Auto – hyvä vai huono sijoitus?

Klassikkoauto, arvoauto, museoauto. Entä sijoitusauto? Vanhoihin autoihin sijoittaminen vaatii taitoa. Jos kuitenkin herkku osuu kohdalle, tuotto-odotus voi olla realistisestikin tuntuva.

Millaiseen arvoon nousisi James Deanin viimeisellä matkallaan käyttämä avoauto Porsche 550 Spyder, jos se tulisi jälleen parrasvaloihin? Varmasti miljooniin dollareihin, jopa täysin romunakin.

Corbis-9-700x

Deanin Porschella olisi lukuisia arvoa nostavia ominaisuuksia puolellaan: harvinaisuus, korkea ikä, urheilullinen valmistajamerkki ja legendaarinen julkisuustausta. Tuo kohtalokas auto hävisi kuitenkin kuin jäljettömiin jo 1960-luvulla. Luultavimmin se on jonkun erittäin vakavan autosijoittajan hallussa, tarkasti piilotettuna. Edes luvattu miljoonan dollarin löytöpalkkio ei ole houkuttanut sitä vuosien varrella tulemaan esiin.

Kuulostaako uskomattomalta? Autosijoittajan maailmassa se on kuitenkin totta. 

Vasta aivan hiljattain syrjäiselle ranskalaismaatilalle lähestulkoon maatumaan unohdettu, harvinainen Ferrari myytiin Ranskassa huutokaupassa 14,2 miljoonalla eurolla. Vuoden 1961 Ferrari 250 GT SWB California Spyder, avomalli sekin, houkutti ostajia huutokauppatalo Artcurialin huutokaupassa lähinnä siksi, että sitä oli valmistettu aikoinaan vain vaivaiset 37 kappaletta.

Runsaudenpula sumentaa

Viiden vuoden kuluttua maailmassa arvioidaan olevan noin kaksi miljardia erilaista moottoriajoneuvoa, henkilöautoja niistä vähintään puolet. Autot täyttävät maailmaa vääjäämättömästi, ja niinpä tulemme helposti sokeiksi autoissa liikkuvalle sijoitukselle. 

Tavallinen perusauto on yleensä aina huono sijoitus, sillä sen arvo laskee automaattisesti käytön ja kulumisen myötä. Toisaalta toisinkin voi olla.

Risto Paunonen turkulaisesta Triangle Motor Co. -yrityksestä on toiminut jo lähes 30 vuotta klassikkoautovälittäjänä. Hän näkee sektorin todella mielenkiintoisena. 

”Joidenkin mallien arvonnousu on ollut hyvinkin radikaalia viimeisten viiden vuoden aikana. Hinnat saattavat nousta jopa kuukausien sisällä huimasti”, Paunonen sanoo. 

”Mutta jos autot eivät lainkaan kiinnosta, en suosittele niihin sijoittamista”, hän jatkaa. 

Auto voi olla erittäin hyvä sijoitus, mutta useimmiten vain asiaan perehtyneelle ja kohteensa hyvin tuntevalle. 

Jukka Sinisalo vantaalaisesta Auto-Outlet Finlandista on välittänyt autoja Suomeen reilun kymmenen vuoden ajan. Hänen mukaansa ammattilaisen apu sijoitusautokaupoissa voi säästää paljonkin. 

”Myös kotimaisten merkkikerhojen ihmisiä kannattaa hyödyntää, sillä he auttavat tavallisesti mielellään, pelkästä rakkaudesta lajiin.”

Sinisalon mukaan oikein ostamalla välttää sudenkuopat. 

”Autosijoittaminen kannattaa, jos tietää mitä tekee.”

Sinisilmäinen ei pidä olla.  Varastettuja ja väärän identiteetin autoja liikkuu myös sijoitusmarkkinoilla, ja autovanhuksista kerrotut tarinat voivat olla täyttä satua. 

