Hur kan 1+1 bli 3?

Lär dig av personer som dagligen möter entreprenörer som dig själv, och av en entreprenör som sannolikt kommer att klara av ekvationen 1 + 1 = 3. De kommer inte att berätta för dig hur man gör upp en budget, i stället får du höra varför det lönar sig att ha en realistisk budget och att följa upp sin ekonomi.

För de flesta nya företag som gör upp sin första budget och försöker hålla fast vid den, visar sig detta vara en stor utmaning. Inte nödvändigtvis för att affärerna går långsamt, utan snarare eftersom många nya entreprenörer tenderar vara alltför optimistiska. Eller så kanske de glömmer viktiga detaljer som skatter och försäkringar. Vi talade med en rådgivare på Nordea om värdet av realistisk budgetering och vikten av att ha en pålitlig bankpartner. Och för att ge dig lite relevant företagarperspektiv, kommer grundaren och vd:n för det norska företaget Jarga Design att förklara vikten av att kontinuerligt arbeta med sin budget.

”Vi märker att nya företagare mycket sällan kan hålla isär sin privata ekonomi och affärsekonomin.”

Planera så mycket som möjligt

Vi träffar företagsrådgivaren Per vid Nordea i Oslo. Per har hjälpt hundratals företag under de 3,5 år han haft rådgivning för småföretagare. Han har några värdefulla insikter gällande din privatekonomi och hur den kommer att påverkas när du startar eget:

- ”I allmänhet kan du, om du har ett enmansföretag eller för första gången startar upp en affärsverksamhet, sällan hålla din privata ekonomi och din företagsekonomi åtskilda. De kommer att vara sammanflätade. Vilka pengar du tar ut ur verksamheten kommer att påverka din privatekonomi, och vilken säkerhet du kan lägga upp för ditt företag beror på din privatekonomi.”

Per föreslår att du planerar så mycket och så noggrant som möjligt. Han betonar också vikten av att inte ignorera eventuella risker när du startar eget.

- ”När man startar eget har man inte längre något skyddsnät. Därför bör du förstå riskerna och verkligen överväga om belöningen är värt besväret. Så när du gör upp en budget ska du dubbla andelen för diverse utgifter, för det kommer överraskningar. Varje gång du startar ett nytt företag kommer det överraskningar.”

”Min affärsplan och budget är hela tiden under uppbyggnad och utveckling.”

Mina drömmar, mina pengar, min affärsverksamhet

Jankeh Njie Jamanca, grundare av och VD för Jarga Designs i Oslo, lyckades bygga upp sin verksamhet utan varken finansiering från investerare eller banklån. Hon använde sina egna pengar. Företaget bygger helt och hållet på hennes personliga insatser. Självklart har hon fått hjälp av vänner och familj, och hon jobbar tätt tillsammans med sitt team som består av fotografer, grafiska designers och stylister. Men när det gäller pengar är hon lika oberoende i dag som den dag hon grundade Jarga Designs. Men vad gör hon för att ha koll på sin budget och sina finanser?

- ”Jag har ända från början själv ansvarat för affärsplan och budget – men inte helt utan hjälp. Både YouTube och Google har varit till stor hjälp. Och när jag skrivit min affärsplan och gjort upp min budget, ger jag dem till någon jag litar på och som vet mer om affärssidan än jag gör. De hjälper mig att slutföra allt. Men min affärsplan och budget är alltid under uppbyggnad och utveckling. Jag kan göra så här eftersom mitt företag endast är beroende av mina pengar. Och jag skulle vilja hålla det på det här viset.”

Åtminstone en gång om året reser Jankeh till Gambia för att köpa tyger för sina mönster. Pengar för dessa resor ingår naturligtvis alltid i hennes budget. Hemma i Oslo nöjer hon sig med delat kontor. Hennes försiktiga inställning – genom att hålla kostnaderna nere – är exemplifierande och något att inspireras av.

Hur planerar du att hålla dina kostnader nere i ditt nya företag? Och hur tänker du hålla dig till den budget du har gjort upp?

Bli företagskund på nätet

Börja här