Rapportera bedrägeriförsök

Om du misstänker nätbedrägeri

Kontakta Nordea omedelbart

Nordea vidtar åtgärder för att förhindra att situationen förvärras. Bland annat kan det röra sig om att spärra ett giltigt avtal om nätbanken eller begränsa användningen av nätbankstjänsterna. Om möjligt får du gärna skicka skärmdumpar på sådant som du misstänker för att vara bedrägeri.

Använd inte din enhet (dator, pekplatta, mobiltelefon) för ärenden i nätbanken eller på andra webbplatser förrän de eventuella skadliga programmen har tagits bort. Använd endast enheter som inte har virus. Om nätbedrägeriet inträffade på grund av skadliga program på din dator, pekplatta eller mobiltelefon är det viktigt att du får bort dem från enheten. 

Vissa skadliga program kan inte tas bort utan att ominstallera operativsystemet. Om nätbedrägeriet berodde på nätfiske (phishing) bör du köra antivirusprogrammet regelbundet och alltid hålla det uppdaterat för säkerhets skull.

Kontakta oss

Rapportera bedrägeriförsök som du fått per e-post

Om du har fått ett falskt e-postmeddelande som ser ut som om det kom från Nordea, kan du vidarebefordra det till e-postadressen nedan. Förstör det falska meddelandet därefter utan att öppna den bifogade länken eller filen.

Raportoi huijausyrityksestä 

Observera att

  • du inte kan skicka frågor om falska meddelanden till e-postadressen ovan, utan den används endast för rapportering av bedrägerimisstankar.
  • du inte får något svar på ditt e-postmeddelande, men det används för att kunna spåra och stänga skadliga nätsidor.

Om du misstänker att någon obehörig har fått tag på ditt användar-ID, ditt kodkort eller både och, ring genast Nordea Kundtjänst. När kundtjänsten har stängt kan du ringa spärrtjänsten, tfn 020 333 (24 h/d), från utlandet +358 20 333 (24 h/dygn).

Kortsäkerhet

Meddela genast spärrtjänsten om ditt kort förkommer, blir stulet eller fastnar i en automat i utlandet.

Läs mer

Skydda din enhet

Du kan göra det säkrare att sköta ärenden över webben genom att regelbundet uppgradera din webbläsare, använda en brandvägg som begränsar internettrafik och uppgradera datorns antivirusprogram.

Läs mer

Säkerhet

När det gäller elektroniska banktjänster inverkar utöver datorns, nätförbindelsens och nätbankens egenskaper också användarens eget handlande på säkerheten.

Läs mer

Internethot

Om du får ett e-postmeddelande där du ombes ge information om dina bankrelaterade ärenden bör du förstöra meddelandet och under inga omständigheter svara på det.

Läs mer