Vanliga frågor om företagskort

Frågor och svar

1. Vilka kort erbjuder ni företag?

I Nordeas kortsortiment för företag ingår Business Visa Debit som är ett debitkort och First Card som är ett betaltidskort. 

Business Visa Debit i korthet:

  • Ett internationellt kort för köp och kontantuttag direkt från kontot
  • Kortet kan även användas för köp på nätet - kortet kan också läggas till i Apple Pay eller Google Pay
  • Kortinnehavaren måste ha rätt att använda kontot. Kortet är personligt och endast kortinnehavaren kan använda det

Läs mer om Debit-kort här.

First Card i korthet:

  • Alla köp och uttag på en samlingsfaktura varje månad. Genomsnittlig betalningstid är cirka 30 dagar
  • Resekonto samt kompletterande reseförsäkring
  • Kortet kan läggas till i Apple Pay och Google Pay

Läs mer och ansök om First Card här.

2. Kan ett företag få ett kort för att sätta in kontanter?

Med ett Insättningskort kan företagskunder sätta in kontanter i euro på ett konto i Nordea. Insättningarna kan göras i Automatia Oy:s TalletusOtto- och OttoPlus-automater i Finland.

  • Nordea Insättningskort för företag kan endast användas i Finland.
  • Kortinnehavaren kan göra insättningen genom att sätta kortet i automatens kortöppning och ange den personliga pinkoden i automaten. 
  • Kunden kan inte välja pinkoden själv, utan den skickas alltid per post (inte per sms).
  • Kortet har inga andra egenskaper än insättningsegenskapen.
  • Till skillnad från betalkort framgår namnet på kortinnehavaren inte av kortet. Kontoinnehavaren måste känna till personen till vilken hen överlåter kortet. Dessutom är kontoinnehavaren skyldig att meddela banken insättarens personuppgifter om banken begär dem.
  • Kortet är giltigt i 5 år.

Du kan få ett Insättningskort genom att ringa Nordea Business Centre 0200 2525 (mån–fre kl. 9–16.30) och boka tid för ett möte.

3. Hur gör jag en kortreklamation?

Du kan göra en kortreklamation genom att fylla i en blankett på vår webbplats nordea.fi. 

Läs noggrant igenom reklamationsblanketten och bifoga nödvändiga bilagor. Om en polisanmälan behövs för reklamationen gör det personligen på polisstationen eller polisens nätsidor. 

Sänd reklamationen per post till den adress som finns på blanketten. Alternativt kan du föra reklamationen med bilagor till närmaste Nordea-kontor. Vi kan inte ta emot kortreklamationer via nätbankens post.

Vid behov kontakta Nordea Business Centre på 0200 2525 (mån–fre kl. 9–16.30). Ha dina bankkoder nära till hands då du ringer.

4. Hur loggar jag in i Nordea Business Mastercard-nättjänsten?

Kortinnehavaren kan följa sina Business Mastercard-korttransaktioner i NBMC-nättjänsten om en kortspecifik faktura skickas för varje kreditkort. 

Du loggar in i tjänsten med dina personliga bankkoder (inte företagets koder) i Nordea.

I NBMC-nättjänsten kan du bl.a.

  • följa fakturerade och ofakturerade korttransaktioner
  • hämta fakturor från fakturaarkivet
  • överföra transaktioner till excel, t.ex. för att göra en reseräkning
  • hämta transaktioner per verksamhetsområde och/eller per period
  • skriva ut kvittokopior av transaktionerna
  • uppdatera företagets uppgifter
  • kontakta kundtjänsten för företagskort via den säkra Kundposten.

Om kortinnehavaren inte har personliga bankkoder eller det kommer bara en faktura för företagets kreditkort kan man få information om kort och transaktioner genom att ringa Nordea Business Mastercard-kundtjänsten på 0200 52300 (lna/msa) mån–fre kl. 8–17.

Nordea Business Mastercard -NättjänstÖppnas i nytt fönster

5. Hur kan jag bekräfta köp som jag gjort med NBMC?

Bekräftelse av kortköp med NBMC skickas per sms till kortinnehavarens telefonnummer som har sparats i våra kunduppgifter. Om bekräftelsemeddelandet inte kommer fram kan du kontrollera telefonnumret genom att ringa Nordea Kundtjänst på 0200 5000 (mån–fre kl. 8–18).

6. Hur kan jag ändra adressen till Nordea Business Mastercard-fakturor?

Du kan ändra faktureringsadressen för Nordea Business Mastercard genom att ringa Nordea Business Centre på 0200 2525 (mån–fre kl. 9–16.30). Du kan också ge en ny faktureringsadress genom att skicka ett meddelande via Omaposti för företagets firmatecknare. 

7. Jag har inte fått pinkoden för mitt Business Visa Debit-kort. Vad kan jag göra?

Kortinnehavaren kan kontrollera Business Visa Debit-kortets pinkod i sin personliga nätbank under: Kort > Business Visa Debit > Visa pinkod. Om kortinnehavaren inte har personliga koder till Nordeas nätbank kan hen fråga efter pinkoden genom att ringa Nordea Business Centre på 0200 2525 (mån–fre kl. 9–16.30). 

