Tips på hur du kan hjälpa dina närmaste att sköta bankärenden

Många av oss är ett viktigt stöd för sina närmaste då de sköter dagliga bankärenden. Här har vi samlat olika tips på hur äldre människor eller de som behöver särskilt stöd kan betala, använda kontanter och sköta ärenden hemifrån.

Många olika sätt att betala

Med betalkort betalar man tryggt och behändigt sina dagliga köp. Genom att utnyttja kortets säkerhetsinställningar går det att begränsa exempelvis uttags- och betalningsgränsen per dygn och på det sättet skräddarsy kortet så att det passar just din nära anhörigs behov. Det är bra att komma ihåg att kortet alltid är personligt och pinkoden inte får berättas för någon. 

Med funktionen för kontaktlös betalning går det att betala köp genom att föra kortet nära betalterminalen. Man behöver inte sätta in kortet i betalterminalen eller knappa in pinkoden. Med kontaktlös betalning går det att betala smidigt, och obehöriga ser inte pinkoden. Betalningar på under 50 euro kan betalas kontaktlöst. Funktionen för kontaktlösa betalningar ingår i Nordeas nya Mastercard- och Visa-kort samt kort som förnyas. 

Kontanter behövs numera mycket sällan. I synnerhet äldre människor är ändå ofta vana vid att betala med kontanter. Utöver kontoren och automaterna kan Nordeakunderna ta ut kontanter från sitt konto i samband med kortköp i K-mataffärernas, Tokmanni-affärernas och R-kioskernas kassor. 

Det är också möjligt att beställa kontanter till Postens serviceställen. Med tjänsten kan man få kontanter tryggt då avståndet till bankkontoret är långt eller kontanttjänster inte erbjuds på närmaste kontor. 

Läs mer om hur man beställer kontanter via posten

Betala räkningarna 

Utöver kontoret, betalautomaterna och nätbanken är betalningstjänsten ett bra sätt för många äldre att försäkra sig om att räkningarna betalas i tid. I ett betaltjänstkuvert kan man lämna räkningarna i en vanlig postlåda varifrån de levereras till banken som betalar dem på förfallodagen. Du kan beställa betaltjänstkuvert för din nära anhörigs räkning via chatten eller genom att ringa vår kundtjänst 0200 5000 (lna/msa).

Om din nära anhörig använder nätbanken kan hen ta emot räkningarna elektroniskt som e-fakturor direkt i nätbanken där de ska godkännas. I mobilbanken kan man även använda telefonens kamera för att läsa av streckkoden på räkningen. Då behöver man inte separat ange fakturauppgifterna och undviker fel vid inmatningen. 

Läs mer om betalningstjänsten och e-fakturan.

Rådgivning och betjäning per telefon i nästan alla bankärenden

Man kan diskutera bankärenden med våra professionella rådgivare per telefon. Vi kan ge personlig betjäning då kunden identifierar sig med sina bankkoder per telefon. Det lönar sig alltså att skaffa bankkoder även för äldre människor så att de kan sköta sina bankärenden per telefon även om de inte skulle använda dem i nätbanken. Det kan vara bra att öva på hur man sköter bankärenden och ni kan t.ex. ringa kundtjänsten tillsammans.

För vissa kan det ändå vara svårt att knappa in koderna. Då är det bra att veta att vi kan ge rådgivning på allmän nivå också utan att man identifierar sig. När kundtjänsten i det inspelade meddelandet frågar efter bankkoder kan man bara vänta på linjen tills samtalet kopplas vidare. 

Om din nära anhörig använder mobilbanken kan hen via den ringa vår kundtjänst färdigt identifierad och om hen använder fingeravtrycksidentifiering utan att alls behöva knappa in koderna.