Att vara först ut med något som ett nytt företag kan låta attraktivt men enligt Casper Dreymann är det hårt arbete. Ofta mycket hårdare än att komma in på en etablerad marknad. Inte för att du behöver identifiera din marknad och målgrupp, utan för att du också behöver mycket resurser för att introducera och marknadsföra din ”aldrig tidigare skådade” produkt eller service samt minst lika mycket resurser för att etablera själva marknaden.
Den här utmaningen är så klart lätt att övervinna om du redan har all finansiering du behöver och allt tid i världen, men det är sällan som det brukar vara så. I stället är oddsen och utmaningarna för nya företag extremt hårda, framförallt om du vill locka investerare. Casper förklarar:
- ”I min värld borde det inte spela någon roll om du är först ute eller en del av en redan etablerad marknad – kraven är de samma. Du måste bevisa för personer som mig inom de sex första månaderna att konceptet fungerar. Om du inom det första året lyckas uppfylla alla förväntningar kan vi sätta i gång.
Men om du fortfarande inte har lyckats bevisa att din affärsverksamhet är lönsam kommer du sannolikt inte att bli framgångsrik och sedan är det väldigt svårt att hitta en investerare. Ifall du har en mentor kan du så klart få en ny chans att sparka i gång din verksamhet, men i regel behöver du bevisa att din affärsidé är värd något inom det första året.”
Casper är involverad i en regional organisation för affärsänglar och han och hans kolleger introduceras hela tiden för aspirerande startups och nya företag. Alla kommer med höga förhoppningar och har ofta väldigt orealistiska drömmar. De flesta som kommer till liknande evenemang klarar sig inte genom nålsögat men Casper uppmuntrar dem som försöker och misslyckas att försöka en andra och en tredje gång.
- ”Det finns ett stort behov av entreprenörer i Norden – för människor som vågar drömma och som kämpar för att drömmen ska bli verklighet. Jag är glad för att kunna hjälpa en del av dem ta del av konkurrensen och bli framgångsrika.””