Frågor och svar om nät- och mobiltjänster

Svar på vanliga frågor om bankkoder och e-identifiering

Hur skaffar jag bankkoder till mitt minderåriga barn?

Enklast öppnar du ett kundförhållande och grundläggande banktjänster för ditt barn på nätet i tjänsten Öppna banktjänster för ditt barn på nätet. Till de grundläggande banktjänsterna hör brukskonto, sparkonto, Electron-kort och bankkoder.

Då du skaffar bankkoder till ditt barn i nättjänsten kan du aktivera kodappen på samma gång. Närmare anvisningar får du då du fyller i ansökan. Om barnet bara har rätt att kolla nätbanken är det inte möjligt att aktivera kodappen. I sådana fall ska nätbanksavtalet först uppdateras till ett avtal med full behörighet att använda nätbanken för att barnet ska kunna börja använda kodappen.  

För att sköta ärenden hos andra leverantörer (t.ex. skatt.fi, Mina Kanta-sidor, Studieinfo) kan du lägga till e-identifiering till barnets bankkoder på kontoret, där vi kontrollerar barnets identitet och vårdnadshavarens/vårdnadshavarnas bemyndigande för att barnet ska få börja använda e-identifiering. 

Vad är e-identifiering och hur kan jag börja använda den?

E-identifiering, alltså stark autentisering, är en del av Nordeas bankkoder. Med bankkoderna kan du identifiera dig i nät- och mobilbanken, Nordea Kundtjänst och andra leverantörers (t.ex. Fpa:s) nättjänster. Du behöver bankkoder också för att bekräfta kortköp på nätet.

Bankkoderna öppnas utan e-identifiering. För att få tillgång till e-identifiering måste du besöka ett kontor personligen och bestyrka din identitet med hjälp av en identitetshandling som banken godkänner.

Svar på vanliga frågor om kodappen

Hur använder jag kodappen?

Kodappen fungerar på samma sätt som det gamla kodkortet på papper. Den enda skillnaden är att du laddar ner kodappen på din smarttelefon eller surfplatta och bekräftar transaktioner med en enda, personlig pinkod. Du väljer pinkoden själv.   

Med kodappen kan du också använda andra digitala tjänster, såsom Skatteförvaltningens tjänster. Då du loggar in i tjänsten måste du öppna appen för att kunna bekräfta inloggningen med din pinkod. Du bekräftar alltid dina ärenden med samma pinkod som du skapat då du aktiverade kodappen. 

Appen öppnas inte automatiskt i olika tjänster utan du ska själv öppna den och kontrollera att du godkänner rätt transaktion. 

 

Hur börjar jag använda kodappen?

Enklast kommer du till anvisningar om hur du börjar använda kodappen på sidan Koder. Anvisningarna är olika beroende på om du håller på att installera kodappen för första gången eller byta din smarttelefon eller surfplatta till en ny och måste installera appen på nytt. Det är lättare att installera appen på nytt om du redan har den installerad på en annan telefon eller surfplatta. Det är möjligt att installera appen på nytt med hjälp av en ny aktiveringskod också utan att du har den installerad på en annan enhet.

Se anvisningarna på sidan Koder.

Med vilka enheter fungerar appen?

Kodappen fungerar med iPhone och Android-telefoner samt iPad- och Android-surfplattor. 

·     - iPhone: iOS-version 10 och nyare 

·     - iPad: iOS-version 10 och nyare 

·     - Android-telefoner och -surfplattor: operativsystem 6 och nyare 

Du gör klokt i att ladda ner appen på flera enheter eller skaffa en kodkalkylator vid sidan om appen. Då kan du vara säker på att du kan identifiera dig i olika tjänster även om din smarttelefon eller surfplatta går sönder eller försvinner. 

Hur får jag aktiveringskoden?

Du behöver aktiveringskoden då du tar i bruk kodappen för första gången, eller om den enda mobila enhet på vilken du har aktiverat kodappen går sönder eller försvinner.  

Om du har kodkalkylator eller kan identifiera dig med en annan banks koder, kan du aktivera appen då du öppnar den. Du får aktiveringskoden per sms. 

