Vi har pratat med företagsrådgivare, investerare och startups och samlat ihop en lista med de fem viktigaste punkterna som antingen gör att du lyckas eller misslyckas under finansieringsförhandlingar eller andra affärsrelaterade förhandlingar. De här reglerna är så klart inte huggna i sten och en del av tipsen hänger inte direkt ihop med förhandlingar med banken eller en investerare, men överlag är de relevanta riktlinjer som förhoppningsvis hjälper dig att undvika de värsta nybörjarmisstagen.

Att lyckas eller misslyckas med en affär
Vad förväntar sig banker och investerare av dig som företagare? Ta del av värdefulla insikter om vad som gör att en affär lyckas eller misslyckas.
Topp 5 sätt att misslyckas
Att kontakta alla banker och investerare
Varendaste en affärsidé är inte intressant för varje en bank eller investerare. Om du inte gör din research före du kontaktar banker eller investerare finns det en risk att dealen misslyckas redan före första mötet. Ta reda på vilka banker och investerare som matchar din affärsidé bäst.
Orealistiska förväntningar
Banker och investerare är alltid intresserade av att göra affärer med lovande nya företag. Men undvik ändå orealistiska uppskattningar på avkastning eller för optimistiska prognoser. Du måste kunna bevisa ditt värde under processen, så riskera inte en potentiell investering på grund av orealistiska förväntningar.
Du vet inte vad du vill
Definiera på förhand vad du vill ha ut av ett möte med en bank eller investerare. Om du inte kan precisera vad du är ute efter kommer du antagligen inte att få det heller. Men om du däremot vet vad du vill ha kommer du anses vara övertygande eftersom du bevisar att du har reflekterat över frågan. Tänk också på mötet ur bankens eller investerarens perspektiv – vilka målsättningar har de och hur kan era målsättningar mötas?
Att underskatta konkurrensen
Du bör aldrig öppet avfärda nuvarande eller framtida konkurrenter. Om du låter påskina att du tycker att din affärsidé är mycket bättre än konkurrenternas kommer du högst antagligen att anses vara ignorant eller arrogant. När du visar respekt för dina konkurrenter är det ett tecken på att du är realistisk och är redo för konkurrensen på marknaden.
En osäker presentation
Det är okej att vara nervös när man presenterar en affärsidé för en bank eller en investerare. Men om du ger en osäker bild av dig själv kommer det att vara svårt för dig att övertyga dem om att du har det som krävs för att verkställa potentialen av din affärsidé. Öva din presentation för att bli mer säker på dig själv. Det märks sedan under presentationen!
Topp 5 sätt att lyckas
Gör din läxa
När du förstår vad en investerare vill ha ut av förhandlingarna har du bättre chanser att få till en bra deal. Ibland vill en investerare ha något icke-ekonomiskt, till exempel en plats i ledningen och det kan du erbjuda utan att sälja dig själv och ditt företag. Researcha före varje möte för att maximera allt i förhandlingssituationen.
Ge ett säkert och engagerat intryck
En självsäker person kan lätt anses vara arrogant. En överdriven självsäkerhet kan provocera en del investerare och banker, så kom ihåg att balansera ditt yttre och satsa på att visa ditt engagemang. Utöver idén är det sist och slutligen engagemanget de investerar i.
Fråga om eventuella tvivel
Om du i slutet av mötet med en bank eller en investerare fortfarande inte nått en deal lönar det sig att vara direkt: ”Berätta gärna ifall du har tvivel kring investeringen.” Genom att visa att du är öppen till deras tvivel och oro visar du att du är pålitlig.
Erbjud olika investeringsalternativ
Det är otroligt viktig att vara flexibel om du vill att investerare ska finansiera din verksamhet. En allt eller inget-modell fungerar sällan eftersom det minskar investerarnas intresse. Ha inte heller ett krav på minimiinvestering. Genom att vara flexibel och erbjuda olika investeringsalternativ lockar du de rätta investerarna för din verksamhet.
Vet när du ska sluta snacka
Det är en fördel att vara bra på att pitcha sin affärsidé för investerare, men det är minst lika viktigt att inte babbla på, utan avsluta pitchen i god tid. När en investerare har valt att investera är det dags för dig att tagga ner och låta processen ske utan att du fortsätter sälja din idé.