Lösningar till kortproblem

Om det inte går att betala med kreditkortet på nätet eller om bankkortet inte fungerar i butikskassan kan du själv lätt och snabbt kolla samt ändra kortinställningarna. Läs tipsen och anvisningarna!

Kolla disponibelt belopp på kontot och krediten 

  1. Kolla saldot på bank- och kreditkontot. Du ser dina kortuppgifter i mobil- och nätbanken. Du kan också kolla kontots saldo och kredittransaktionerna i bankautomat. Saldoförfrågan i bankautomat är avgiftsbelagd – se prislistan
  2. Bruksgränsen på ett parallellkort påverkar hur mycket kredit parallellkortsinnehavaren kan utnyttja under faktureringsperioden. Huvudkortsinnehavaren kan avtala om höjning av bruksgränsen genom att ringa och identifiera sig i Nordea Kundtjänst eller via chatten i mobil- eller nätbanken. Det är möjligt att amortering på kreditbeloppet syns på kontot först ett par dagar efter transaktionen.

Kolla kortets geografiska användningsområde

  1. Kolla användningsområdet för ditt betalkort i Nordeas mobil- eller nätbank. Europa utses automatiskt som användningsområde för nya kort.
  2. Den geografiska begränsningen gäller både kredit- och debetegenskapen då det är frågan om ett kombikort.
  3. Det kostar inget att ändra den geografiska begränsningen. Du ändrar själv kortets geografiska användningsområde i mobil- eller nätbanken eller i tjänsten OmaLuotto.

Kolla om kortet har aktiverats för nätbetalningar.

  1. Om du också betalar med kortet på nätet ska det aktiveras för nätbetalningar.
  2. Du ändrar snabbt och enkelt inställningar för nätanvändning av kortet i Nordeas nät- eller mobilbank. Det kostar inget att ändra inställningar.
Nätbetalningar lyckas inte
Kortet fungerar inte i en betalterminal
Kortet fungerar inte i automat

Problem med nätbetalningar

Observera det här om du försöker betala för dina köp på nätet och betalningen inte lyckas:

  • När du vill betala med kort på nätet behöver du ett giltigt bank- eller kreditkort och dina personliga bankkoder för att bekräfta betalningen.
  • Kortet måste vara aktiverat för nätbetalningar. Du kan lätt aktivera kortet för nätbetalningar i nät- eller mobilbanken.
  • Säkerhetskoden CVV eller CVC på kortets baksida ändras då kortet förnyas. CVV2/CVC2-säkerhetskoden finns vid kortets signaturdel. På kombikort står kortets debetnummer nere till vänster på kortets baksida och intill hittar du debetnumrets CVV2/CVC2-kod. Kolla att säkerhetskoden och giltighetstiden stämmer överens med det giltiga kortets uppgifter.
  • Kontrollera i mobil- eller nätbanken att det disponibla beloppet på ditt bank- eller kreditkonto räcker till för betalningen. Observera att transaktionen i vissa fall syns på kontot med några dagars dröjsmål.
  • Om du inte lyckades göra ett köp från USA ta bort bokstäverna å, ä och ö och använd istället t.ex. "a" för "ä” (i ditt namn och dina adressuppgifter.
  • Om åtgärderna ovan inte fungerade, avaktivera nätbetalningar i mobil- eller nätbanken och aktivera dem sedan på nytt.
  • Om du tidigare använt en Mastercard Identity Check-kod (tidigare Mastercard SecureCode) eller en Visa Secure-kod (tidigare Verified by Visa) kan du i fortsättningen lätt bekräfta betalningarna med Nordeas kodapp. Läs anvisningar om hur du kan börja använda kodappen i olika situationer.
  • Transaktionen kan också misslyckas om säljföretaget inte stöder stark autentisering trots att transaktionen kräver det.

Orsaker till att kontakta Nordea Kundtjänst

  • Om PayPal-systemet ber om en extra kod kontakta Nordea Kundtjänst och be om koden.

Vanliga felmeddelanden på nätet

Felmeddelandet kan exempelvis se ut så här: "Session control information missing." "Temporary session Cookie usage is required" eller "URL not found."

Kontrollera då följande:

  • Du har tillåtit cookies dvs. kakor och raderat gamla cookies från cacheminnet.
  • Också webbläsarens dataskydd ska vara minst medelhögt i Internet-inställningarna. Därefter är det bra att stänga webbläsaren och försöka på nytt.
  • Vid behov kan du försöka göra köpet på nytt med en annan webbläsare.

Kortet fungerar inte i butikens betalterminal

Kolla följande om kortet inte fungerar i betalterminalen:

  • Är chippet smutsigt eller magnetremsan sliten? Du kan torka av chippet med en tygbit.
  • Har du satt in kortet tillräckligt djupt i terminalen?

Förbindelsen kan också vara långsam på grund av ett tekniskt dröjsmål eller en störning i internationella dataförbindelser. Ring Nordea Kundtjänst på 0200 5000 (mån–fre kl. 8–18) om tipsen ovan inte hjälper. 

Börja använda Google Pay eller Apple Pay och betala genom att hålla telefonen nära betalterminalen för kontaktlös betalning. Det är som att betala med kort men ännu smidigare. Läs mer om alternativen för mobilbetalning.  

Kortet fungerar inte i automat

Kolla följande om kortet inte fungerar i automat:

  • Är chippet smutsigt eller magnetremsan sliten? Du kan torka av chippet med en tygbit.
  • Har du satt in kortet tillräckligt djupt i terminalen?
  • Om uttagsautomaten är ur bruk kan du ringa numret som finns på automaten.
  • Om Otto-automaten är ur bruk kan du rapportera det enligt anvisningarna på automaten. 
  • Kontakta Nordea Kundtjänst, om tipsen ovan inte hjälper.

Om ditt kort inte fungerar i automat utomlands:

  • Kolla kortets geografiska användningsområde och säkerhetsgränser i Nordeas nät- eller mobilbank.
  • Godkänner automaten betalning med chipkort?
  • Har automaten en symbol för Visa och/eller Mastercard?

Hittade du det som du sökte?