Hoppa, men vet var du ska landa

Det är viktigt att göra marknadsundersökningar före man väljer att hoppa. I den här intervjun med Sonni Christine Jakobsen, vd för mInvoice, och Erik Åkerfeldt, vd för Znipe.tv, får du goda råd gällande marknads- och kundundersökningar.

En del säger att det bara gäller att vara modig och komma i gång om man vill starta eget. Men det är inte riktigt så enkelt. Vi träffade grundarna för mInvoice och Znipe.tv i Oslo och Stockholm för att snacka om marknadsundersökningar. De närmar sig ämnet på olika sätt.

Hur mInvoice gjorde marknadsundersökningar

Sonni Christine Jakobsen är en av grundarna och vd för mInvoice, en startup inom teknologi. Företaget strävar efter att ta över marknadsandelar genom att erbjuda en ny digital plattform för fakturering.  Där man kan hantera, betala och skicka fakturor oavsett bankrelation. Man kan också tå emot erbjudanden och information från tjänsteleverantörer. Grundarbetet för affärsidén gjordes under en ettårig magisterutbildning inom företagsledning. Sonni och de två övriga grundarna kände sig till slut så säkra på idén att de bestämde sig för att starta ett företag kring den. Företaget mInvoice grundades i juni 2016.

”Vi ville ge folk en plattform som skulle ge en heltäckande översikt och därmed förbättra kommunikationen mellan konsumenten och serviceproducenten.”

Sonni får frågan om hur de kom på idén och om de gjorde någon marknadsundersökning. Svaret kanske överraskar dig:

- - ”Jag har en bakgrund inom bank- och finansvärlden där jag jobbat i ungefär tio år. Under den tiden har jag blivit medveten om behovet för en service som mInvoice. Konsumenter brukar ha problem med fakturor från olika tjänsteleverantörer eftersom fakturorna kommer via flera olika kanaler och i olika format. Vi ville ge människor en plattform som skulle ge en heltäckande översikt och därmed förbättra kommunikationen mellan konsumenten och serviceproducenten.”

Så med andra ord använde Sonni och hennes partners inte massvis med tid för att undersöka om det fanns liknande idéer på marknaden. I stället använde de sig av sin egen erfarenhet och professionella insikter kring fakturering – och utvecklade sin affärsidé och affärsplan utgående från dem.

Man kunde så klart säga att de kunde ha haft nytta av en enkel googling. Men om din affärsidé kommer från ett arbete du redan är involverad i – är din professionella expertis ett värdefullt verktyg i din research.

Varför ”kundresan” är ett bra verktyg

Sonni och hennes partners lade mycket tid ner på att kartlägga kundresor – eller user journeys. Vet du inte vad en kundresa är? Läs följande:

En kundresa är flera steg i följd (ofta 4–12) som representerar ett scenario då kunden interagerar med en service/produkt/webbsida/affär. Att kartlägga ett sådant scenario har två huvudsakliga syften: 

  1. För att demonstrera hur konsumenter just nu interagerar med en service/produkt/webbsida/affär. 
  2. Samt för att demonstrerar hur konsumenter kunde interagera med en service/produkt/webbsida/affär.

Man kan kartlägga kundresor med hjälp av intervjuer och observationer, men också genom att använda sig av olika analytiska webbverktyg såsom Google Analytics. Men Sonni och hennes partners valde att använda sig av sina egna erfarenheter, personliga/professionella insikter och intervjuer med tjänsteleverantörer och konsumenter.

Vad du behöver veta när du kartlägger en kundresa

1. Definiera dina användare/kunder

Skapa kundpersonligheter enligt ålder, kön, yrke, status och demografi för att representera vissa kundsegment för ditt företag.

2. Definiera användarens målsättningar

Försök beskriva vad som motiverar och frustrerar personen samt ”essensen” av vem de är och vad de strävar efter.

3. Definiera kontext

Var finns de här kunderna? Vad finns runt dem? Finns det externa faktorer som distraherar eller irriterar dem medan de interagerar med din produkt/service?

