Milloin teen korttireklamaation?

Tee reklamaatio Nordeaan, mikäli:

  • huomaat tiliotteellasi veloitettuja korttiostoja ja/tai käteisnostoja, joita et ole tehnyt.
  • korttiostoksesi on veloitettu kahteen kertaan.
  • et ole saanut kortilla tilaamiasi tuotteita tai palveluita.
  • saamasi tuote on virheellinen.
  • kyse on sopimuksesta, joka ei kuluttajansuojalainsäädännön mukaisesti sido kuluttajaa.

Maksukorttien liikkeellelaskijana Nordea vastaa maksupalvelulain ja korttiehtojen mukaisesti maksukortin mahdollisesta väärinkäytöstä. Jos sinulla on oikeus saada esimerkiksi hinnanpalautusta tai vahingonkorvausta myyjältä tämän sopimusrikkomuksen johdosta, Nordea vastaa kuluttajansuojalain mukaisesti yhteisvastuullisesti myyjän kanssa sinulle kuuluvasta rahasuorituksesta. 

Maksaessasi kortin luotto-ominaisuudella saat kaupan päälle lisäturvaa korttikohtaisilla palveluilla: Nordean luottokorteilla voit saada ainutlaatuisia etuja, kuten kattavan ulkomaan matkavakuutuksen.

Huomioithan, että seuraavissa tapauksissa ei aina ole aihetta tehdä korttireklamaatiota: 

  • Autovuokraamolla voi olla oikeus veloittaa maksamattomat tankkaukset ja sakot jälkikäteen, jos autonvuokraussopimuksessa näin on sovittu.
  • Hotellilla on oikeus veloittaa maksamaton minibaariosto jälkikäteen. Osassa internetin kautta tehtävissä hotellivarauksissa ei ole peruutusoikeutta ja hotellilla on oikeus veloittaa ns. no-show -maksuna yhden hotelliyön hinta.
  • Jos olet sitoutunut toistuvaan veloitukseen ja haluat irtisanoa palvelun, ole yhteydessä palveluntarjoajaan.  

Jos olet alaikäinen ja haluat tehdä korttireklamaation:

Alle 18-vuotiaana voit tehdä korttireklamaation, kunhan olet saanut siihen suostumuksen vanhemmiltasi. Jos vanhemmillasi on yhteishuoltajuus, pyydä suostumus heiltä molemmilta. Toinen vaihtoehto on, että vanhempasi tekevät korttireklamaation puolestasi.

Ajankohtaista tietoa

Ruuhkaa käsittelyssä

Nordean korttireklamaatioiden käsittelyajat ovat tällä hetkellä pidentyneet. 

Kiitos ymmärryksestäsi.

Näin teet korttireklamaation eri korteille

Aloita tarkistamalla millä numerolla korttisi alkaa ja valitse alta korttiasi koskeva ohje. Hakemukseen tarvittavat liitteet kannattaa lähettää samaan aikaan reklamaation kanssa. Ilman tarvittavia liitteitä reklamaation käsittely viivästyy.

5225-, 5228 -tai 5396 numeroilla alkavan Mastercard-kortin luottotapahtuma

Reklamoit 5225-, 5228 -tai 5396-alkavalla Mastercard-kortin numerolla tehtyä luottokorttitapahtumaa. 

Täytä reklamaatiolomake oikaisupyyntönä Netsin palvelussa. Tee sähköinen oikaisupyyntö muun pankin kortille -linkin kautta ja lisää tarvittavat liitteet ohjeiden mukaisesti. Voit vaihtoehtoisesti täyttää oikaisupyyntölomakkeen tulostettavana versiona ja toimittaa sen palvelussa annettuun osoitteeseen. 

Mikäli tarvitsemme lisätietoja reklamaatioprosessin eri vaiheissa, otamme sinuun yhteyttä sähköpostitse tai kirjeitse. Muista tarkistaa sähköpostisi säännöllisesti, myös sähköpostisi roskapostikansion.

Debit-korttitapahtuma sekä 5430-numeroilla alkavan Mastercard-kortin luottotapahtuma

Reklamoit pankki (debit)- tai yhdistelmäkortilla (credit/debit) tehtyä pankkikorttitapahtumaa tai 5430-alkavan Mastercard-kortin luottokorttitapahtumaa. Voit täyttää reklamaatiolomakkeen joko mobiilipankissa tai täyttämällä PDF-lomakkeen.

