Är mindre mer?
Många företag har några betrodda varu- och tjänsteleverantörer samt grossister hos vilka de skaffar kontorsmaterial, tillbehör och produkter för återförsäljning. Andra företag kan däremot sporadiskt anlita många varu- och tjänsteleverantörer. Båda sätten kan fungera väl. Ditt val beror på ditt företags behov och hur du vill bedriva din affärsverksamhet.
Vi rekommenderar ändå att du planerar dina anskaffningar och väljer dina varu- och tjänsteleverantörer på så sätt att:
- De viktiga materialen och produkterna i den dagliga affärsverksamheten inte tar slut
- Du har bra koll på leveranstider och betalningsvillkor
- Du inte betalar överpris på varorna
- Du har koll på dina anskaffningar för bokföringen och budgeteringen
- Du kan behandla räkningarna lätt och snabbt
- Du inte behöver använda tid för att leta efter specialerbjudanden
- Du kan förhandla om permanenta och fasta rabatter på och fördelaktiga villkor för dina anskaffningar.