Ta ditt företag till nästa nivå

Läs vår intervju med en investerare och några entreprenörer som berättar varför ambitioner är bra – men också om varför ambitionerna måste vara realistiska. I slutändan är ditt engagemang den viktigaste faktorn om du vill vara framgångsrik och ha ett växande företag.

Växande ambitioner

Du skulle knappast starta ett nytt företag eller jaga din företagsdröm om du inte skulle drivas av en ambition för att nå framgång. Med andra ord förstår du hur viktigt det är med personliga ambitioner för varje aspirerande entreprenör. Man kan krasst säga att utan ambitioner har du inget företag. Däremot kan för stora ambitioner stå i vägen för en annars lovande framtid.

”Om jag ser potentialen vill jag vara med och accelerera företagsverksamheten.”

En mentor hjälper dig att växa

Investeraren Casper Dreymann har hjälpt flera nya och unga entreprenörer. En del har han hjälpt som investerare, andra som mentor. Oberoende av relationen till de små företagen har han märkt att väldigt få unga entreprenörer har realistiska förväntningar. De ignorerar ofta det faktum att det tar två till tre år att förverkliga 60 procent av potentialen – fastän det är en affärsidé med enorm potential. Men enligt Casper är chanserna att lyckas större om du har en bra affärsidé och har en investerare eller en mentor som hjälper dig med tålamodet. Kom också ihåg att göra nödvändiga justeringar och inte tappa fokus.

- ”Om en ung startup-företagare kommer till mig med en fantastisk affärsidé som jag tror på testar jag den på kunderna till mina företag. Det kan vara en affärsidé som klarat sig okej och har en del kunder, men har inte lyckats skapa så stort intresse på marknaden. Om jag ser potential vill jag vara med och accelerera företagsverksamheten. Och med det menar jag att jag hjälper med att sätta ihop ett försäljningsteam och gör upp en försäljnings- och marknadsföringsplan.”

En investerare och mentor som Casper Dreymann hugger gärna i – det var så han lyckades göra sitt eget telefonförsäljningsbolag till en succé. Han förväntar sig samma kompromisslösa engagemang av de entreprenörer han väljer att samarbeta med.

”Var och en inom företaget måste kunna ringa samtal, locka potentiella kunder och få till en deal.”

- ”Marknadsföring är nyckeln till tillväxt. Men om din marknadsföringsbudget är låg och du har begränsat med finansiering gäller det att ha så billiga försäljnings- och marknadsföringskanaler som möjligt. Var och en inom företaget måste kunna ringa samtal, locka potentiella kunder och få till en deal. Om marknaden inte är öppen måste du kunna öppna den själv. Ett sådant engagemang är avgörande om du vill att ditt företag ska växa.”

Varje entreprenör kan inte ha turen att träffa en investerare/mentor som Casper Dreymann. Största delen av entreprenörerna måste kämpa för och vinna marknadsandelar själva. Trots det borde det inte stoppa dig från att vara ambitiös eller hindra dig att försöka låta företaget växa.

”… vi vill anställa mer och mer och utvidga vår verksamhet till nya marknader såsom Sverige och Storbritannien.”

Gör mer av det du är bra på

Vi träffar mInvoices grundare och VD Sonni Christine Jacobsen på terrassen till ett höghus i Oslo som inhyser ett flertal startups. Hon är väldigt säker på tillväxtpotentialen i sin affärsverksamhet. Hon är faktiskt så säker på potentialen att hon pratar om mInvoice som om företaget redan skulle vara ett etablerat internationellt varumärke. Och kanske är det hennes attityd som hjälpt henne att utveckla företaget så snabbt.

Genast efter att mInvoice grundades deltog företaget i ett norskt acceleratorprogram som gav företaget resurser för en bra start. Än så länge har mInvoice inte haft behov av utomstående investerare, så deras ambitioner bygger på succén de skapat själva:

- ”Nu är vi nio personer i företaget och vi vill anställa fler och utvidga vår verksamhet till nya marknader såsom Sverige och Storbritannien. Vi kommer att göra det här genom att investera vår vinst i företaget och använda oss av våra växande nätverk för att locka nya kunder”, säger Sonni.

”Det viktiga är att hålla koll på sin ROI (return of investment) gällande marknadsföringen och göra mer av det som är mest lönsamt.”

Leadfeeder finns i centrum av Helsingfors i samma byggnad som en biograf. På deras kontor, framför en enorm TV-skärm, träffar vi grundaren och VD:n Pekka Koskinen. Han har arbetat med programmeringsstartups i mer än ett decennium. Fastän Leadfeeder är en relativt ny startup är Pekkas inställning till tillväxt likadan som i hans tidigare initiativ.

När det gäller tillväxt via marknadsföring säger Pekka följande:

- ”Om marknadsföringen kan öka affärsverksamheten och kostar mindre än vad den drar in gäller det bara att sätta gasen i botten och göra mer marknadsföring. Det viktiga är att hålla koll på marknadsföringens ROI (return of investment) och göra mer av det som är lönsamt. På det sättet växer ditt företag.”

På den stora TV-skärmen ser alla besökare och arbetstagare på Leadfeeder var i världen kunder använder sig av företagets mjukvarulösningar och hur bra de klarar sig. Av alla blinkande punkter på skärmen är det lätt att se att det går bra för affärerna.

Har du frågor kring att starta eget?

Boka gärna ett möte med en företagsrådgivare på Nordea.

Kontakta oss