Vakuutukset-palvelu - usein kysyttyä

Sijoitusvakuutusten ja henkilövakuutusten hoitaminen onnistuu helposti Vakuutukset-verkkopalvelussa. Lue lisää, mitä kaikkea voit tehdä itsepalveluna verkossa.

Vakuutukset-palvelu

Vakuutukset-palvelussa pääset tarkastelemaan sekä vakuutussäästämisen että henkilövakuuttamisen sopimuksiasi. Voit myös tehdä toimeksiantoja sopimuksillesi ja avata MyLife-henkilövakuutuksen.

Toiminnallisuudet

Palvelun toiminnallisuudet

Kuinka pääsen Vakuutukset-palveluun? 

Vakuutukset-palveluun pääsee usealla tavalla:  

  • Nordean kotisivulta kohdasta Kirjaudu > Vakuutussäästöt ja henkilövakuutukset 

  • Uuden verkkopankin etusivulta kohdasta Muut palvelut > Vakuutussäästöt ja henkilövakuutukset
  • Verkkopankin Vakuutukset-välilehden kautta klikkaamalla ”Vakuutussäästöt ja henkilövakuutukset” -linkkiä ja edelleen "Jatka Vakuutukset-osioon"
  • Mobiilipankista Oikopolkujen ja vakuutussäästämisen sopimuksen kautta klikkaamalla salkku-ikonia (Nordea Life).  

Kuinka voin vahvistaa tekemäni muutoksen tai toimeksiannon Vakuutukset-palvelussa? 

Muutoksen tai toimeksiannon voi vahvistaa mobiililaitteeseen ladattavan tunnuslukusovelluksen tai tunnuslukulaitteen avulla. 

Jos käytössäsi ei vielä ole tunnuslukusovellusta, voit ladata sen oheisen ohjeen mukaisesti. 

Avaa ohje tunnuslukusovelluksen lataamiseksiAvautuu uuteen ikkunaan

Tunnuslukulaitteen voit tilata verkkopankin kautta.

Vakuutukset-palvelussa toimeksiantoja ja muutoksia ei ole mahdollista vahvistaa paperisen tunnuslukutaulukon avulla. 

Voinko vaihtaa Vakuutukset-palvelun kieltä? 

Palvelun kielivaihtoehtoina on suomi tai ruotsi, riippuen siitä mikä kieli on merkitty asiointikieleksesi. Vaihtaaksesi asiointikielen, ota yhteyttä Nordean asiakaspalveluun. Englanniksi palvelua ei ole mahdollista käyttää.

Voinko avata uusia sopimuksia Vakuutukset-palvelussa? 

Vakuutukset-palvelussa on mahdollista avata uusi MyLife-henkilövakuutus. Toistaiseksi vakuutussäästämisen sopimuksia ei voi avata verkkopalvelussa. Voit avata uuden vakuutussäästämisen sopimuksen Nordean asiakaspalvelun kautta. 

Voinko hoitaa vakuutussopimuksiani Nordean mobiilipankissa? 

Voit seurata vakuutussäästöjesi saldoja Nordean mobiilipankissa. Vakuutussopimukset tulevat näkyviin, kun valitset aloitusnäkymästä ”Säästöt ja sijoitukset”.  

Nordean mobiilipankissa ei ole mahdollista tehdä muutoksia sopimuksiin, mutta Vakuutusten hoitaminen onnistuu Vakuutukset-palvelussa, jonne pääset klikkaamalla Vakuutussäästöt-ikonia. 

Voinko hoitaa vakuutussopimuksiani Nordea Investorissa? 

Voit seurata vakuutussäästöjesi saldoja Nordea Investorissa. Vakuutussopimukset näkyvät Nordea Investorin etusivulla. Nordea Investorissa ei ole mahdollista tehdä muutoksia sopimuksiin. 

Voinko hoitaa vakuutussopimuksiani Nordean verkkopankin Säästöt ja sijoitukset -välilehdellä? 

Voit seurata vakuutussäästöjesi saldoja Nordean verkkopankin Säästöt ja sijoitukset -välilehdellä.  