Om du inte kan identifiera dig kan du beställa en aktiveringskod och tillfällig pinkod antingen genom att ringa vår kundtjänst eller genom att i appen välja identifieringssättet ”Aktiveringskod” och "Jag vill beställa en aktiveringskod och tillfällig pinkod”. Du får aktiveringskoden per sms och den tillfälliga pinkoden per post inom två dagar. Aktiveringskoden och den tillfälliga pinkoden ska användas samtidigt, så vänta på att du fått pinkoden per post innan du börjar aktiveringen. 

Av säkerhetsskäl skickar vi aktiveringskoden endast till verifierade telefonnummer. Om du inte har verifierat ditt telefonnummer, kan du göra det genom att ringa 0800 170 777 som är Nordeas avgiftsfria tjänst för automatisk verifiering av telefonnummer. Det är viktigt att du ringer från det telefonnummer du vill verifiera. 

Hur kollar jag vilken version av appen jag använder?

Öppna kodappen. Välj Hjälp och scrolla ner på sidan för att se vilken version av appen du använder. 

Hur öppnar jag kodappen om den låst sig?

Om kodappen låst sig, öppnas den automatiskt om 24 timmar. Det är inte möjligt att snabba upp upplåsningen.

Läs mer om kodappen här

Hur ska jag göra om min kodapp inte fungerar?

Om kodappen ger felmeddelandet ”Koderna har pausats” eller ”Service är inte i bruk. Försök igen om en stund”: 

• Uppdatera appen på din telefon eller surfplatta till den nyaste versionen i appbutiken. 

• Stäng av och sätt på telefonen eller surfplattan igen. 

• Nu kan du öppna apparna på nytt och åter logga in med kodappen. 

Om kodappen ger felmeddelandet ”Vi har upptäckt flera parallella identifierings-/bekräftelseförsök”, öppna kodappen på nytt och ge rätt pinkod så nollställs felet. 

Hur gör jag om min smarttelefon eller surfplatta skadas så att jag inte längre kan använda kodappen?

Det finns flera olika sätt att aktivera en ny kodapp. Om du har en kodkalkylator eller en annan banks bankkoder kan du aktivera kodappen och börja använda den genast med hjälp av kalkylatorn eller koderna. Om du inte har något identifieringsverktyg får du tillgång till en ny kodapp genom att i appen på din nya telefon eller surfplatta beställa aktiveringskoder per post. 

Om din smarttelefon eller surfplatta försvunnit kan du radera kodappen på den i nätbanken förutsatt att du har tillgång till ett annat identifieringsverktyg. Om du inte kan logga in i nätbanken kan du avaktivera kodappen genom att kontakta vår kundtjänst. 

Du gör klokt i att ladda ner appen på flera enheter eller skaffa en kodkalkylator vid sidan om appen. Då kan du vara säker på att du kan identifiera dig i olika tjänster även om din smarttelefon eller surfplatta går sönder eller försvinner. 

 

Kan jag ladda ner kodappen på någon annans smarttelefon eller surfplatta?

Du kan lägga till din användarprofil på en kodapp som finns på någon annans smarttelefon eller surfplatta. Se anvisningar om hur du aktiverar appen på en annan enhet då du redan aktiverat appen på en enhet. 

Då det finns flera användarprofiler på en smarttelefon eller surfplatta kan de biometriska identifieringssätten endast användas för den som huvudsakligen använder enheten. Igenkänning av fingeravtryck eller ansikte avaktiveras i inställningarna för andra användares profiler. Andra användare använder pinkod för att logga in med sina profiler. 

Det är alltså tryggt att använda kodappen på någon annans smarttelefon eller surfplatta, eftersom alla andra användare än den huvudsakliga användaren loggar in med sina personliga pinkoder.  

Om kodappen är nedladdad t.ex. på en surfplatta som hela familjen använder rekommenderar vi att alla användare loggar in med sina personliga pinkoder. 

 

Svar på vanliga frågor om kodkalkylatorn

Vad är en kodkalkylator?

Kodkalkylatorn är en identifieringsmetod för våra kunder som inte har en smarttelefon eller en surfplatta på vilken det går att installera kodappen.  

Kodkalkylatorn är liten, lätt och enkel att ha med sig till exempel i plånbokens kortfack. Vi erbjuder också en talande kodkalkylator speciellt för våra synskadade kunder. 

Hur börjar jag använda kodkalkylatorn?