BMW-RS-700x

Kuvassa yllä: BMW 700 RS vuodelta 1961 on huippuharvinainen alumiinirunkoinen kilpa-auto, jota valmistettiin yksittäiskappaleina vain kolmen vuoden ajan. Eläköityneet kilpurit ovat usein hyvä sijoitus. 

Onko aikaa odottaa?

Mikä tekee jostakin tietystä autosta arvoltaan hyvän sijoituksen?  

Reittejä sijoitusauton hyvään arvonnousuun on useita, mutta valitettavasti ne eivät yleensä ole kovin helposti tai nopeasti ennakoitavissa.

Suurin ongelma on aika. Tuotto-odotus 30 vuoden päähän saattaa olla jollekin tietylle automallille hurja, vaikkapa aiemmin mainitulle lähes unohdetulle Ferrarille, mutta harvoin sijoittajalla aikaa on niin paljon. 

”Aika tulee aina korjaamaan aliarvostuksen, johon jotkin automallit ensin törmäävät. Kun Ferrari Daytonan hinnat nousevat, perässä seuraavat samojen kategorioiden suunnilleen vastaavat mallit, esimerkiksi Maserati Ghibli, joka on teknillisesti lähellä Daytonaa”, Risto Paunonen vertaa.

”Nyt näyttäisi siltä, että Porsche 911:n hinnat olisivat edelleen nousussa. Hyvän inflaatiosuojan tarjoavat ns. massatuotantoklassikkoautot, tällä hetkellä vaikkapa Mercedes Benzin Pagodat, 190 SL ja Jaguar E-type, mutta ne eivät tarjoa jyrkkiä arvonnousuja, jotka ovat piensarjojen heiniä”, hän arvioi. 

Paunonen kertoo hankkivansa perusklassikoita asiakkailleen omien yrityskontaktiensa kautta.

Kuvassa alla: Klassikko-Mercedekset ovat Euroopassa kysyttyjä. Suomi-yksilöistäkin voi saada mukavasti tuottoa kansainvälisillä markkinoilla.

MB 300 SL Roadster 230x

Harvinaisuuksia ja tulokkaita

Varmimmin arvoansa vuosien varrella nostavat harvinaiset, eksoottiset merkit. Aston Martin, Bentley, Bugatti, Chevrolet Corvetten tietyt mallit, Ferrari, Jaguarin kalliimmat mallit, Lamborghini, Porsche ja Rolls Royce ovat aina olleet klassikkoikään tultuaan haluttuja merkkejä. 

Viime vuosikymmeninä on esiin noussut uudempia, hyvin eksklusiivisia tulokkaita: esimerkiksi urheiluauto De Lorean, uuden tulemisen kokenut McLaren tai vaikkapa hyperauto Koenigsegg. Näiden arvon voi varmasti odottaa nousevan jollakin aikajänteellä.

Toisinaan arvonnousua on haastavaa arvioida pienten myyntimäärien vuoksi. Kansainvälisten autohuutokauppojen toteutuneita myyntihintoja seuraamalla – ja ammattilaisia kuuntelemalla -  pääsee kuitenkin käsitykseen arvonmuodostuksesta jatkossa. 

Suomessa autoihin sijoittaminen on vielä melko vähäistä verrattuna useimpiin Keski-Euroopan maihin; sijaintimme on syrjäinen ja autoverotuksemme korkea. Kalliimman hintaluokan autoja on meillä vähän jopa asukaslukuun suhteutettuna. Sähköinen kaupankäynti on kuitenkin avannut aivan uusia mahdollisuuksia arvonsa pitävien klassikoiden hankintaan myös suomalaisille.

Kuva: Klassikko-Mercedekset ovat Euroopassa kysyttyjä. Suomi-yksilöistäkin voi saada mukavasti tuottoa kansainvälisillä markkinoilla. 

Halveksitusta halutuksi 

Jopa tavallisten merkkien joistain malleista saattaa muotoutua haluttuja klassikkoja, joiden arvo nousee  jo muutamassa vuodessa huomattavasti. Tällöin liikutaan edullisemmissa hintaluokissa, 5 000 – 20 000 eurossa.