Säästöt ja sijoitukset -välilehdellä ei ole mahdollista tehdä muutoksia sopimuksiin. 

Miksi Vakuutukset-palvelu ei toimi iPadillani/iPhonellani?  

Vakuutukset-palvelu on yhteensopiva kahden viimeisimmän Apple iOS -käyttöjärjestelmän kanssa. Mikäli sinulla on käytössä versio iOS 10 tai vanhempi, ei Vakuutukset-palvelu ole yhteensopiva sen kanssa. Laite tulee päivittää uudempaan versioon, jolloin palvelu toimii. 

Vakuutussäästöt ja -sijoitukset
Eläkevakuutus
Henkilövakuutukset

Palvelun toiminnallisuudet

Kuinka pääsen Vakuutukset-palveluun? 

Vakuutukset-palveluun pääsee usealla tavalla:  

  • Nordean kotisivulta kohdasta Kirjaudu > Vakuutussäästöt ja henkilövakuutukset 

  • Uuden verkkopankin etusivulta kohdasta Muut palvelut > Vakuutussäästöt ja henkilövakuutukset
  • Verkkopankin Vakuutukset-välilehden kautta klikkaamalla ”Vakuutussäästöt ja henkilövakuutukset” -linkkiä ja edelleen "Jatka Vakuutukset-osioon"
  • Mobiilipankista Oikopolkujen ja vakuutussäästämisen sopimuksen kautta klikkaamalla salkku-ikonia (Nordea Life).  

Kuinka voin vahvistaa tekemäni muutoksen tai toimeksiannon Vakuutukset-palvelussa? 

Muutoksen tai toimeksiannon voi vahvistaa mobiililaitteeseen ladattavan tunnuslukusovelluksen tai tunnuslukulaitteen avulla. 

Jos käytössäsi ei vielä ole tunnuslukusovellusta, voit ladata sen oheisen ohjeen mukaisesti. 

Avaa ohje tunnuslukusovelluksen lataamiseksiAvautuu uuteen ikkunaan

Tunnuslukulaitteen voit tilata verkkopankin kautta.

Vakuutukset-palvelussa toimeksiantoja ja muutoksia ei ole mahdollista vahvistaa paperisen tunnuslukutaulukon avulla. 

Voinko vaihtaa Vakuutukset-palvelun kieltä? 

Palvelun kielivaihtoehtoina on suomi tai ruotsi, riippuen siitä mikä kieli on merkitty asiointikieleksesi. Vaihtaaksesi asiointikielen, ota yhteyttä Nordean asiakaspalveluun. Englanniksi palvelua ei ole mahdollista käyttää.

Voinko avata uusia sopimuksia Vakuutukset-palvelussa? 

Vakuutukset-palvelussa on mahdollista avata uusi MyLife-henkilövakuutus. Toistaiseksi vakuutussäästämisen sopimuksia ei voi avata verkkopalvelussa. Voit avata uuden vakuutussäästämisen sopimuksen Nordean asiakaspalvelun kautta. 

Voinko hoitaa vakuutussopimuksiani Nordean mobiilipankissa? 

Voit seurata vakuutussäästöjesi saldoja Nordean mobiilipankissa. Vakuutussopimukset tulevat näkyviin, kun valitset aloitusnäkymästä ”Säästöt ja sijoitukset”.  

Nordean mobiilipankissa ei ole mahdollista tehdä muutoksia sopimuksiin, mutta Vakuutusten hoitaminen onnistuu Vakuutukset-palvelussa, jonne pääset klikkaamalla Vakuutussäästöt-ikonia. 

Voinko hoitaa vakuutussopimuksiani Nordea Investorissa? 

Voit seurata vakuutussäästöjesi saldoja Nordea Investorissa. Vakuutussopimukset näkyvät Nordea Investorin etusivulla. Nordea Investorissa ei ole mahdollista tehdä muutoksia sopimuksiin. 

Voinko hoitaa vakuutussopimuksiani Nordean verkkopankin Säästöt ja sijoitukset -välilehdellä? 

