Hur kan jag skydda mig mot bedragare?

Banken krypterar förbindelsen och använder cookies så att du ska kunna sköta dina bankärenden i nätbanken enkelt och tryggt.

Observera följande säkerhetstips för att säkerställa datasäkerheten:

  • I de senaste webbläsarversionerna kan du aktivera ett phishingfilter.
  • Skicka känsliga personliga eller finansiella uppgifter endast via skyddade webbsidor som krypterar meddelandet. Ett vanligt e-postmeddelande är inte krypterat och kan närmast jämföras med ett vykort. Titta efter hänglåssymbolen i balken i webbläsaren innan du skriver in någon känslig information, så att du kan vara säker på att sidan verkligen är skyddad.
  • Via posten i nätbanken kommunicerar du säkert med banken. Skicka aldrig känsliga person- och bankuppgifter via en vanlig e-postförbindelse, eftersom den inte är skyddad.
  • Gör affärer endast med företag du känner och kan lita på.
  • Kontrollera dina konto- och korttransaktioner. Kolla orderbekräftelser, kreditkortsfakturor och kontoutdrag så snart du får dem, så att du kan vara säker på att du endast har debiterats för de transaktioner du har gjort. Om du upptäcker fel i kontouppgifterna ska du omedelbart meddela det genom att ringa Nordea Kundtjänst.
  • Undvik att lämna din e-postadress på internet.