Du kan beställa en kodkalkylator i nätbanken på fliken Redigera nätbanken under Bankkoder eller genom att ringa Nordea Kundtjänst. Det kostar ingenting att beställa den första kodkalkylatorn, för följande kodkalkylatorer tar vi ut en avgift enligt prislistan. 

Vad är pukkoden som kodkalkylatorn ber om?

Puk är en förkortning av orden ”Personal Unblocking Key" och den används för att låsa upp en enhet som har låst sig. Om din enhet frågar efter pukkod, kontakta Nordea Kundtjänst som kan låsa upp enheten.

Hur lång är kodkalkylatorns livscykel?

Kalkylatorn fungerar med batteri och uppskattas hålla i cirka sju år beroende på användningen.

Nordea Mobile

På vilka enheter kan jag använda Nordea Mobile?

Nordea Mobile fungerar på alla Android-enheter med operativsystemet 5.0 eller nyare och på alla iOS-enheter med operativsystemet 10 eller nyare.

Jag kan inte uppdatera min telefon till versionen iOS 10. Fungerar Nordea Mobile inte då?

Nej. Nordea Mobile är avsedd för operativsystemet iOS 10 eller en nyare version. Vi rekommenderar att du använder nätbanken för privatkunder med din enhets webbläsare.

Jag kan inte uppdatera min Android-telefon till versionen 5.0. Fungerar Nordea Mobile inte då?

Nej. Nordea Mobile är avsedd för operativsystemet Android 5.0 eller en nyare version. Vi rekommenderar att du använder nätbanken för privatkunder med din enhets webbläsare.

Jag har en Windows-telefon. Fungerar Nordea Mobile inte på den?

Nej. Du kan inte använda Nordea Mobile på Windows-telefoner. Du kan använda nätbanken för privatkunder med din enhets webbläsare.

Vad behöver jag för att kunna ladda ner Nordea Mobile?

För att ladda ner Nordea Mobile ska du ha ett nätbanksavtal. Läs mer.

Vad kostar Nordea Mobile?

Nordeas villkor tillämpas på mobilbanken. Läs mer om priserna och villkoren.

Kan jag logga in på Nordea Mobile med fingeravtryck eller ansiktsigenkänning?

Ja, du kan logga in med fingeravtryck och ansiktsigenkänning. Du kan också använda kodappen eller kodkalkylatorn.

Jag använder kodkortet. Kan jag använda den nya mobilbanken med det?

Det går inte att logga in på mobilbanken med kodkortet. 

Jag kan inte logga in på mobilbanken, vad kan det bero på?

Det beror på att operativsystemet på vissa enheter stänger mobilbanksappen när man startar kodappen medan mobilbanksappen är aktiv. Det kan hända att enheten eventuellt har funktioner som minskar dess strömförbrukning. Dessa funktioner stänger aktivt appar i bakgrunden.

Varför måste jag ladda ner kodappen för att kunna använda mobilbanken?

Nordea ska kunna identifiera sina kunder på ett säkert sätt. Kodappen uppfyller de senaste säkerhetskraven.

Kan jag öppna ett konto i den nya mobilbanken?

Nej. För tillfället kan du inte öppna konto i den nya mobilbanken men vi planerar att lansera funktionen i framtiden.

Hur kan jag ändra kontonas ordning?

Du kan redigera förstasidan med knappen Ändra som finns nederst på sidan. Gå till fliken Konton och välj Ändra uppe till höger på sidan. Du kan ändra ordningen på kontona genom att dra och släppa.

Hur skiljer sig Nordea Mobile från nätbanken för privatkunder?

Du kan sköta så gott som alla dagliga bankärenden i mobilbanken. Nätbanken för privatkunder har några funktioner som ännu inte finns i mobilbanken.

Behöver jag köpa en ny mobil?

Om du har en Android-enhet som inte kan uppdateras till version 5.0 av operativsystemet eller en iPhone som inte kan uppdateras till version 10.0 av operativsystemet behöver du en ny telefon för att kunna använda Nordea Mobile. Nordea Mobile fungerar inte heller på Windows-telefoner. Om du inte vill köpa en ny telefon rekommenderar vi att du använder nätbanken för privatkunder med telefonens webbläsare.

Varför hittar jag inte Nordea Mobile i App Store eller Google Play?

