet?

Du kan smidigt betala till utlandet genom att i nätbanken under Övriga betalningsärenden välja Valutabetalning. Du kan göra betalningar i euro till EU och EES samt till Schweiz och Monaco i både mobil- och nätbanken på samma sätt som du överför pengar till ett konto i Finland.

Hur och var kan jag beställa resevaluta?

Som privatkund hos Nordea kan du beställa resevaluta lätt och enkelt via tjänsten FOREX Nätvaluta. Du hittar tjänsten via sidorna om resevaluta i nätbanken. Tjänsten styr dig vidare till beställning av valuta. Nordeas kontor erbjuder inte längre kontant valuta. Läs mer om resevaluta.Öppnas i nytt fönster