8. Pinkoden för mitt Business Visa Debit-kort låste sig. Kan jag själv låsa upp den?

Om du är kortinnehavare eller företagets firmatecknare kan du låsa upp ett spärrat kort genom att ringa Nordea Business Centre på 0200 2525 (mån–fre kl. 9–16.30), vänligen ta fram dina personliga nätbankskoder då du ringer. 

9. Jag misstänker att mitt kort har missbrukats. Vad ska jag göra?

Om du misstänker att ditt kort har missbrukats rekommenderar vi dig att stänga kortet omedelbart genom att ringa Spärrtjänsten +358 (0)20 333 (24/7). Märk väl att du har 14 dagar på dig att reklamera kortköp från och med den dagen du mottagit kortfaktura eller konotutdrag. 


Mer information om kortreklamation samt -blankett hittar du här. 

Kontakta Nordea Business Centre vid behov på 0200 2525 (mån–fre kl. 9–16.30). Ha dina bankkoder nära till hands då du ringer.

10. Hur kan jag ändra kortets geografiska begränsningar?

Kortinnehavaren kan ändra Business Visa Debit-kortets geografiska begränsningar i sin personliga nätbank under: Kort > Business Visa Debit > Användningsområde. Om kortinnehavaren inte har personliga koder till Nordeas nätbank kan hen ändra kortets geografiska begränsningar genom att ringa Nordea Business Centre på 0200 2525 (mån–fre kl. 9–16.30). 

11. Hur kan jag ändra kortets användning på nätet?

Företagets Visa Debit-kort kan användas för köp på nätet då nätbutiken har symbolen Verified by Visa på sin webbsida och företagskortet har anslutits till tjänsten Verified by Visa.

Kortinnehavaren kan registrera företagskortet i nättjänsten i sin personliga nätbank. Välj i nätbanken menyn Kort och sedan Användningsområde och Internet och Ändra användningsområde. Bland korten på skärmen ska du välja det kort som i fortsättningen ska användas för betalningar på nätet. Välj därefter Tillåt användning på Internet och spara. Tjänsten kan användas när du får följande meddelande på skärmen: Ändringarna har sparats.

Vi rekommenderar att du tillåter nätbetalningar endast då du gör köp och därefter blockerar internetanvändning. På så sätt minskar du möjligheten att missbruka kortet.

Om kortinnehavaren inte har personliga bankkoder kan hen också registrera kortet i tjänsten genom att fylla i blanketten ”Registrering av företagets kort i tjänsten Verified by Visa”. Blanketten finns på vår webbplats nordea.fi under Företag/Våra tjänster/Konton och betalningar/Företagskort/Business Visa Debit.

12. Giltighetstiden för mitt kort går snart ut, får jag automatiskt ett nytt kort?

Kortet förnyas automatiskt och sänds under det gamla kortets sista giltighetsmånad. 

13. Varför kan jag inte se företagets kort i företagets nätbank?

Kortinnehavaren ser Business Visa Debit-kortet i sin personliga nätbank.

Kortinnehavaren kan följa sina Business Mastercard-korttransaktioner i NBMC-nättjänsten om en kortspecifik faktura skickas för varje kreditkort. 

Du loggar in i nättjänsten via nordea.fi:s förstasida genom att välja 'Företagskund' och 'NBMC-nättjänst' i menyn 'Nättjänster'. Du loggar in i tjänsten med dina personliga bankkoder (inte företagets koder).

14. Apple Pay

Du kan använda Nordeas företagskort i appen Apple Pay. Du kan själv ansluta korten till appen eller be Nordea Business Centre 0200 2525 (mån–fre kl. 9–16.30) lägga till dem. Läs mer om appen här. 

15. Nordea Wallet

Nordea Wallet är en kortbetalningsapp som samlar ihop alla dina korttransaktioner med Nordeas betalkort. Du får en snabb överblick över hur du använder dina pengar eftersom appen delar in dina köp i olika kategorier. Med Nordea Wallet kan du dessutom aktivera alla dina Nordeakort för mobilbetalningar, och då har du alltid betalkorten nära till hands i smarttelefoner och smartklockor som stöder kontaktlösa betalningar.

Appen kan laddas ner på Android-telefoner i appbutiken Google Play och på iOS-telefoner i App Store. För att kunna börja använda appen Nordea Wallet behöver du ett nätbanksavtal, appen Nordea Koder och Nordeas kort.

16. Google Pay

Du kan använda Nordeas företagskort i appen Google Pay. Du kan själv ansluta korten till Google Pay via appen Nordea Wallet eller be Nordea Business Centre 0200 2525 (mån–fre kl. 9–16.30) lägga till dem

Läs mer om Google Pay här. 

17. Frågor gällande First Card?

Du hittar First Cards support här.Öppnas i nytt fönster

18. Vad är kortets leveranstid?

Efter beställningen är leveranstiden för kortet cirka 1–2 veckor. Kortet och pinkoden levereras på ett separat avtalat sätt.

Business Visa Debit-kortet syns i kortinnehavarens nätbank då banken har överlåtit kortet till posten för leverans.

När ditt företag handlar med en bank måste vi identifiera företagets / samhällsrepresentanten med personliga bank-ID. Om ditt företag / samhälle kan representeras av mer än en person, behöver banken bekräftelse och samtycke från alla företrädare för samhället för att hantera banken.