5+1 tips för hur företagare kan sköta sina ärenden i sommar

Även företagare behöver en paus från arbetet. För många betyder sommartiden en möjlighet att ta en välförtjänt semester. Vi sammanställde 5+1 tips för att göra det enklare att sköta företagets penningärenden och semestra bekymmersfritt i sommar.

  • 1. Semestra med banken i din ficka
  • 2. Se till att din ställföreträdare har tillräckliga befogenheter
  • 3. Sköt kortärenden smidigt
  • 4. Var noggrann, sköt dina ärenden tryggt
  • 5. Kontakta oss, vi hjälper gärna
  • +1 Välkommen till framtiden!

1. Semestra med banken i din ficka

Ladda ner mobilbanken på din telefon så sköter du enkelt dina ärenden även på semestern, när och var som helst. Här hittar du anvisningar för att börja använda mobilbanken. Företagets mobilbank är en bankapp som du har med dig i fickan –  det enklaste sättet att sköta dina dagliga penningärenden. Med hjälp av appen kan du också kontakta Nordeas kompetenta företagsrådgivare till exempel via chatten. Vår outtröttliga chattbot betjänar på finska i mobilbanken dygnet runt och hänvisar vid behov dig vidare till att diskutera med våra rådgivare på finska eller engelska vardagar kl. 9–18. Observera att du gör klokt i att ladda ner kodappen som du använder för att logga in i nätappar på minst två enheter ifall den ena enheten försvinner eller går sönder.

2. Se till att din ställföreträdare har tillräckliga befogenheter

Registrera företagets betalningar och eventuella löner innan semestern börjar. För att garantera smidig och säker betalningsrörelse gör du klokt i att i god till se till att din ställföreträdare har tillräckliga befogenheter. Det vore bra om ställföreträdaren åtminstone hade behörighet till företagets nätbank och fullmakter för växelpengar vid penningförsörjning. Du kommer väl ihåg att du aldrig ska överlåta dina personliga koder till någon annan.

3. Sköt kortärenden smidigt

Kolla att ditt korts säkerhetsgränser och användningsområde är uppdaterade. Då är det tryggt att ha kortet med dig vart du än far. Spara för säkerhets skull numret till spärrtjänsten för bank- och kreditkort (24 h/dygn) på din telefon 020 333 (lna/msa). Från utlandet +358 20 333. Då kan du spärra kortet snabbt om det förkommer.

4. Var noggrann, sköt dina ärenden tryggt

Tyvärr finns det många olika slags falska meddelanden i omlopp, och de falska meddelandena och sidorna ser ofta äkta ut. Var därmed noggrann, klicka inte på länkar från okända avsändare och logga alltid in i Nordeas tjänster via webbplatsen nordea.fi. Kom också ihåg att uppdatera både bankens och handelsregistrets kunduppgifter ifall det skett ändringar i företagets verksamhet eller beslutsfattare under den senaste tiden. Läs mer om hur du kan sköta dina bankärenden tryggt.

5. Kontakta oss, vi hjälper gärna

Våra rådgivare hjälper dig om du har frågor eller behöver råd också på sommaren. Du kan kontakta oss via nätbankens post när som helst. Du når oss per telefon enligt följande:

Tjänster för företagskunder: Nordea Business Centre 0200 2525 (lna/msa) mån–fre kl. 9–16.30.

Tjänster för privatkunder: Nordea Kundtjänst betjänar dig på 0200 5000 (lna/msa) vardagar kl. 8–18.

+1 Välkommen till framtiden!

Världen förändras och så även betalningsmetoderna. Det har blivit allt vanligare att betala med telefon och smartklocka, men nu går det också att betala med ringar, armband och nyckelbrickor. Läs mer om hur du betalar med nya smarta enheter!