Lösningar till kortproblem
Om det inte går att betala med kreditkortet på nätet eller om bankkortet inte fungerar i butikskassan kan du själv lätt och snabbt kolla samt ändra kortinställningarna. Läs tipsen och anvisningarna!
Kolla disponibelt belopp på kontot och krediten
- Kolla saldot på bank- och kreditkontot. Du ser dina kortuppgifter i mobil- och nätbanken. Du kan också kolla kontots saldo och kredittransaktionerna i bankautomat. Saldoförfrågan i bankautomat är avgiftsbelagd – se prislistan
- Bruksgränsen på ett parallellkort påverkar hur mycket kredit parallellkortsinnehavaren kan utnyttja under faktureringsperioden. Huvudkortsinnehavaren kan avtala om höjning av bruksgränsen genom att ringa och identifiera sig i Nordea Kundtjänst eller via chatten i mobil- eller nätbanken. Det är möjligt att amortering på kreditbeloppet syns på kontot först ett par dagar efter transaktionen.
Kolla kortets geografiska användningsområde
- Kolla användningsområdet för ditt betalkort i Nordeas mobil- eller nätbank. Europa utses automatiskt som användningsområde för nya kort.
- Den geografiska begränsningen gäller både kredit- och debetegenskapen då det är frågan om ett kombikort.
- Det kostar inget att ändra den geografiska begränsningen. Du ändrar själv kortets geografiska användningsområde i mobil- eller nätbanken eller i tjänsten OmaLuotto.
Kolla om kortet har aktiverats för nätbetalningar.
- Om du också betalar med kortet på nätet ska det aktiveras för nätbetalningar.
- Du ändrar snabbt och enkelt inställningar för nätanvändning av kortet i Nordeas nät- eller mobilbank. Det kostar inget att ändra inställningar.