Vanliga frågor om finansiering av företag

Frågor och svar

1. Mitt företag behöver finansiering

Du kan föra företagets kreditförhandlingar på ett telefonmöte i Nordea Business Centre om du är företagets firmatecknare och har privatkundens nätbankskoder.

Företagets betalningsförmåga och framtidsutsikter är de viktigaste grunderna för finansieringsbeslutet. Säkerheten för ett lån eller ett kreditkonto bedöms alltid kundspecifikt. De vanligaste säkerheterna är bostadsaktier och pantbrev som intecknats i en tomt. En företagsinteckning kan också ställas som säkerhet om företaget är infört i handelsregistret och innehar sådant lösöre som har betydelse som säkerhet. Du kan läs mer om finansiering här.

Till kreditförhandlingarna behövs företagets senaste bokslut, eventuellt en kassabudget samt eventuellt styrelsebeslut om ansökan om limit/kredit, ställande och pantsättning av säkerhet. 

Ansök om företagsfinansiering här.

2. Hur får mitt företag en bankgaranti?

Bankgarantier kan användas i flera sammanhang, till exempel som säkerhet för olika typer av leveranser, entreprenader, köpepriser och andra betalningsförpliktelser. Bankgarantier kan också användas för att fullgöra skyldigheten att ställa säkerhet enligt olika myndighetsföreskrifter och lagstiftningen.

Du kan också själv kräva en bankgaranti av din avtalspart för att säkerställa att den kan agera enligt avtalet. Hör dig för om vi kan ta utrikes land- och bankrisken i ditt ställe. I inrikeshandeln används i regel proprieborgen. I utrikeshandel brukar man använda On demand-garantier. 

Mer information om bankgarantier finns här.

Du kan ansöka om en bankgaranti på ett telefonmöte. Boka tid för mötet genom att ringa Nordea Business Centre på 0200 2525 (mån–fre kl. 9–16.30).

3. Hur får jag finansiering för att köpa ett företag?

Om du behöver finansiering för att köpa ett företag ska du preliminärt ansöka om finansiering som ett personligt lån. I personliga bankärenden kan du kontakta Nordea Kundtjänst på 0200 5000 (mån–fre kl. 8–18). 

4. Hur kan jag amortera ett lån som förfallit?

Om lånet förfaller kan du amortera det genom att kopiera uppgifterna om den förfallna betalningen och göra en ”Ny betalning”. Om referensnummer saknas i den förfallna betalningens specifikation kan du använda referensnumret: 123  

5. Hur kan mitt företag få Flexkredit?

Företagets Flexkredit lämpar sig för akuta behov av driftskapital och mindre investeringar upp till 25 000 euro. Lånetiden är 3–36 månader.

Företaget har rätt till två amorteringsfria månader per kalenderår. Du kan också avtala om att ta 1–6 amorteringsfria månader i början av kreditperioden. Krediten kan återbetalas i förtid utan extra kostnader.

Mer information om Flexkredit finns på Nordeas webbplats. Du kan också ansöka om Flexkredit här.

6. Var ser jag hur mycket Flexkredit jag ska återbetala?

Du ser det återstående saldot för Flexkredit i lånets faktureringsposter. Du kan också ta reda på det återstående saldot genom att ringa Nordea Business Centre på 0200 2525 (mån–fre kl. 9–16.30). 

7. Kan jag få fakturor för Flexkredit som e-fakturor?

Det är möjligt att få fakturor för Flexkredit som e-fakturor. Du kan meddela en nätfakturaadress för Flexkredit genom att skicka ett meddelande i firmatecknarens eller företagets nätbank eller genom att ringa Nordea Business Centre på 0200 2525 (mån–fre kl. 9–16.30). 

8. Hur får jag mer betalningstid för att amortera lånet?

Om du är företagets firmatecknare kan du ansöka om en längre betalningstid för att amortera lånet genom att ringa Nordea Business Centre på 0200 2525 (mån–fre kl. 9–16.30), vänligen ta fram dina personliga nätbankskoder då du ringer. 

9. Var kan jag få information om mitt företags gällande avbetalningsavtal?

Du kan fråga efter uppgifter om företagets avbetalningsavtal i kundtjänsten för avbetalningsfinansiering på 0200 86211 (val 2) (mån–fre 8.30–16.30).

10. Var kan jag få information om mitt företags gällande leasingavtal?

Du kan fråga efter uppgifter om företagets leasingsavtal i kundtjänsten för leasingfinansiering på 0200 86211 (val 3) (mån–fre 8.30–16.30).

11. Hur ansöker jag om bostadsbolagslån?

Du kan smidigt be om en låneoffert för ett bostadsaktiebolag med en blankett på vår webbplats. Lämna offertbegäran här.

När ditt företag handlar med en bank måste vi identifiera företagets / samhällsrepresentanten med personliga bank-ID. Om ditt företag / samhälle kan representeras av mer än en person, behöver banken bekräftelse och samtycke från alla företrädare för samhället för att hantera banken.