PDF lomake

Täytä reklamaatiolomakkeenAvautuu uuteen ikkunaan kaikki kohdat huolellisesti ja lisää tarvittavat liitteet alla olevan ohjeen mukaan. Muista allekirjoittaa lomake. Jos lähetät lomakkeen Omapostin tai verkkopankin Tuki-välilehden kautta, allekirjoitusta ei tarvita. Lähetä lomake Omapostin tai verkkopankin Tuki-välilehden kautta tai lomakkeessa olevaan osoitteeseen. Ota itsellesi kopio reklamaatiosta liitteineen.  

Lähetämme sinulle viestin verkko- tai mobiilipankkiin tai Omapostiin, kun olemme vastaanottaneet reklamaatiosi. Muista tarkistaa verkko- ja mobiilipankin viestit tai Omaposti säännöllisesti. Saatamme tarvita sinulta lisätietoja reklamaatioprosessin edetessä.

Mobiilipankki

Voit tehdä reklamaation korttiostoksesta digitaalisesti mobiilipankissa.

  1. Mene mobiilipankissa kortin tietoihin ja aloita reklamaation tekeminen. Valitse Mobiilipankin tilit -osiosta kyseinen kortti -> Turvallisuus -> Korttireklamaatio.
  2. Seuraa saamiasi ohjeita. Suurin osa tiedoista on täytetty valmiiksi, mutta sinua pyydetään ilmoittamaan joitakin lisätietoja. Sinulta voidaan pyytää reklamaation kohteena olevaan korttiostokseen liittyviä asiakirjoja.
  3. Kun olet lähettänyt reklamaation Nordealle, tutkimme asian ja olemme sinuun yhteydessä.

Muista liitteet

Ilman tarvittavia liitteitä reklamaation käsittely viivästyy. Liitä lomakkeeseen ohjeiden mukaan kopiot kaikesta siitä materiaalista, jolla voit todentaa oikeutesi reklamaatioon, esim. kopio mahdollisesta yrityksen ja sinun välisestä kirjeenvaihdosta, tilausvahvistuksesta, myyjän palveluehdoista, kuitista, irtisanomisilmoituksesta, myyjälle tekemästäsi ilmoituksesta, että perut säännöllisesti tehdyn sopimuksen, koska et ole nimenomaisesti hyväksynyt siihen liittyvää maksuvelvollisuutta (myyjän ehdot eivät ole olleet selkeät), tai mahdollisesta rikosilmoituksesta. Toimitathan liitteet mieluiten PDF-tiedostoina.

Rikosilmoitus

Mikäli kortti on varastettu tee rikosilmoitus henkilökohtaisesti poliisille. Poliisi tutkii tapahtuneen rikoksen tekemäsi ilmoituksen perusteella. Lähetä ilmoituskopio reklamaation liitteenä, jotta reklamaatio voidaan käsitellä.

Tutustu yleisiin korttiehtoihinAvautuu uuteen ikkunaan, ja erityisesti kohtaan 3: Kortinhaltijan velvollisuudet ja vastuu. Lisätietoja saat Nordean Asiakaspalvelusta.

Muista korttiostoksia tehdessäsi

Myyjän palveluehdot kannattaa aina lukea huolella. Näin vältät, että tilausta tehdessäsi huomaamattasi sitoutunut jatkuviin, toistuviin veloituksiin. Kun kyseessä on sähköisesti (esim. verkkokauppa) tehtävä sopimus, kuluttajalla on oikeus saada selkeällä tavalla laissa mainitut tiedot myyjältä ennen maksutapahtuman hyväksymistä. Myyjän on myös varmistettava, että kuluttaja hyväksyy tilaukseen liittyvän maksuvelvollisuuden. Jos yritys ei ole sähköisessä sopimuksessa varmistanut, että kuluttaja hyväksyy maksuvelvollisuuden, kuluttajalla on oikeus perua kauppa. Kuluttajan on kuitenkin vaadittava myyjältä kaupan perumista.