Ta kontroll över marknaden

Det krävs både hjärta och själ

När du äntligen har startat ditt företag och börjar leverera dina produkter eller tjänster kan det hända att du inte har tid att släppa det dagliga arbetet för att blicka framåt. Men det kommer att komma en tid när du bör överväga att låta ditt företag växa eller utvecklas. Det du gjorde för att ta dig till den punkten där du är nu är knappast det du behöver göra föra att ta ditt företag till nästa nivå.

Ditt företag kan växa på flera olika sätt. Ett är via människor: När din tidtabell är full, kunderna knackar på din dörr och du måste börja tacka nej till arbete – då borde du kanske överväga att anställa någon. Om du föredrar en enkel företagsstruktur kan du börja med att outsourca en del av arbetet när det blir för mycket för dig.

Ett annat sätt att växa är att försöka nå en bredare publik och då spelar marknadsföringen en stor roll. Framgångsrik marknadsföring hänger på hur bra du lyckas nå rätt kundsegment, med rätt budskap, i rätt tid och på rätt plats. Samtidigt som du vill nå ut och få nya kunder ska du komma ihåg att hålla dina nuvarande kunder nöjda, men ändå hållas i framkant jämfört med konkurrenterna. Att anlita en marknadsföringsbyrå är dyrt för nya företag så i den här delen av vår guide ger vi tips om vilka marknadsföringskanaler du kan använda dig av, hur du ska göra en marknadsföringsplan och verkställa en marknadsföringsstrategi. Du har redan gjort en SWOT-analys och en affärsplan, nu ska du använda dig av dem för att formulera din marknadsföringsplan.

Visa världen att du är redo!

Marknadsför ditt företag

Vi frågade fem nordiska entreprenörer hur de marknadsfört sina företag och produkter. Vi hoppas att deras svar inspirerar dig att vara modig och engagerad när du jobbar för din företagsdröm.

En inblick i marknadsföring

Inte för så lång tid sedan gick räckvidden för din reklamkampanj hand i hand med hur mycket pengar du spenderat. I och med att sociala medier tar allt mer utrymme i reklamvärlden kan en kampanj med liten budget nå en stor målgrupp. Men hur ska småföretagare marknadsföra sina företag, produkter eller tjänster? Vilken kanal matchar dina marknadsföringsbehov bäst?

Läs artikeln

Konsten att anställa rätt personer

Vi frågade tre nordiska entreprenörer om deras erfarenheter kring att hitta och anställa rätt personer. Om du vill att ditt företag ska växa behöver du nämligen anställda som delar din passion och hjälper dig att nå framgång.

Min marknadsföringsplan

Som vi redan konstaterat i tidigare delar av vår guide: En plan är bra – en bra plan är ännu bättre. Så för att hjälpa dig med att komma i gång med marknadsföringen bidrar vi med en inspirerande mall för din marknadsföringsplan. Den består av följande element:

Step 6 - Making it happen - infographic

Hur du ska använda mallen

  • FÖRETAG: Vad kan ditt företag bidra med till marknaden? Basera det på din SWOT och affärsplan.
  • PRODUKT: Beskriv din produkt/tjänst och inkludera alla fördelaktiga detaljer.
  • MÅLSÄTTNING: Vad vill du få ut av en marknadsföringskampanj?
  • MÅLGRUPP: Beskriv dina kunder – både nuvarande och de du vill locka.
  • STRATEGI: Vad ska du göra för att utvidga din marknad och locka nya kunder?
  • TAKTIK: Hur når du ditt mål?
  • VERKSTÄLLANDE: Beskriv vilka marknadsföringskanaler du ska använda för din kampanj.

Har du frågor kring att starta eget?

Boka gärna ett möte med en företagsrådgivare på Nordea.

Kontakta oss

Vad du ska tänka på när du anställer

Du har säkert själv suttit på en arbetsintervju, men har du någonsin varit den som intervjuar? Eller anställt någon till ditt företag? Om inte, kommer den här artikeln att ge dig bra tips om vad du ska tänka på.

Ta ditt företag till nästa nivå

På banken träffar vi flera sorters företagare varje dag. Så oberoende av vilken typ av utmaningar och behov ditt företag möter just nu har vi antagligen varit med om något liknande tidigare. Dra nytta av vår expertis, våra nätverk och vår erfarenhet när du startar eget eller vill att företaget ska växa.

Bli företagskund i Nordea