Joskus jokin automalli on aluksi jopa halveksitun yleinen, sitten se unohdetaan, ja pian lähes kaikki yksilöt on yllättäen romutettu.  Silloin pilkatusta autosta saattaa tulla todella haluttu – etenkin jos kohteen kunto on hyvä. 

Esimerkiksi monien 1970- ja 1980-luvujen tuttujen japanilaisautojen arvot ovat jo pitkään olleet nousussa. Yksi huikeimpia nousijoita on ollut 1960-luvun loppupuolella markkinoille tullut Toyota 200GT, jonka hyvistä yksilöistä on maksettu huutokaupoissa parina viime vuonna jopa yli miljoona taalaa. Tässäkin tapauksessa hinnan selittää harvinaisuus.

Erittäin halutuksi on kimmonnut myös Saab, joka on lopettanut henkilöautotuotantonsa. Merkin toistaiseksi viimeisistä vuosikerroista ja esimerkiksi avoautoista voi odottaa kohtalaista tuottoa jo lähivuosina. Mitä harvinaisempi malliversio - Saabin tapauksessa vaikkapa Aero- tai Viggen-varustelu, mallisarjan viimeiset yksilöt tai nelivetomalli - sen varmempi on arvonnousu tulevaisuudessa.

Ensimmäisen kuvan urheiluauto niitti mainetta esiintymällä aikoinaan James Bondin palveluksessa. Toyota 2000GT-mallisto on kokonaisuudessaan arvokas. Urheiluautoa valmistettiin vain 351 kappaletta. Jälkimmäisen kuvan  Rolls Royce on arvoautojen aatelinen, joka oikean ikäisenä ostettuna on loistosijoitus.

Toyota 2000gt 230x153Rollsroyce Silver Spur 230x153

Viisas osaa ajoituksen

Sijoituksen tuottoa ajatellen hankinta-ajankohta on ensiarvoisen tärkeä, sillä lähes kaikkien autojen arvo laskee keskimäärin ensimmäiset 15 – 25 vuotta. Sen jälkeen auton kunto ratkaisee, mikä on sen alin markkinahinta seuraavien lähivuosien ajan. Mikäli auton annetaan rapistua edelleen, sillä voi olla lopulta arvoa vain osina. Usein osien arvo on kuitenkin jopa kokonaisuutta suurempi. 

Jos autosta pidetään hyvää huolta ja jopa kunnostellaan vuosien aikana, arvo alkaa hiljalleen nousta. Ratkaisevia tekijöitä ovat harvinaisuus, yleinen haluttavuus sekä se, miten paljon muita vastaavia malleja lopulta romutetaan tai puretaan osiksi.

Viisas sijoittaja ajoittaa ostonsa vaikkapa siihen hetkeen, jolloin näkee jonkin mallin jo saavuttaneen pohjahintansa. Hän voi myös maksaa hieman ekstraa, jos auton kunto ja historia ovat poikkeuksellisen houkuttavat. 

Japanista todellisia herkkuja 

Joissakin tapauksissa on kannattavaa sijoittaa automallin kunnostukseen. Silloin on oltava silmää kansainvälisille markkinoille.

Jukka Sinisalon mukaan Japanin markkinat ovat nyt todella mielenkiintoiset.

”Sieltä löytyy todellisia herkkuja. Hankin hiljattain esimerkiksi hyvin harvinaisen Daimler Double Six Majestic Insignia LWB:n, joka oli ollut jonkun Japanin keisarin perillisen käytössä. Yksilö meni Suomessa kaupaksi nopeasti, ja nopea tuotto oli moninkertainen.”

”Myös Aston Martinissa on taas imua. Yksi kunnostustapaus Suomessa nieli noin 50 000 euroa, mutta siitä saatiin Englannissa yli 200 000 euroa. Onneksi Suomessakin on aiheeseen vihkiytyneitä henkilöitä”, Sinisalo sanoo. 