Voit seurata vakuutussäästöjesi saldoja Nordean verkkopankin Säästöt ja sijoitukset -välilehdellä.  

Säästöt ja sijoitukset -välilehdellä ei ole mahdollista tehdä muutoksia sopimuksiin. 

Miksi Vakuutukset-palvelu ei toimi iPadillani/iPhonellani?  

Vakuutukset-palvelu on yhteensopiva kahden viimeisimmän Apple iOS -käyttöjärjestelmän kanssa. Mikäli sinulla on käytössä versio iOS 10 tai vanhempi, ei Vakuutukset-palvelu ole yhteensopiva sen kanssa. Laite tulee päivittää uudempaan versioon, jolloin palvelu toimii. 

Vakuutussäästöt ja -sijoitukset

Mitä toimeksiantoja tai muutoksia voin tehdä Vakuutukset-palvelussa säästämisen sopimuksille? 

Vakuutussäästämisen sopimuksille on mahdollista tehdä seuraavia toimeksiantoja ja muutoksia: 

  • säästöjen jakauman muutos, 
  • sijoitussuunnitelman muutos, 
  • maksusuunnitelman muutos sekä 
  • säästöjen nosto. 

Nämä toiminnallisuudet näet yhdellä silmäyksellä klikkaamalla vakuutussopimustasi.  

Kaikkia mainittuja toimeksiantoja tai muutoksia ei ole mahdollista tehdä verkkopankissa kaikille sopimuksille. Mikäli toiminnallisuus ei ole näkyvissä, ei kyseinen toimeksianto tai muutos ole mahdollinen sinun sopimuksellesi sillä hetkellä. 

Eläkesopimuksille on mahdollista ilmoittaa eläkkeen aloittamisesta ehdotetun suunnitelman mukaan 90 päivää ennen kuin eläkkeen maksu voidaan aloittaa.  

Mistä näen vakuutukseni sijoituskohtaiset arvonmuutokset? 

Sijoituskohtaiset arvonmuutokset saat näkyviin painamalla painiketta ”Tapahtumat” sopimuksen perustiedoista.  

Mistä näen sopimukseni sijoituskohteiden kulut? 

Sijoituskohteiden kulut löytyvät säästöjen jakauma -näkymästä klikkaamalla sijoituskohteen nimeä. Yhteenvedon kaikista kuluista näet Tapahtumat -sivulta. 

Kuinka saan lukittua sijoituskohteen tehdessäni säästöjen jakauman muutosta? 

Kohteen lukitseminen tapahtuu automaattisesti, mikäli et muuta kohteen prosenttiosuutta. Esimerkiksi, jos nykyinen osuus kohteelle Tuottokori on ”35,89” ja haluat lukita sen muutoksilta, pitää uuden osuuden olla sama ”35,89”. 

Miksi Vakuutukset-palvelussa näkyy tieto: ”Voit tehdä muutoksia vasta, kun sijoituskohteiden hintatiedot ovat päivittyneet. Odotusaika on 1-3 pankkipäivää.”?

Vakuutukset-palvelussa näkyy kyseinen teksti, mikäli sopimuksellesi on tehty lähipäivinä toimeksianto, joka estää tiettyjen muutosten tekemisen sopimukseen.  

Kyseessä voi olla esim. lisämaksu, takaisinosto tai rahastovaihdon toteutusajo. Vakuutusjärjestelmä käsittelee vakuutusta ja käsittelyn aikana (1-2 pankkipäivää) sopimukselle ei voi tehdä muutoksia. 

Miten sijoituskohteiden vaihtojen ja takaisinostojen kurssit määräytyvät?

Toteutamme sijoituskohteiden vaihdot vakuutuksen sisällä ja takaisinostot vakuutusehtojen mukaisesti ilman aiheetonta viivästystä. Ennen klo 14:sta toteutetut muutokset kirjautuvat kyseisen päivän arvoon. Asiakkaille muutokset näkyvät toteutuksen jälkeen pääsääntöisesti 2-3 päivän viiveellä sijoituskohteista riippuen.