Appen Nordea Mobile har utvecklats för operativsystemet Android 5.0 eller en nyare version och för Apples operativsystem 10.0 eller en nyare version. Om din mobil är gammal kan det hända att du inte kan uppdatera dess operativsystem. Nordea Mobile är inte tillgänglig för Windows-telefoner.

Har man begränsat mobilbankens användningstid? Loggar mobilbanken ut användaren efter en viss tid?

Ja. Mobilbanksappen loggar ut användaren automatiskt efter 10 minuter om appen inte används.

Svar på vanliga frågor om Siirto

Vad behöver jag för att kunna använda Siirto?

Då du är kund hos Nordea eller Andelsbanken kan du börja använda Siirto genom att ladda ner appen på din telefon och bekräfta din identitet med dina bankkoder. Detta säkerställer att alla användare kan betala och ta emot betalningar säkert med hjälp av telefonnummer. 

Förutsättningar för ibruktagande: 

- Nordeakunder behöver Nordeas kodapp. Kunder hos andra banker identifierar sig med sin egen banks metoder för identifiering på nätet. Ytterligare uppgifter om olika banker och betaltjänstleverantörer som är med i betalningssystemet Siirto hittar du på www.siirto.fiÖppnas i nytt fönster.

- Appen används med smarttelefon (iOS eller Android). 

- Nordeakunder som är under 15 år gamla får tillgång till tjänsten efter att vårdnadshavaren kontaktat Nordea Kundtjänst på numret 0200 5000. 

- Om du inte har en finsk personbeteckning, kontakta Nordea Kundtjänst på numret 0200 5000.  

Är saldot på mitt bankkonto som syns i Siirto alltid ajour?

Saldot på ditt konto i Nordea uppdateras alltid när telefonen är kopplad till nätet. Saldouppgifterna visas inte för kunder hos andra banker.

Hur snabbt överförs pengarna mellan olika bankkonton?

Pengarna överförs omedelbart mellan Siirto-användarnas bankkonton och mottagarna kan använda dem genast. Betalningen förmedlas som en vanlig kontoöverföring ifall det inte finns betalningsförbindelser i realtid mellan betalarens och mottagarens bankkonton. Då förmedlas betalningen beroende på tidpunkten för betalningsuppdraget senast nästa bankdag.

Mitt telefonnummer byttes ut och jag har alltså ett nytt telefonnummer. Vad borde jag göra?

Du kan ta bort det gamla telefonnumret genom att avaktivera kontot i appens kontoinställningar. Därefter ska du registrera dig på nytt och ange ett nytt telefonnummer då du börjar använda appen.

Är det tryggt att använda Siirto?

I tjänsten Siirto kan du överföra pengar på ett tryggt och modernt sätt. Om du misstänker att dina lösenord eller identifieringsverktyg har råkat i fel händer, underrätta Nordea omedelbart om detta.

Hur gör jag i situationer där mottagaren inte fått sina pengar?

Kontrollera alltid då du betalar att det mottagarnamn som banken bekräftar är rätt. Betala inte om namnet är ett annat än du tänkt dig. Betalningen förmedlas till mottagaren utifrån det telefonnummer som registrerats i tjänsten. Telefonnumret kan vara kopplat endast till ett konto i taget. Betalningarna överförs till det bankkonto som telefonnumret vid betalningstidpunkten är kopplat till i tjänsten. Be mottagaren kontrollera att betalningen inte registrerats på ett konto i en annan bank istället för kontot i Nordea.

Svar på vanliga frågor om Apple Pay

Mikä on Apple Pay?

Apple Pay on Applen tuottama palvelu, jossa voit tehdä luottokorttimaksuja Apple Pay –mobiilisovelluksen avulla omalla iPhonellasi, iPadillasi, Apple Watchillasi tai Mac-tietokoneellasi. Maksaminen on siis mahdollista näillä laitteilla, ilman fyysistä muovikorttia.

Kuinka turvallinen Apple Pay on?

Hyvin turvallinen. Apple Pay käyttää vahvoja turvallisuustoimintoja, jotka on rakennettu suoraan puhelimeesi ja sen ohjelmistoon. Apple ei pääse käsiksi maksukorttisi tietoihin, eikä niitä luovuteta myöskään kauppiaalle maksutapahtuman yhteydessä. 

