Frågor och svar om nät- och mobilbanken

Nätbanken frågor och svar

1. Hur kan mitt företag börja använda nätbanken?

Du kan öppna nätbanken för företaget per telefon om du har rätt att representera företaget och har nätbankskoder för privat bruk. Ring Nordea Business Centre på 0200 2525 (mån–fre kl. 9–16.30).

2. Jag kan inte logga in i nätbanken, vad ska jag göra?

Vi rekommenderar att du alltid loggar in via webbplatsen nordea.fi > Logga in > Nätbanken för företagskunder. Om du använder en smarttelefon eller surfplatta, kom ihåg att ladda ner mobilbanksappen Nordea Business FI som är avsedd för just företagskunder. 

Om du fortfarande inte kan logga in, kontakta Nordea Business Centre 0200 2525 (mån–fre kl. 9–16.30). Observera att du ska identifiera dig med dina personliga bankkoder då du ringer. 

3. Kan jag sköta alla mina bankärenden i Nordea Business?

Nordea Business utvecklas kontinuerligt och en del av de nuvarande funktionerna är enbart tillgängliga i Classic-nätbanken dit du kommer till direkt via sidan Översikt i Nordea Business. Alla tjänster överförs till Nordea Business under sommaren 2020.

4. Var hittar jag mitt kontoutdrag?

Du hittar dina kontoutdrag under Dokument på fliken Ekonomi i Nordea Business.

5. Hur stora belopp kan jag betala i Nordea Business per dygn?

Betalningsgränsen i Nordea Business är tills vidare 84 094 euro per dygn.

6. Var får jag mer information om funktionerna i Nordea Business?

Du hittar mer information om aktuella teman i Nordea Business i huvudmenyn under Hjälp och support > Vanliga frågor.

7. Hur kan jag skicka ett meddelande i nätbanken?

Du kan skicka ett meddelande i Nordea Business genom att trycka på brevikonen uppe till höger på sidan.

8. Hur får jag ett kvitto över en betalning i nätbanken?

Du kan skriva ut en transaktion som registrerats på kontot under Konton & kontotransaktioner på fliken Ekonomi. Välj konto och transaktionen du vill skriva ut och tryck på Skriv ut uppe till höger på sidan.

9. Min nätbank låste sig, kan jag själv låsa upp den?

Om du är företagets representant kan du låsa upp nätbanken genom att ringa Nordea Business Centre på 0200 2525 (mån–fre kl. 9–16.30) efter att du har identifierat dig med dina personliga nätbankskoder. Nätbanken låses dock upp automatiskt nästa bankdag.

10. Hur kan jag göra en expressbetalning i nätbanken?

Du kan inte göra en expressbetalning i Nordea Business. Företagets representant kan göra en expressbetalning från företagets konto genom att ringa Nordea Business Centre 0200 2525 (mån–fre kl. 9–16.30). Vänligen ta fram dina personliga nätbankskoder då du ringer. 

Du kan göra en expressbetalning i Corporate Netbank. Välj under Betala betalningstypen: Eurobetalning och som betalningssätt: Expressbetalning.

11. Hur kan jag låsa upp pinkoden till Corporate Netbank?

Om pinkoden till Corporate Netbank har låst sig och du inte har sparat pukkoden kan du beställa en ny pin- och pukkod genom att ringa Nordea Business Centre på 0200 2525 (mån–fre kl. 9–16.30). Vänligen ta fram dina personliga nätbankskoder då du ringer.

Inloggning frågor och svar

1. Hur loggar jag in i nätbanken Nordea Business?

Du loggar in i Nordea Business med kodappen eller kodkalkylatorn.

2. Hur loggar jag in i mobilbanken för företag?

För första gången loggar du in i mobilbanken med kodappen. Nästa gång kan du också logga in enkelt med igenkänning av fingeravtryck eller ansikte om din smarttelefon eller surfplatta stöder funktionen i fråga.

3. Hur får jag nytt eID-kort?

Huvudanvändaren av Corporate Netbank kan beställa ett nytt eID-kort och en kortläsare till en annan användare på fliken Administration av Corporate Netbank.

Mobilbanken frågor och svar

1. Hur kan jag använda företagets konto i mobilbanken?

Med Nordeas mobilbank för företag sköter du företagets dagliga bankärenden smidigt var och när som helst. Mobilbanken för företag är avsedd för användare av nätbanken Nordea Business.

Du kan hantera företagets konton i appen Nordeas mobilbank för företag, medan appen Nordea Mobile endast är avsedd för privatkunder. Du kan ladda ner appen i din smarttelefons eller surfplattas appbutik. För att logga in behöver du användar-ID:t till Företagets nätbank och kodappen. Mer information: Nordea Business Mobile

När ditt företag handlar med en bank måste vi identifiera företagets / samhällsrepresentanten med personliga bank-ID. Om ditt företag / samhälle kan representeras av mer än en person, behöver banken bekräftelse och samtycke från alla företrädare för samhället för att hantera banken.