Konkurrens är inte en dålig sak

Det behöver nödvändigtvis inte vara en dålig sak att lansera din produkt/ditt företag på en marknad som redan har etablerade varumärken och etablerad affärsverksamhet. Vi snackade med Casper Dreymann som har investerat i flera olika bolag för att höra om hans erfarenhet både som investerare och mentor för nya företag.

Vad får en investerare att bestämma sig för att investera i ett nytt bolag när konkurrensen på marknaden är så hård? Och varför är konkurrens nödvändigtvis inte en dålig sak om du vill att ditt företag ska bli en framgång? Vår intervju med den erfarna investeraren Casper Dreymann ger förhoppningsvis insikter om hur du kan uppnå och behålla konkurrensfördelar.

”Om du som nytt företag vill komma in på en redan etablerad marknad är det viktigt att du gräver djupt och verkligen lär känna marknaden och dina konkurrenter.”

Varför är det viktigt med en mentor?

Casper Dreymann är inte bara en investerare. Enligt sig själv är Casper lika mycket, om inte mer, av en mentor för startups och entreprenörer. Han är inte mentor bara för de företag som han har investerat i, utan för honom är det nästan ett kall att hjälpa driva och inspirera nya företag att hitta sina konkurrensfördelar, utveckla dem och i sinom tid bli framgångsrika. Därför kommer du inte hitta Casper bekvämt bakåtlutad i en stol medan han väntar på att de bolag han investerat i ska börja göra vinst. När Casper hittar en affärsverksamhet som han känner sig tvungen att investera i är han engagerad till 100 procent. Han hjälper ofta företagare med att sätta ihop ett professionellt försäljningsteam och göra upp en försäljningsplan.

Orsaken till att Casper är så fokuserad på försäljning är inte någon överraskning med tanke på att han driver ett telefonförsäljningsbolag, som ursprungligen var hans idé. Han hade själv fördelen av att ha en mentor och han lärde sig från första början varför konkurrens inte är en dålig sak.

- ”Om du som nytt företag vill komma in på en redan etablerad marknad är det viktigt att du gräver djupt och verkligen lär känna marknaden och dina konkurrenter. Ju bättre du känner till marknaden, desto bättre chanser har du att hitta en position där ditt företag kan göra skillnad. Allt du behöver göra är att bevisa för mig att du har det som krävs för att ta positionen och bygga vidare kring det. De företag jag bestämmer mig för att investera i eller vara mentor för har kanske inte lyckats nå den här positionen ännu, men om jag tror på affärsidén kommer jag gladeligen att investera både tid och pengar för att hjälpa dem att nå det målet. Det är hela poängen med att vara investerare eller mentor – att göra skillnad och hjälpa företagen att nå sina mål.”

Att vara först vs etablerad marknad

Att vara först ut med något som ett nytt företag kan låta attraktivt men enligt Casper Dreymann är det hårt arbete. Ofta mycket hårdare än att komma in på en etablerad marknad. Inte för att du behöver identifiera din marknad och målgrupp, utan för att du också behöver mycket resurser för att introducera och marknadsföra din ”aldrig tidigare skådade” produkt eller service samt minst lika mycket resurser för att etablera själva marknaden.
Den här utmaningen är så klart lätt att övervinna om du redan har all finansiering du behöver och allt tid i världen, men det är sällan som det brukar vara så. I stället är oddsen och utmaningarna för nya företag extremt hårda, framförallt om du vill locka investerare. Casper förklarar:

- ”I min värld borde det inte spela någon roll om du är först ute eller en del av en redan etablerad marknad – kraven är de samma. Du måste bevisa för personer som mig inom de sex första månaderna att konceptet fungerar. Om du inom det första året lyckas uppfylla alla förväntningar kan vi sätta i gång. Men om du fortfarande inte har lyckats bevisa att din affärsverksamhet är lönsam kommer du sannolikt inte att bli framgångsrik och sedan är det väldigt svårt att hitta en investerare. Ifall du har en mentor kan du så klart få en ny chans att sparka i gång din verksamhet, men i regel behöver du bevisa att din affärsidé är värd något inom det första året.”

Casper är involverad i en regional organisation för affärsänglar och han och hans kolleger introduceras hela tiden för aspirerande startups och nya företag. Alla kommer med höga förhoppningar och har ofta väldigt orealistiska drömmar. De flesta som kommer till liknande evenemang klarar sig inte genom nålsögat men Casper uppmuntrar dem som försöker och misslyckas att försöka en andra och en tredje gång.

- ”Det finns ett stort behov av entreprenörer i Norden – för människor som vågar drömma och som kämpar för att drömmen ska bli verklighet. Jag är glad för att kunna hjälpa en del av dem ta del av konkurrensen och bli framgångsrika.””

Bli företagskund på nätet

Börja här