Apple Pay käyttää jokaiseen ostokseen laitekohtaista numeroa ja uniikkia maksutapahtumakoodia ja jokainen maksutapahtuma vaatii sinulta vahvistuksen Touch ID:llä tai tunnuskoodilla. Muistathan aina käyttää turvallisia salasanoja tai koodeja, ei esimerkiksi 1,2,3,4 tai 0,0,0,0.

Jos puhelimesi katoaa, eivät ulkopuoliset näe korttitietojasi tai pääse maksamaan puhelimellasi ilman tunnistautumista. Jos taas korttisi katoaa, saat uudet heti käyttöön puhelimeesi. 

Millä laitteilla voin käyttää Apple Pay -palvelua?

Voit käyttää Apple Pay -palvelua seuraavilla laitteilla:


iPhone

iPhone (iOS 11+)

iPhone X

iPhone 8

iPhone 8 plus

iPhone 7

iPhone 7 Plus

iPhone 6s

iPhone 6s Plus

iPhone 6

iPhone 6 Plus

iPhone SE


Apple Watch

Apple Watch Series 3

Apple Watch Series 2

Apple Watch Series 1

Apple Watch (1. sukupolvi)


iPad

iPad (5th generation)

iPad Pro (12.9-tuumainen)

iPad Pro (9.7-tuumainen

iPad Air 2

iPad mini 4

iPad mini 3


Mac

MacBook Pro Touch ID –tekniikalla

Mac-tietokoneet 2012 vuosimallista eteenpäin yhdessä iPhone-puhelimen tai Apple Watch –kellon kanssa, joissa on Apple Pay –aktivoituna.

Kuinka otan Apple Payn käyttöön?

Jos käytät mobiilipankkia tai Nordea Wallet -sovellusta:

Mene “Omat korttini” osioon ja valitse maksukortit, jotka haluat liittää, valitse toiminnoista “Lisää Apple Wallettiin” ja seuraa ohjeita. Vahvista liittäminen pankkitunnuksillasi.


Jos käytät Apple Wallet -sovellusta:

Avaa sovellus, lisää maksukorttisi Apple Wallet –sovellukseen ja vahvista Nordea Walletin tai pankkitunnusten avulla tai asiakaspalvelun kautta.

Missä voin maksaa Apple Payllä?

Kaupoissa

Voit maksaa Apple Payllä kaupassa kun näet maksupäätteessä lähimaksutunnisteen.


Verkkokaupoissa

Voit myös käyttää Apple Pay –palvelua verkkokaupoissa ja monissa sovelluksissa.


Sovellukset ja verkkosivut

Käytä "Pay with Apple Pay" (Maksa Apple Payllä) painiketta tai “Apple Pay as a payment method" (Valitse maksutavaksi Apple Pay) vaihtoehtoa.

Miten maksan Apple Payllä?

Kaupassa

Pidä iPhone lähellä langatonta maksupäätettä ja sormeasi Touch ID -painikkeella. Apple Watch –kellolla, tuplaklikkaa sivun painiketta ja pidä kelloa maksupäätteen vieressä.


Sovelluksissa ja verkkosivuilla

Valitse maksutavaksi Apple Pay ja vahvista sormenjälkesi avulla Touch ID:n kautta.


Mac-tietokoneella

Valitse maksutavaksi Apple Pay ja vahvista iPhonen tai Apple Watch –kellon kautta.

Edellyttääkö Apple Payn käyttäminen kaupassa verkkoyhteyttä?

Ei. Maksaminen tapahtuu lähimaksua tukevien maksupäätteiden kautta. Tunnistat tällaisen maksupäätteen lähimaksamisesta kertovasta kaarisymbolista. 

Millä maksukorteilla voin käyttää Apple Pay -palvelua?

Apple Pay -palvelua voi käyttää kaikilla Nordean henkilöasiakkaiden korteilla. Käyttö onnistuu myös yritysasiakkaiden Nordea First Card-, Nordea Business Mastercard- ja Business Visa -korteilla sekä henkilöasiakkaiden Stockmann-, Finnair Plus- ja Tuohi-yhteistyökorteilla. 

Voinko maksaa Apple Payllä, vaikka kortissani ei ole lähimaksumahdollisuutta?

Kyllä voit. Apple Payhin voi liittää myös kortit, joissa ei ole lähimaksumahdollisuutta. 

