Markkinatutkimus

Markkinatutkimus on avain uusille markkinoille

  • Tunnista markkinoihin vaikuttavat tekijät
  • Noudata paikallisia lakeja ja säädöksiä
  • Hyödynnä verkostoasi ja ole läsnä uusilla markkinoilla

Tutki liiketoimintasi mahdollisuuksia ja potentiaalia. Hyvä markkinatutkimus voi kirkastaa näkemyksiäsi, kuinka toimia uudella markkina-alueella. Tai miksi jättää toimimatta.

Kova fakta ei riitä

Näe faktatiedon ja numeroiden taakse ja tunnista markkinoiden muut vaikuttajat. 

Ensiaskeleesi uusilla markkinoilla helpottuvat, kun olet tehnyt taustatyön huolellisesti. Ota selvää markkinoiden ominaispiirteistä:

  • Kovat faktat kuten demografiat, markkinatieto, lakiasiat ja paikalliset määräykset.
  • Kaupankäynnin kulttuuri, asiakastuntemus ja kilpailijoiden kartoitus.

Internet on tärkein työkalusi, kun etsit uutta markkinatietoa. Vaikein tehtäväsi on pitää pääsi pinnalla saamasi tiedon tulvassa. 

Demografiset faktat antavat tärkeää perustietoa asiakasvolyymeistä ja kohderyhmistä. Tutkimalla näet, mistä kaivaa syvemmälle ja millaisia tarkempia asiakasanalyyseja tarvitset.

Lisäksi sinun on muodostettava ymmärrys maan tavoista, kumppaneista, tavarantoimittajista ja asiakkaista. Tarvitset tarkkoja lukuja taloudesta, kulutuksesta, markkinaosuuksista ja ostovoimasta.

Lait ja säädökset

Tutustu huolellisesti uuden markkina-alueen lakeihin ja paikallisiin määräyksiin.

Mikäli et noudata lakeja ja rajoituksia, laajentuminen voi maksaa omaisuuden tai pahimmassa tapauksessa liiketoimintasi päättyy ennen kuin olet päässyt edes alkuun.

Selvitä siis, liittyykö liiketoimintaasi tai tuotteisiisi joitain rajoituksia ja kuinka paikallinen verotus vaikuttaa hinnoitteluusi. Mikäli olet perustamassa tytäryhtiötä, huomioi tarkkaan oikeudelliset kysymykset ja paikalliset säännökset liiketoimintasi järjestelyissä.

Kerää ja koosta tietosi luotetuista lähteistä. Ota yhteyttä asiantuntijoihin, jotka voivat antaa arvokasta lisätietoa.

Ole läsnä

Mitä enemmän sormutuntumaa liität kylmään faktaan ja lukuihin, sitä onnistuneempi on valloituksesi uudella markkina-alueella.

Hakukoneet eivät tarjoa kaikkia vastauksia. Sinun on syytä tehdä myös kvalitatiivista tutkimusta.

Viranomaisten ja asiantuntijaverkostojen apu vie jo pitkälle. Ole läsnä ja aktiivinen, luo suhteet alasi tärkeisiin sidosryhmiin.

Olitpa sitten viemässä, tuomassa tai perustamassa paikallisen yrityksen, varmista, että olet huomioinut kaiken, mikä liittyy laajentumispyrkimyksiisi – asiakkaittesi tarpeista kilpailijoiden reagointiin. Huomioi myös kulttuuriset erikoisuudet kuten paikallinen neuvotteluetiketti.

Sinun on todennäköisesti sitouduttava paikallisiin toimittajiin esimerkiksi logistiikan, kuljetuksen, markkinoinnin, tavaranhankinnan ja raaka-aineiden osalta.

Mikäli tarvitset paikallisen myymälän, varaston tai tuotantolaitteistoa, tutki, onko kannattavampaa käyttää paikallisia kumppaneita kuin investoida omiin.

Hyödyllisiä palveluita, jotka tasoittavat tietäsi uusilla markkinoilla

Olemme lanseeranneet Nordean Trade Portal ja Trade Club -palvelut, jotka auttavat sinua tutkimaan uusia markkina-alueita.

Nordea Trade Portal korvaamaton tietolähde ja työkalupakki, kun haluat lisää tehoa ulkomaankauppaan tai kartoitat uusia markkinoita. Nordean Trade Club on kansainvälinen verkosto, joka auttaa sinua löytämään uusia liiketoimintamahdollisuuksia.