Kysy chatissa Avautuu uuteen ikkunaan

Katko Nordean pankkipalveluissa su 17.11.2019

Nordealla on Suomessa katkoja lähes kaikissa palveluissa sunnuntaina 17. marraskuuta 2019. Palvelukatkot alkavat aamuyöllä kello 04.00. Korttien osalta katkon arvioidaan päättyvän viimeistään kello 10:30 ja muiden palveluiden osalta kello 15.00.

Palvelukatkon aikana Nordean korteilla ei voi nostaa käteistä, eikä Nordean pankkitunnuksia voi käyttää sähköiseen tunnistautumiseen. Verkko- ja mobiilipankit ovat pois käytöstä katkon ajan. Korttimaksaminen onnistuu rajoitetusti esimerkiksi kaupoissa ja kylmäasemilla, mutta siinä voi esiintyä hitautta eikä maksaminen välttämättä onnistu.

Nordean 24/7 puhelinpalvelu on avoinna, mutta sieltä saa vain yleisneuvontaa. Palvelukatko pyritään pitämään mahdollisimman lyhyenä, ja palvelut palautuvat asiakkaiden käytettäviksi sitä mukaa, kun katkon aikana tehtävät työt etenevät. 

Seuraavat palvelut ovat poissa käytöstä palvelukatkon ajan sunnuntaina 17.11. klo 04.00-10.30:

  • Käteisen nosto ja tallettaminen automaateilla
  • Käteisen nosto kauppojen kassalta
  • Korttimaksaminen suurelta osin
  • Apple Pay-, Google Pay-, Fitbit- ja Garmin-maksut

Seuraavat palvelut ovat poissa käytöstä palvelukatkon ajan sunnuntaina 17.11. klo 04.00-15.00:

  • Laskunmaksuautomaatit
  • Verkkopankki (henkilö- ja yritysasiakkaat)
  • Mobiilipankki (henkilö- ja yritysasiakkaat)
  • Tunnistautuminen Nordean palveluihin (Tunnuslukukortti, tunnuslukulaite, tunnuslukusovellus)
  • Tunnistautuminen Nordean tunnuksilla muiden palveluihin (E-tunniste, esimerkiksi julkisten palveluiden käyttö Nordean pankkitunnuksilla)
  • E-maksu
  • Maksuliikenne ja maksupalvelut
  • Nordea Wallet
  • Nordea Investor
  • Siirto

 

Katko koskee myös Nordea Rahoituksen maksukortteja Stockmann Mastercard, Finnair Plus Mastercard ja TUOHI Mastercard sekä palveluita kuten ePalvelu, Autoluoton tiedot 24/7 ja Nordea Rahoitus Portaali. 

Palvelukatko vaikuttaa myös henkilöasiakkaiden Nordea 24/7 asiakaspalveluun numerossa 0200 3000 sekä yritysten Nordea Business Center asiakaspalveluun numerossa 0200 2121. Asiakaspalvelussa ei voi katkon aikana hoitaa henkilökohtaisia pankkiasioita, koska asiakas ei voi tunnistautua palveluun pankkitunnuksillaan.

Korttien sulkupalvelu 020 333 toimii katkon aikana normaalisti.

Näin varaudut palvelukatkoon

Palvelukatkoon kannattaa varautua nostamalla etukäteen tarpeeksi käteistä sekä hoitamalla etukäteen päivittäiset pankkiasiat sekä asioinnin sähköistä tunnistautumista käyttävissä julkisissa tai muiden kolmansien osapuolien tarjoamissa palveluissa. 

Nordean kortilla voi nostaa käteistä ostosten yhteydessä myös K-ruokakaupoista ja Neste K-asemilta, Tokmanneista ja R-kioskeilta ympäri Suomen. 

Palvelukatko vaikuttaa Nordean palveluihin myös matkalla ja ulkomailla ollessa, niin kortteihin kuin verkko- ja mobiilipankkeihin. Matkalla olijoiden kannattaa maksaa hotellilaskut jo lauantaina, ja laivalle lähtijän kannattaa varata käyttöön tarpeeksi käteistä.

Miksi palvelut ovat pois käytöstä

Palvelukatkon syy on Nordean tietojärjestelmille tehtävä harjoitus poikkeustilanteisiin varautumiseksi. Tietojärjestelmien säännöllinen testaus poikkeustilanteiden varalta on välttämätöntä sekä pankin että koko yhteiskunnan tietoteknisen toimintavarmuuden varmistamiseksi ja kehittämiseksi. Kaikkia teknisiä huoltotöitä ei voida valitettavasti tehdä ilman vaikutuksia asiakkaisiin.

Kerromme ajantasaista tietoa katkosta verkkosivuillamme nordea.fi, asiointikanavissamme sekä sosiaalisessa mediassa.