Mentorn, investeraren och företagaren Casper Dreymann är med i en organisation för danska affärsänglar och har fått ta del av en och annan presentation. Vad fokuserar han på när han lyssnar på någon som presenterar en ny affärsidé? Lägg följande på minnet:
-”Först och främst fokuserar jag på personen bakom företaget – på dennes professionella bakgrund och prestationer. Efter det fokuserar jag på presentation, energi och iver. Och till sist fokuserar jag på själva affärsidén.”
Investerare och affärsänglar som Casper är naturligtvis intresserade av ditt företags affärsverksamhet. De vill veta hur du planerar att göra vinst och därmed göra det lönsamt för en investering. Men i motsats till vad du kanske kunde förvänta dig så är inte en budget och uträkningar det som Casper främst fokuserar på under en presentation.
- ”Ha en fantastisk presentation av din idé. Berätta om dig själv. Visa din produkt. Visa att du har gjort din research, att du känner till marknaden och att du är tillräckligt beslutsam för att slutföra projektet. Jag vill se dokumentation för varför din affärsidé är värd min investering.”
”Var förberedd. Kan din affärsplan utan och innan och var redo att svara på alla möjliga frågor.”