4. Definiera kontakten

Försök beskriva plattformen där personen med största sannolikhet stöter på dig eller din produkt/service och hur det går till.

5. Definiera syfte

Varför har de här personerna kontaktat ditt företag – vad vill de ha/förväntar de sig?

6. Definiera känslor

Vad är personernas känsloläge när de interagerar med din produkt/service? Är de engagerade, uttråkade, irriterade?

7. Definiera progression

Försök beskriva de olika faser som personerna måste gå igenom när de interagerar med din produkt/service.

Betrakta varje definition i kundresan som ett steg mot att personen kan bli en regelbunden kund. Vi rekommenderar att du kartlägger kundresan med hjälp av din SWOT.

Hur Znipe.tv gjorde marknadsundersökningar

Erik Åkerfeldt är en av grundarna för Znipe.tv. Det är en ett år gammal startup inom teknologi från Stockholm. När Erik och hans partners skapade Znipe.tv gjorde de mycket olika typer av research. Utöver marknadsundersökningar gjorde de också teknisk research i flera månader och kundundersökningar. De har en beta-inställning till sin produkt i den bemärkelsen att de fortsättningsvis testar och förfinar dess prestationsförmåga och potential. Men vad är Znipe.tv? Så här förklarar Erik.:

- ”Znipe.tv är en ny och växande digital plattform där fans av e-sporter kan följa live streams av spel som spelas av professionella e-sportspelare. Utöver att fansen kommer att kunna se själva streamen från spelet kan de också se vad spelarna ser medan de spelar spelet. När Znipe.tv lanseras kan du njuta av e-sporter i realtid på vilken apparat som helst överallt i världen. Vi kommer att vara som Spotify men för e-sporter!”

Med sådana ambitioner är det viktigt att veta vad man sysslar med. Man måste göra tillräckligt med research och det var precis vad Erik och hans partner gjorde. När de hade definierat sin affärsidé – en e-sportservice med live streaming – kollade de med sina nätverk för att se om det var tekniskt möjligt. Sedan använde de sina nätverk för att utreda vilken typ av tekniska lösningar som krävdes. Den här researchperioden pågick i flera månader och de testade flera olika tekniska lösningar.

Sedan utvidgade de sin research att innefatta själva spelarna och tillsammans med dem utvecklade de en plattform som de kunde presentera för potentiella fans av e-sport. Genom att använda sin egen testplattform kunde de definiera specifika användarsegment och fan-personligheter för att göra justeringar i produkten, så att Znipe.tv bättre skulle motsvara förväntningarna och förhoppningarna hos både proffsspelare och fans. Företaget har nu existerat i ett år och researchen och finjusteringen av slutprodukten pågår fortfarande. Erik är säker på att allt hårt arbete som de lagt ner på att testa och researcha kommer att visa sig vara lönsamt.

”Om du är ny inom startup-scenen och inte vill spendera massvis med pengar rekommenderar jag att du söker på webben.”

Googla! Googla! Googla!

Hur gör du marknadsundersökningar om du inte har ett nätverk eller om ditt närverk inte har några insikter gällande ditt affärsområde? Så här tipsar Erik Åkerfeldt:

- ”Det finns massvis med marknadsundersökningsverktyg på webben. Till exempel öppna databaser som du kan dra nytta av, såsom Världsbanken. Eller du kan betala en expert för att göra en specifik undersökning för dig. Det kan vara dyrt men det kan visa sig vara väl spenderade pengar ifall du ska in på en ny marknad eller introducera en helt ny produkt. Men om du är ny inom startup-scenen och inte vill spendera massvis med pengar rekommenderar jag att du söker på webben. Googla som en galning och gör det i flera månader! Använd olika segment, olika sökord och till med olika perspektiv. Försök googla ur investerarens eller kundens perspektiv, på det här sättet får du bättre förståelse för hur din idé eller produkt uppfyller deras krav. Google är gratis och har massvis att erbjuda med tanke på användbara data.”

Har du frågor kring att starta eget?

Boka gärna ett möte med en företagsrådgivare på Nordea.

Kontakta oss