Sonni Christine Jakobsen är en av grundarna och vd för mInvoice, en startup inom teknologi. Företaget strävar efter att ta över marknadsandelar genom att erbjuda en ny digital plattform för fakturering. Där man kan hantera, betala och skicka fakturor oavsett bankrelation. Man kan också tå emot erbjudanden och information från tjänsteleverantörer. Grundarbetet för affärsidén gjordes under en ettårig magisterutbildning inom företagsledning. Sonni och de två övriga grundarna kände sig till slut så säkra på idén att de bestämde sig för att starta ett företag kring den. Företaget mInvoice grundades i juni 2016.
”Vi ville ge folk en plattform som skulle ge en heltäckande översikt och därmed förbättra kommunikationen mellan konsumenten och serviceproducenten.”
Sonni får frågan om hur de kom på idén och om de gjorde någon marknadsundersökning. Svaret kanske överraskar dig:
- - ”Jag har en bakgrund inom bank- och finansvärlden där jag jobbat i ungefär tio år. Under den tiden har jag blivit medveten om behovet för en service som mInvoice. Konsumenter brukar ha problem med fakturor från olika tjänsteleverantörer eftersom fakturorna kommer via flera olika kanaler och i olika format. Vi ville ge människor en plattform som skulle ge en heltäckande översikt och därmed förbättra kommunikationen mellan konsumenten och serviceproducenten.”
Så med andra ord använde Sonni och hennes partners inte massvis med tid för att undersöka om det fanns liknande idéer på marknaden. I stället använde de sig av sin egen erfarenhet och professionella insikter kring fakturering – och utvecklade sin affärsidé och affärsplan utgående från dem.
Man kunde så klart säga att de kunde ha haft nytta av en enkel googling. Men om din affärsidé kommer från ett arbete du redan är involverad i – är din professionella expertis ett värdefullt verktyg i din research.