Milloin rahastojen ja sijoituskorien arvot päivittyvät? 

Sijoituskohteiden ja sopimuksen arvot päivittyvät digipalveluissa samalla rytmillä, eli rahastojen arvot päivittyvät kuluvan päivän arvoon pääsääntöisesti illan aikana ja sijoituskorit päivittyvät edellisen pankkipäivän arvoon normaalisti iltapäivän aikana. Suomessa vietettävien pyhäpäivien lisäksi arvonlaskentaan voivat vaikuttaa rahastojen kohdemarkkinoilla vietettävät pyhät sekä poikkeukselliset olosuhteet.

Kuinka teen lisäsijoituksen sopimukselleni?

Voit tehdä itsepalveluna kertaluonteisia ja toistuvia lisäsijoituksia.

Kertaluonteinen lisäsijoitus:

Kertaluonteisen lisäsijoituksen teet helposti sopimuksesi tiedossa ”Tee kertasijoitus” -toiminnolla. Kertasijoituksen euromäärä voi olla 50-50 000 euroa ja maksu onnistuu myös muiden pankkien tileiltä. Maksu tapahtuu  Nordea Connect -verkkomaksualustan avulla, ja suoritus näkyy sopimuksesi tiedoissa 2-3 pankkipäivän kuluttua.

Kertamaksun voit tehdä myös tavallisena tilisiirtona. 

Toistuvan lisäsijoituksen voit tehdä jatkuvan maksusuunnitelman kautta seuraavasti:

  1. Tee sopimuksellesi uusi jatkuva maksusuunnitelma klikkaamalla sopimustasi. 
  2. Valitse seuraavalla sivulla  ”Luo maksusuunnitelma” -painiketta ja syötä tulevien maksujen tiedot.

    Jos sopimuksellasi on jo voimassa oleva maksusuunnitelma, voit päivittää sitä ”Muokkaa maksusuunnitelmaa” kohdasta. 

Huomaathan, että lisäsijoitukset sijoitetaan maksuhetkellä voimassa olevan sijoitussuunnitelman mukaisesti. Mikäli et halua käyttää nykyisen sijoitussuunnitelman mukaista jakaumaa, tee muutos sijoitussuunnitelmaan ennen lisäsijoituksen tekemistä.

Näkyykö arvonmuutos säästämisen vakuutussopimuksessani oleville kohteille Nordean mobiilipankissa ja Investorissa? 

Nordea Henkivakuutuksen sijoituskohteiden arvonmuutostiedot eivät toistaiseksi näy mobiilipankissa ja Investorissa. Sijoituskohteiden ja sopimuksen arvonmuutostiedon näet Vakuutukset-palvelusta. 

Henkilövakuutukset

Mitä toimeksiantoja tai muutoksia voin tehdä Vakuutukset-palvelussa henkilövakuuttamisen sopimuksille? 

Voit hankkia MyLife-henkilövakuutuksen tai tehdä korvaushakemuksen. Muut muutokset hoituvat Nordean asiakaspalvelun kautta.  

Minulla on lainaturvavakuutus. Mistä löydän sen tiedot? 

  • Verkkopankissa lainaturvavakuutuksesi tiedot löydät Lainat-välilehdeltä lainan tiedoista. 
  • Vakuutukset-palvelussa lainaturvavakuutuksesi tiedot näkyvät Henkilövakuuttamisen näkymästä, samasta paikasta muiden henkilövakuutuksien kanssa.

Olen hakenut MyLife-henkilövakuutusta ja minua pyydetään täyttämään terveysselvitys verkossa. Mistä pääsen täyttämään terveysselvityksen?

Löydät avoimen MyLife-hakemuksesi Vakuutukset-palvelun etusivulta kohdasta "Keskeneräiset toimeksiannot". Avaa hakemus, ja pääset täyttämään terveysselvityksen. Lisäohjeita terveysselvityksen täyttämiseen saat Terveysselvitys-sivulta. 

Siirry Terveysselvitys-sivulleAvautuu uuteen ikkunaan