Vad du ska tänka på när du anställer

Du har säkert själv suttit på en arbetsintervju, men har du någonsin varit den som intervjuar? Eller anställt någon till ditt företag? Om inte, kommer den här artikeln att ge dig bra tips om vad du ska tänka på.

Vi har samlat relevanta tips för var du ska tänka på om du vill anställa rätt personer för ditt nya företag. En del tips kommer så klart att kännas mer relevanta än andra, lite beroende av vilken typ av affärsverksamhet du har. Men vi tänker oss att tipsen kan användas av både frisörer, kaféägare, teknologistartups eller en webbshop.

Våra tips är indelade i två sektioner:

- Intervjuaren

- Intervjuaren

Intervjuaren

  • Håll dig till lagen och var säker på vad du får och inte får fråga under en intervju.
  • Var väl förberedd för intervjun så att du kan fokusera både på att ställa rätt frågor och på personens inställning.
  • Vet vilka färdigheter, kompetenser och personligheter du letar efter.
  • Ändra inte din stil från en intervju till en annan, utan håll dig vid ett intervjusätt för att jämföra kandidaterna rättvist.

Själva intervjun

  • Gör gruppintervjuer om möjligt och ha med dig någon vars åsikt du uppskattar.
  • Gör situationen så avslappnad som möjligt eftersom intervjuer tenderar vara en obekväm och formell situation.
  • Testa personens kunskaper genom att låta hen göra en uppgift eller lösa ett problem som är relevant för jobbet.
  • Ha inte med dig personens ansökan på papper eller på dator, det blir en mer avslappnad diskussion utan dem.
  • Fråga inte om du får kolla referenserna, bara gör det. Men var snäll nog att inte höra av dig till kandidatens nuvarande arbetsgivare. Var objektiv.
  • Skynda dig inte genom intervjun utan ta den tid du behöver för att få svar på alla frågor. Fråga fast två gånger för att få dina svar.

Sist men inte minst vill vi ge dig några tips gällande frågor du kan ställa. Förhoppningsvis hjälper de dig att hitta rätt arbetstagare för rätt jobb.

Nyckelfrågor

  • Vad har varit din bästa erfarenhet med ett team?
  • Vad har varit dina största vinster? Och största förluster?
  • Hur viktigt är det för dig att vara en del av ett team? Varför?
  • Hur lätt tar du råd till dig? Och vilka färdigheter skulle du vilja utveckla?
  • I vilken typ av omgivning blomstrar du?

Har du frågor kring att starta eget?

Boka gärna ett möte med en företagsrådgivare på Nordea.

Kontakta oss