Miten maksu vahvistetaan?

Kun käytät Apple Paytä kaupassa, maksua ei tarvitse erikseen vahvistaa. Riittää, että avaat puhelimen lukituksen ja viet puhelimen maksupäätteen lähelle. 

Kun maksat ostoksia verkossa, valitse maksutavaksi Apple Pay ja seuraa ohjeita. 

Miten Apple Pay eroaa lähimaksukortilla maksamisesta?

Apple Payllä voit maksaa myös yli 25 euron ostokset. Avaa puhelimen lukitus ja vie puhelin maksupäätteen lähelle. Maksua ei tarvitse vahvistaa erikseen, kunhan puhelimen lukitus on avattu.

Mistä tiedän, että maksu onnistui?

Maksupääte ilmoittaa, kun maksu on hyväksytty. Verkossa maksu on onnistunut, kun näet ilmoituksen hyväksytystä maksusta. 

Mistä ja milloin ostokset veloitetaan?

Ostokset veloitetaan kortiltasi samaan tapaan kuin normaalisti kortilla maksaessasi. Ostokset näkyvät sovelluksessa välittömästi maksamisen jälkeen.

Kuulun kanta-asiakasohjelmaan, joka on yhdistetty korttiini. Saanko Apple Payllä maksamisesta kanta-asiakasohjelman pisteitä?

Valitettavasti Apple Pay ei tue useimpia pohjoismaisia kanta-asiakasohjelmia, jotka on yhdistetty maksukorttiin. Se, onko pisteiden kerääminen mahdollista, riippuu siitä, onko kanta-asiakasohjelmaa tarjoava yritys kehittänyt sitä varten erillisen sovelluksen. Kysy lisätietoja yritykseltä, jonka kanta-asiakasohjelmaan kuulut.

Onko Apple Payn käyttöön ikärajaa?

Apple Payn käyttöön tarvittavan Apple ID:n ikäraja on 13 vuotta, eli sama ikäraja koskee käytännössä myös Apple Payn käyttöä.  

Apple Payn asennus ei onnistu, mitä teen?

Mikäli sinulla on ongelmia Apple Pay -sovelluksen käytössä, teknistä tukea löydät osoitteesta: support.apple.com/fi-fiÖppnas i nytt fönster 

Kirjoita sivulla olevaan hakukenttään Apple Pay ja löydät sovelluksen tukisivuston. 

Svar på vanliga frågor om Google Pay

Vad är Google Pay?

Google Pay är ett enkelt och bekvämt sätt att via din Android-enhet betala i butiker, på nätet och i appar.

På vilka enheter kan jag använda Google Pay?

Det kan du göra på alla mobiler och surfplattor som har operativsystemet Android Lollipop 5.0 eller senare versioner. För att kunna betala i butik måste din telefon också ha NFC (Near Field Communication). Det kan du kontrollera i telefonens inställningar. 

Min Android-enhet har operativsystemet Lollipop 5.0 eller senare, men jag får problem när jag använder Google Pay. Vad ska jag göra?

Vi har fått rapporter om att det finns problem med Google Pay på vissa enheter. Kontakta i så fall tillverkaren. 

Hur lägger jag till mitt kort i Google Pay?

Det finns tre sätt att lägga till kort i Google Pay:  

Via Nordeas mobilbank

  1. Hämta Nordea Mobile-appen.
  2. Klicka på [”Lägg till i Google Pay”] och följ instruktionerna.
  3. Godkänn villkoren.

Via Nordea Wallet

  1. Kontrollera att du har den senaste versionen av Nordea Wallet-appen (i appbutiken Google Play) och öppna den.
  2. Välj ditt kort och klicka på [”Lägg till i Google Pay”]
  3. Följ registreringsstegen så läggs dina kortuppgifter till.
  4. Godkänn villkoren
  5. Hämta Google Pay-appen

Via Google Pay 

  1. Hämta Google Pay från Google Play och öppna den
  2. Klicka på knappen [”+ Betalningssätt”] på betalningsfliken och följ instruktionerna. 
  3. Godkänn villkoren
  4. Bekräfta registreringen i Nordea Wallet-appen
Måste jag hämta Google Pay-appen för att göra betalningar med Google Pay?

