En inblick i marknadsföring

Vi har listat några förslag på kanaler som rekommenderas av marknadsföringsexperter till mindre företag som har begränsad marknadsföringsbudget. Läs igenom listan för att få en uppfattning om var och hur du ska marknadsföra.

Sociala medier


  • Erbjuder ett brett urval marknadsföringsmöjligheter.
  • Möjliggör riktad kommunikation direkt till ditt primärsegment och din målgrupp.
  • Du kan skapa en sida/profil för ditt företag.
  • Du kan ta hand om all kommunikation själv.
  • Du kan föra en dialog med kunder.
  • Lätt att mäta räckvidd och popularitet inom målgrupp.
  • Nå en större publik via flera plattformar med ett inlägg.

Facebook

  • En bra plattform om din målgrupp består av vuxna.
  • Du kan använda Messenger för direkt kundbetjäning.
  • Passar bra för att ordna tävlingar och marknadsföringsjippon.

YouTube

  • Starta en YouTube-kanal om du vill producera videor.
  • Framförallt yngre webbgenerationen använder YouTube mycket.
  • Perfekt plattform om din produkt eller tjänst behöver manualer.

Instagram

  • En perfekt plattform om ditt företag, din produkt eller dina tjänster är väldigt visuella.
  • Använd hashtags för att rikta din kommunikation och för att följa med hur bra räckvidd du har.
  • Täcker de flesta åldrar, kön och marknader.

Pinterest

  • Den perfekta plattformen om du riktar dig främst till kvinnor.
  • Bra för e-handel eller mat- och designrelaterade företag.
  • Plattformen fokuserar främst på visuellt innehåll – men inte video.

LinkedIn

  • LinkedIn är mer än ett nätverk för professionella. Plattformen kan ge trafik till din webbsida.
  • På LinkedIns företagssida kan du marknadsföra din produkt eller tjänst och locka följare.
  • Grupper, nischade bloggar och nätverk kan hjälpa dig att skapa engagemang och diskussioner kring ditt företag.

Snapchat

  • Perfekt om ditt företag, din produkt eller dina tjänster riktar sig till internetgenerationen.
  • Utmärkt verktyg för rappa, fyndiga och roliga marknadsföringsinlägg.
  • Kan användas för att generera trafik till en webbshop, ett kafé, affär mm.

Influencers

  • Utmärkt om du riktar dig till en yngre publik som använder flera timmar av sin dag till att följa sin favoritinfluencer på till exempel YouTube eller Instagram.
  • En populär influencer är dyr – kom överens om en betalningsmodell på förhand.
  • Det är lättare att engagera personer som redan gillar din produkt att rekommendera produkten i utbyte mot rabatter eller produktgåvor.

Digitala medier

  • Ett mer begränsat antal marknadsföringsmöjligheter.
  • Du kan skapa ett varumärke kring ditt företag, din produkt eller dina tjänster.
  • Kan kräva hjälpa hjälp av proffs för att skapa synlighet.
  • Möjliggör riktad masskommunikation.
  • Lätt att mäta räckvidd inom målgruppen.
  • Använd inlägg på sociala medier för att generera trafik.
  • Möjliggör riktad kommunikation till personer med intressen som relaterar till det du gör.

Google ads

  • Inte ett billigt marknadsföringssätt, men väldigt effektivt och fokuserat.
  • Inte dyrt att producera – kräver främst text.
  • Det är lätt att finjustera din kampanj för att passa din målgrupp.

Bloggar

  • Börja med att skriva blogginlägg om teman som relaterar till din företagsverksamhet.
  • Använd taggar (ämnen/ord) för att dyka upp i sökresultat.
  • Marknadsföri dina blogginlägg i dina övriga kanaler för sociala medier.

Webbsida

  • Det lönar sig att satsa pengar på en snygg design – många dömer efter utseende.
  • Det finns ingen garanti för att kunder besöker din webbsida.
  • Använd sociala medier för att locka besökare till din sajt.
  • Det här är ditt virtuella skyltfönster – se till att göra det lockande.

E-post

  • Skapa ett nyhetsbrev för kunder och potentiella kunder.
  • Använd e-post för att marknadsföra produkter, tjänster eller erbjudanden.
  • Var personlig, relevant och tänk på hur ofta du skickar ut ett mejl så att du inte spammar kunder och hamnar i skräpposten.

Annonsmarknadsföring (tidningar, utereklam)

  • Ett bra sätt att skapa innehåll för dina digitala kanaler/sociala medier.
  • Du kan skapa ett varumärke kring ditt företag, din produkt eller dina tjänster.
  • Kan krävas hjälp av proffs för att skapa material.
  • Banar väg för lokal och nationell kommunikation.
  • Det är svårt att sticka ut i mediebruset – planera noga.
  • Använda sociala medier före, under och efter marknadsföringskampanjen/jippot för att maximera uppmärksamheten.
  • Ger dig chansen att berätta en bredare historia om ditt företag, din produkt eller dina tjänster.

Mässor

  • En möjlighet att marknadsföra en prototyp av din produkt/tjänst.
  • Ett bra sätt att bekanta sig med konkurrensen.
  • En möjlighet att träffa och diskutera med potentiella kunder.

Evenemang

  • Kräver mycket planering och förberedelse – tänk utanför ramarna.
  • Kan vara ett sätt att skapa en hype kring ditt företag/din produkt.
  • Allt handlar om timing – se till att fånga allt i bild/video.

PR

  • Användbart när du vill väcka mediernas intresse.
  • Kan vara bra om du vill locka investerare eller affärspartners.
  • Relevant om du ska in på en ny marknad eller öppnar i en ny stad.

Bli företagskund på nätet

Börja här