Sköt dina dagliga bankärenden enkelt och säkert

Vi vidareutvecklar fortfarande nätbanken utifrån kundernas idéer. Du kan ge respons under Synpunkter i nätbanken.

  • Du kan sköta alla dina bankärenden i nätbanken. På vissa sidor styrs du dock till den gamla nätbanken. 
  • Det är lätt att navigera på sidorna. Du ser genast på sidan Översikt dina bankärenden och kan gå till önskade sidor med färre klick. 
  • Du identifierar dig tryggt med appen Nordea ID, Nordea ID-dosa eller kodkalkylatorn. Kontrollera alltid noggrant vad appen Nordea ID ber dig bekräfta. 

I nätbanken sköter du dagliga bankärenden smidigt

Konton

  • kolla kontosaldon
  • kolla kontotransaktioner från de senaste 90 veckorna
  • hämta e-kontoutdrag

Betalningar

  • betala räkningar och göra gireringar, även till utlandet
  • göra SEPA-gireringar i eurozonen
  • kolla förfallodagar för räkningar
  • välja e-faktura och få räkningen direkt till nätbanken
  • spara uppgifter om betalningsmottagare i listan över betalningsmottagare

Kort

  • kolla transaktioner på dina MasterCard- och Visa-kort
  • överföra pengar till kontot från MasterCard- eller Visa-kortkrediten
  • beställa kort
  • beställa ny pinkod till kort
  • ändra uttags- och betalningsgränser för kort

I nätbanken kan du också sköta andra ärenden

Lån och krediter

  • kolla saldon och förfallodagar för dina lån
  • ansöka om bostads- och studielån samt Flexkredit

Placeringar

  • öppna spar- och placeringskonton
  • göra placeringar och lämna uppdrag
  • handla med värdepapper
  • följa upp hur dina placeringar utvecklas
  • kolla aktuell marknadsinformation

Försäkringssparande

  • Du följer upp hur dina placeringar utvecklas
  • Du ger uppdrag, t.ex. ändrar placeringsplanen eller fördelningen av sparkapitalet

Personförsäkringar

  • Du tecknar en ny personförsäkring
  • Du ser uppgifter om din försäkring, t.ex. försäkringsbeloppet och förmånstagarförordnandet
  • Du ser din aktivitetsnivå och en eventuell höjning av ditt försäkringsskydd
  • Du ansöker om ersättning

Skadeförsäkringar

  • ansöka om skade- och reseförsäkringar
  • kolla dina försäkringar

Tilläggstjänster

  • beställa resevaluta
  • köpa e-presentkort
  • kontakta banktjänstemän via nätbankens post

Skaffa bankkoder

  • Ring Nordea Kundtjänst
  • Du får bankkoderna på Nordeas kontor
  • Bli kund på nätet

Banktjänsterna i din ficka

Mobilbanken

Med våra mobilappar loggar du snabbt in i mobilbanken var du än befinner dig.

Du kan smidigt och säkert kolla saldon, göra gireringar, köpa aktier eller betala räkningar. Apparna har också en valuta- och lånekalkylator och nyhetskanaler för marknadsinformation.

Bankärenden och säkerhet

Våra banktjänster är smidiga och säkra

Det är säkert att sköta sina bankärenden på webben bara du ser till att datorns dataskydd är uppdaterat och agerar ansvarsfullt på webben.

  • Förvara och använd bankkoderna omsorgsfullt.
  • Se till att datorns brandvägg alltid fungerar.
  • Uppgradera regelbundet datorns antivirusprogram
  • Var alert när du sköter ärenden på webben.

Teknisk information

För att använda nätbanken behöver du en webbläsare såsom Chrome, Firefox, Edge eller Safari.

Av säkerhetsskäl stöder vi inte längre äldre versioner av Internet Explorer. Vi ber dig därför uppdatera din webbläsare till den nyaste versionen eller byta till en annan webbläsare. Vi rekommenderar att du uppdaterar din enhet med det nyaste operativsystemet eller att du framöver använder våra digitala tjänster med den nyaste versionen av Google Chrome, Firefox, Microsoft Edge eller Safari. 

Webbläsare och operativsystem

Din browser är det program som används för att visa hemsidor. Nätbanken kan användas med följande operativsystemet och webbläsare:

Windows 8, Windows 10
Webbläsare
Firefox senaste version
Google Chrome senaste version
Microsoft Edge senaste version

Apple macOS 11 och iOS 12 eller senare
Webbläsare
Safari
Firefox senaste version
Google Chrome senaste version

Linux Ubuntu, senaste version
Webbläsare
Firefox senaste version

Pop-up-fönster

Vissa nätbankstjänster såsom aktivering av kort för nätinköp och Marknadsinformation förutsätter att man tillåter popup-fönster. I webbläsare som stöder nätbanken tillåts popup-fönster med följande inställningar:

Google Chrome

  • Inställningar > Avancerade inställningar > Säkerhet > Innehållsinställningar > Pop up.

Microsoft Edge

  • Inställningar > Säkerhet > Blockera popup-fönster. 
  • Om du vill tillåta popup-fönster bara på vissa sidor ska du välja Avancerade inställningar > Innehållsinställningar.

Mozilla Firefox, nyaste versionen

  • Välj Verktyg (Tools) -> Inställningar (Settings)
  • Välj fliken Innehåll (Content)
  • Välj "Blockera popup-fönster" (Block pop-up windows) under sessionen

Safari

  • Öppna Safari-menyn och klicka på Preferences/Inställningar ...
  • Klicka på fliken Security/Säkerhet
  • Inaktivera Block pop-up windows/Blockera popup-fönster under rubriken Web Content/Webbinnehåll
  • Stäng fönstret

Om du har problem med att komma åt Nordeas digitala tjänster

  • uppdatera antivirusprogrammet och webbläsaren till den nyaste versionen
  • kontrollera att antivirusprogrammet och webbläsaren tillåter åtkomst till Nordeas webbplats.

Vad är cacheminne?

Webbläsaren använder ett cacheminne, en tillfällig lagringsplats, för att spara de sidor som hämtas under uppkopplingen. Också sidorna i nätbanken kan sparas i cacheminnet. Om du använder en dator som också används av andra (t.ex. på arbetsplatsen eller biblioteket), ska du tömma cacheminnet efter att du loggat ut ur nätbanken.

Nätbankens sidor är krypterade med SSL-krypteringsteknik. Du kan i webbläsarens inställningar välja att nätbankens krypterade sidor inte sparas i webbläsarens cacheminne eller på hårddisken.

Du kan tömma cacheminnet i webbläsarens inställningar: verktyg -> internetinställningar.
När du tömmer cacheminnet försvinner också alla andra sidor du sökt på webben.

Töm cacheminnet varje gång du använt nätbanken med en dator som används av flera personer. Om du är den enda som använder datorn, behöver du inte tömma cacheminnet.

Bli kund på nätet

Bli kund

Kontakta oss

Vill du bli Private Banking-kund?

0200 5000 (lna/msa*)

* lokalnätsavgift/mobilsamtalsavgift