Det går att använda Google Pay utan appen. Men om du till exempel vill byta ditt förvalda kort, så behöver du appen. Vi rekommenderar därför att du installerar den. 

Var kan jag betala med Google Pay?

Du kan betala med din Android-telefon i alla butiker som tar emot kontaktlösa betalningar. Du kan också använda Google Pay i många av dina favoritappar. Titta bara efter knappen [Köp med Google Pay]. I Google Play Store kan du se vilka appar som stöder Google Pay.

Hur betalar jag med Google Pay?

Betalning i butik:

  1. För mindre belopp (under gränsen för kontaktlös betalning) väck telefonen och håll mobilen nära terminalen för kontaktlösa betalningar. För större belopp (över gränsen för kontaktlösa betalningar) måste du låsa upp mobilen och hålla den nära terminalen. Du behöver inte öppna appen.
  2. Håll baksidan av mobilen nära terminalen för kontaktlösa betalningar och vänta tills den blå bocken visas. 

Betalning i appar:

Med Google Pay kan du betala i hundratals appar utan att behöva ange några betalningsuppgifter. Köp bussbiljett, hämtmat eller konsertbiljetter med ett enkelt litet knapptryck. Sök efter knappen [Köp med Google Pay].

Behöver jag internetanslutning när jag betalar med Google Pay i butik?

Nej, det behöver du inte. Betalningen utförs via terminaler som tar emot betalningar med kontaktlösa kort. Sök efter  symbolen för kontaktlösa betalningar. 

Vilka betalkort kan jag använda med Google Pay?

Alla Nordeas kort för privatkunder kan användas med Google Pay. Företagskorten Nordea First Card, Nordea Business Mastercard och Business Visa kan också användas samt våra kort för privatpersoner utgivna i samarbete med Stockmann, Finnair Plus och Tuohi. 

VKan jag betala med Google Pay om mina kort inte har funktionen för kontaktlösa betalningar?

Ja, med Google Pay kan du även använda kort som inte har funktionen för kontaktlösa betalningar. 

Hur bekräftar jag en betalning?

Du behöver inte bekräfta när du betalar i butik – öppna bara din mobil och håll den nära terminalen. 

När du betalar på internet väljer du Google Pay som betalningssätt. Följ sedan instruktionerna. 

Hur skiljer sig Google Pay från vanliga kontaktlösa betalningar?

Du kan även betala för köp över 25 euro. Lås bara upp mobilen och håll den nära terminalen för kontaktlösa betalningar. Du behöver inte bekräfta betalningen så länge mobilen är upplåst.

Hur vet jag att betalningen har gått igenom?

Det syns i terminalen när betalningen har godkänts. När du handlar på nätet får du ett meddelande när betalningen godkänts. 

Var och när utförs betalningen?

Dina betalningar registreras på samma sätt som vid kortbetalningar. Köpen visas direkt i appen.

Kan jag använda Google Pay med min rotade Android-enhet?

Nej, Google Pay fungerar tyvärr inte på en rotad enhet.

Hur säkert är Google Play?

När du betalar med din telefon i en butik skickar inte Google Pay kortnumret tillsammans med betalningen. Istället får ett virtuellt kontonummer representera dina uppgifter – så dina kortuppgifter förblir skyddade.

Jag har ett stamkundsprogram kopplat till mitt kort. Får jag poäng för mina köp även när jag betalar med mobilen?

I de flesta fall kan Google Pay tyvärr inte hantera nordiska stamkundsprogram kopplade till betalkort. Det beror helt och hållet på om företaget som erbjuder stamkundsprogrammet har tagit fram en särskild lösning för detta. Hör av dig till företaget och be om ytterligare information.

Vad gör jag om jag blir av med mobilen?

Med hjälp av Android Device Manager (www.google.com/android/devicemanager) kan du hitta, låsa och radera innehållet i din mobil. Du kan också använda [”Hitta min telefon”], så visar Google var den finns på en karta. Du behöver inte spärra ditt kreditkort.

Dessutom betjänar Nordea Kundtjänst mån–fre kl. 8–18 på svenska och dygnet runt på finska. 

Onko Google Payn käyttöön ikärajaa?

Googlen asettama ikäraja on 16 vuotta. Alaikäisenä tarvitset palvelun käyttöönottoon huoltajiesi tai edunvalvojiesi hyväksynnän.