Det krävs både hjärta och själ
När du äntligen har startat ditt företag och börjar leverera dina produkter eller tjänster kan det hända att du inte har tid att släppa det dagliga arbetet för att blicka framåt. Men det kommer att komma en tid när du bör överväga att låta ditt företag växa eller utvecklas. Det du gjorde för att ta dig till den punkten där du är nu är knappast det du behöver göra föra att ta ditt företag till nästa nivå.
Ditt företag kan växa på flera olika sätt. Ett är via människor: När din tidtabell är full, kunderna knackar på din dörr och du måste börja tacka nej till arbete – då borde du kanske överväga att anställa någon. Om du föredrar en enkel företagsstruktur kan du börja med att outsourca en del av arbetet när det blir för mycket för dig.
Ett annat sätt att växa är att försöka nå en bredare publik och då spelar marknadsföringen en stor roll. Framgångsrik marknadsföring hänger på hur bra du lyckas nå rätt kundsegment, med rätt budskap, i rätt tid och på rätt plats. Samtidigt som du vill nå ut och få nya kunder ska du komma ihåg att hålla dina nuvarande kunder nöjda, men ändå hållas i framkant jämfört med konkurrenterna.
Att anlita en marknadsföringsbyrå är dyrt för nya företag så i den här delen av vår guide ger vi tips om vilka marknadsföringskanaler du kan använda dig av, hur du ska göra en marknadsföringsplan och verkställa en marknadsföringsstrategi. Du har redan gjort en SWOT-analys och en affärsplan, nu ska du använda dig av dem för att formulera din marknadsföringsplan.
Visa världen att du är redo!