Pankkipalvelut lapselle – mitä pitää huomioida?

Huoltajat (vanhemmat) tai lapsen edunvalvoja voi avata alaikäiselle lapselle pankkipalveluita verkossa. Huoltajat sopivat yhdessä alaikäisen lapsen palveluiden avaamisesta, joten hakemukseen tarvitaan molempien huoltajien hyväksyntä. Yksinhuoltaja voi avata alaikäiselle lapselle palvelut itsenäisesti. 

Hakemusta varten tulee ottaa huomioon seuraavat asiat:

  • Lapsen nimi on väestötietojärjestelmässä ennen palveluiden avausta verkossa.
  • Hakemuksen täyttävä huoltaja on Nordean asiakas ja hänellä on Nordean pankkitunnukset. Toisella huoltajalla on Nordean tai muun suomalaisen pankin pankkitunnukset. 
  • Huoltajilla on Suomessa myönnetty passi tai kuvallinen henkilökortti sekä suomalainen matkapuhelinnumero.
  • Lapsella on Suomessa myönnetty passi tai kuvallinen henkilökortti sekä suomalainen matkapuhelinnumero, kun lapselle tilataan kortti tai avataan pankkitunnukset.
  • Mikäli edellä mainitut edellytykset eivät täyty, tulee huoltajan olla yhteydessä asiakaspalveluumme.

Nordeassa hyväksyttävät henkilöllisyysasiakirjat

Pankkipalvelut eri-ikäisille lapsille

Näin avaat lapselle palvelut verkossa

Alle olemme ohjeistaneet sen, miten lähdet hakemuksen kanssa liikkeelle, miten toinen huoltaja hyväksyy hakemuksen ja mitä tapahtuu, kun hakemus on käsitelty.

Etene näin

Toinen huoltaja hyväksyy

Time glass icon white 640x360

Tämä vaihe ei koske yksinhuoltajaa.

Toiselle huoltajalle lähetetään tekstiviesti, kun hakemus on hyväksyttävissä.

Hakemuksen hyväksymistä varten huoltaja tarvitsee:

  • Suomalaisen pankin pankkitunnukset
  • Suomalaisen passin tai henkilökortin

Hakemus on hyväksyttävissä 14 vuorokauden ajan. 

Hakemus otetaan käsittelyyn, kun toinen huoltaja on hyväksynyt sen. 

Valmis!

Ota palvelut käyttöön

Cards new checkmark icon - 640x360

Huoltajille lähetetään tekstiviestit, kun hakemus on käsitelty.

Kun avasit lapselle tilin:

Lapsen tili on näkyvissä huoltajien verkko- ja mobiilipankissa, jos hakemuksella on näin pyydetty.

Kun tilasit lapselle kortin:

Kortti toimitetaan postitse kotiin. Arvioitu toimitusaika on 1–2 viikkoa.

Kun tilasit lapselle pankkitunnukset:

Huoltaja kirjautuu uudelleen "Avaa palvelut lapselle verkossa" -palveluun.

"Aktivoi Nordea ID" -välilehdeltä näet lapsen käyttäjätunnuksen sekä ohjeet lapsen Nordea ID -sovelluksen aktivointiin. 

Pankkipalvelut alaikäisille lapsille – mitä niihin kuuluu?

Lapsen tulo perheeseen muuttaa arkea merkittävästi ja etenkin uudelle vanhemmalle opittavaa on paljon.

Huoltajat arvioivat yhdessä, milloin alaikäinen on valmis ottamaan käyttöön pankkipalveluita. Kokosimme alle suosituksemme eri-ikäisille lapsille ja nuorille:

Lapset (0–5-vuotiaat)
Lapset (6–14-vuotiaat)
Nuoret (15–17-vuotiaat)
Täysi-ikäisyyden kynnyksellä
Näin teet hakemuksen

Näin teet hakemuksen

1.  Täytä lapsen tiedot ja valitse hänelle haluamasi pankkipalvelut. 

Nämä pankkipalvelut voit avata lapselle verkossa:

  • Käyttötili ja Nordea Debit -kortti 

    Huomaa, että lapsen Nordea Debit -kortin tilaukseen verkossa sisältyy automaattisesti uuden käyttötilin avaus. Jos lapsella on jo entuudestaan käyttötili, johon haluat liittää uuden kortin, tilaa kortti soittamalla Nordea Asiakaspalveluun. 

  • Etutili säästöille

  • Pankkitunnukset mobiili- ja verkkopankin käyttöön

    Huomaa, että e-tunniste, jolla lapsi (alle 15-vuotias) voi kirjautua kolmannen osapuolen palveluihin, kuten Kelan sivuille, täytyy aktivoida konttorissa. Jos alaikäinen vierailee konttorissa yksin, tarvitsee hän vanhemmilta valtakirjat. 15 vuotta täyttänyt voi saada pankkitunnuksiin e-tunnisteen ilman edunvalvojien lupaa silloin, kun hän on avannut tilin ja verkkopankkisopimuksen omia tuloja varten itse.

2.  Toinen huoltaja saa tekstiviestin ja käy hyväksymässä hakemuksen. 

Toinen huoltaja tarvitsee:  

  • Nordean tai muun suomalaisen pankin pankkitunnukset. 
  • Passin tai kuvallisen henkilökortin. 

3.  Nordea käsittelee hakemuksen ja huoltajat saavat tekstiviestillä tiedon, kun palvelut on avattu. 

4.  Palveluiden käyttöönotto

Kun avasit lapselle tilin:

Lapsen tili on näkyvissä huoltajien verkko- ja mobiilipankissa, jos hakemuksella on näin pyydetty.

Kun tilasit lapselle kortin:

Kortti toimitetaan postitse kotiin. Arvioitu toimitusaika on 1–2 viikkoa. 

Kun tilasit lapselle pankkitunnukset:

Huoltaja kirjautuu uudeleen "palvelut lapselle verkossa" -palveluun.

"Aktivoi Nordea ID" -välilehdeltä näet lapsen käyttäjätunnuksen sekä ohjeet lapsen Nordea ID -sovelluksen aktivointiin. 

Neuvoja vanhemmille

Tutustu alla oleviin neuvoihin ja tarpeen tullessa autamme sinua myös asiakaspalvelussamme. Saat apua heti chatilla!

Turvallisuus

Digital fraud - 640x360

Lapsen pankkikortti ja pankkitunnukset ovat aina tarkoitettu lapsen henkilökohtaiseen käyttöön. Huoltajat voivat lapsen pankkikorttia tilatessa määrittää kortin turva-asetuksia, kuten maarajausta ja internet-maksamista.

Nordea ID -sovellus

Illustration - Nordea ID logo - 640x360px

Lapsen Nordea ID -sovellus kannattaa ladata aina myös toisen huoltajan mobiililaitteeseen. Nordea ID -sovelluksen asentaminen perheenjäsenen laitteeseen on turvallista, koska jokainen käyttää sovellusta henkilökohtaisilla tunnuksillaan.

Mobiilipankki

Nordea mobile app logo icon - 640x360

Lapsen mobiilipankki mahdollistaa lapselle sujuvan itsenäisen pankkiasioiden hoitamisen, kuten maksujen tekemisen, saldojen ja tilitapahtumien seuraamisen. 

Säästöt

Stack of Coins - 640x360

Lapsi näkee verkko- ja mobiilipankista hänelle säästetyt rahastot ja osakesijoitukset. Alaikäinen lapsi ei kuitenkaan pysty tekemään itsenäisesti osto- tai myyntitoimeksiantoja.

Löysitkö etsimäsi?