Tiedätkö, miten kuluttajansuojalaki turvaa luottokorttiostoksia?

Kun maksat ostoksesi luottokortin luotto-ominaisuudella (credit-puoli), myös korttiluoton myöntäjä eli luotonantaja vastaa siitä, jos ostos ei olekaan sopimuksen mukainen. Voit siksi hakea rahojasi takaisin myös luotonantajalta esimerkiksi, jos:

  • myyjä ei toimita maksamaasi tavaraa tai palvelua.
  • ostoksessa on myyjän vastuulle kuuluva virhe, jota myyjä ei suostu hyvittämään.
  • myyjä tai palveluntarjoaja on mennyt konkurssiin.

Jos olet jo saanut rahasi takaisin myyjältä, et voi lisäksi pyytää rahojen palautusta luotonantajalta.

Muista myös luottokorttisi vakuutukset

Tiesitkö, että monet luottokortit sisältävät myös hyödyllisiä vakuutuksia? Esimerkiksi Nordea Goldilla saat vakuutuksen ulkomaanmatkalle ja kodin hankinnoille, kun maksat ostokset kortin credit-puolella.

Jos luottokortilla maksamasi ostos ei suju ongelmitta, toimi näin

Ensin kannattaa olla yhteydessä myyjään tai palveluntarjoajaan. Jos ette pääse asiassa yhteisymmärrykseen, tee korttireklamaatio pankille:

  1. Tarkista ensin, että olet maksanut ostoksesi luottokortin luotto-ominaisuudella (credit-puoli).
  2. Kerro reklamaatiossasi, mitä on tapahtunut, mitä vaadit ja mihin perustuen. Liitä mukaan alkuperäinen tilausvahvistus sekä mahdollisuuksien mukaan myös selvitys yhteydenpidostasi myyjän kanssa.

Hyvä huomata:

  • Jos olet jo maksanut ostoksesi luottokorttilaskultasi, voit vaatia maksamasi summan takaisin joko osittain tai kokonaan. 
  • Jos et ole vielä maksanut luottokorttilaskuasi, voit jättää sen reklamoitavan ostoksen osalta maksamatta kokonaan tai osittain, kunnes reklamaatio on käsitelty. Jos vain osa laskusta on mielestäsi perusteeton ja reklamoit laskusta vain osittain, maksa hyväksymäsi osa laskusta viimeistään eräpäivänä.

Kun olet tehnyt korttireklamaation, me jatkamme asian selvittelyä ja ratkaisemme, voidaanko reklamaatiosi ja esittämäsi vaatimukset hyväksyä. Ilmoitamme, kun aloitamme reklamaatiosi käsittelyn, yleensä 10 päivän kuluessa. Olemme sinuun yhteydessä, jos tarvitsemme lisätietoja.

Usein kysytyt kysymykset korttireklamaatiosta

Hae uutta korttia verkkopankissa

Siirry verkkopankkiin Avautuu uuteen ikkunaan