Kiehtovimmat löydöt ladoista

Auton historia voi lisätä huomattavasti sen arvoa, vaikka auto ei olisikaan erityinen. Esimerkiksi museoauton historiasta ja aiemmasta omistajaketjusta voi paljastua jotakin paljon jännittäviä käänteitä. 

Jos auto on ollut jonkun julkisuuden henkilön tai jopa maailmantähden omistuksessa, sen ylle lankeaa loistetta, joka nostaa myös arvoa. Yllättävän usein tällaisilla autoilla on taipumus vajota pitkiksi ajoiksi tuntemattomuuteen ja lähes unohduksiin. Silloin myöhemmin paljastuva historia on nykyiselle omistajalle varma bonus.

Makeimpia ostoksia ovat niin sanotut latolöydöt, barn finds, jolloin myyjä ei ehkä tiedä, mitä on myymässä, tai ei yksinkertaisesti välitä.Latolöytöautojen ongelmana on kuitenkin usein niiden kunto, ja todellisia miljoonaluokan löytöjä tulee harvakseltaan esiin.

Kerrotaan, että Suomesta on myyty löytöauto ulkomaille yli miljoonalla eurolla. Se oli 1920-luvun Rolls Royce, joka oli piilotettu piharakennuksen seinään ja löytyi vasta oltuaan siellä sotavuosien ajan ja vielä vuosikymmeniä sodan jälkeenkin.

Autohuutokauppoihin erikoistuneet kamarit, esimerkiksi R M Auctions, Bonhams, Barons Auctioneers ja Hemmings, julkaisevat säännöllisesti listoja, joissa myös latolöytöjä tuodaan markkinoille.

Termit tutuiksi
KlassikkoautoTuotannosta tavallisesti jo poistunut,  yli 20-vuotias automalli, joka on saavuttanut markkinoilla pysyvän ja  tunnustetun aseman aikansa tuotteena. Määritelmä riippuu myös henkilökohtaisista näkemyksistä.
ArvoautoTavallista arvokkaampi autoyksilö. Voi olla uudehko tai klassikkomalli, mutta ennen kaikkea sen oletetaan säilyttävän arvonsa tavanomaista korkeampana. Tässäkin tapauksessa arvon määritys vaihtelee henkilön näkemyksen mukaan.
MuseoautoSuomessa aina vähintään 30-vuotias, erityiseen museorekisteriin rekisteröity, alkuperäiskuntoisena säilynyt tai konservoitu autoyksilö. Asianmukaisesti alkuperäiskunnostettu. Voi olla myös aivan tavallinen automalli, ikä ja kunto ratkaisevat.
SijoitusautoKlassikko-, arvo- tai museoauto, joka hankitaan sijoitusmielessä. Oletuksena on, että yksilön arvo nousee lähitulevaisuudessa merkittävästi, tai antaa hyvän inflaatiosuojan. Samalla autoa voi jossakin määrin ehkä myös käyttää.
Matching numbersErityisesti USA:n klassikkoautojen arvostettu erityispiirre. Termi tarkoittaa, että autoyksilön korin ja/ta runkorakenteen, moottorin sekä voimansiirron pääkomponenttien valmistenumerot vastaavat alkuperäistä ”build sheetia” eli valmistedokumenttia, mikäli sellainen on saatavilla.

Kiinnostaako autosijoittaminen?

Tutustu itseäsi kiinnostaviin merkkeihin ja markkinoihin.

  • Suomen Ajoneuvohistoriallinen Keskusliitto ry ja sen jäsenyhdistykset
  • Autojen merkkikerhot
  • Autoja välittävät yritykset 

Teksti Harry Kuurio 
Kuvat Corbis ja Harry Kuurio 

Alkuperäinen artikkeli on ilmestynyt PB Magazinen numerossa 1/2015.

Bli kund