Företagets mobilbank

Med Nordeas mobilbank för företag sköter du företagets bankärenden smidigt var och när som helst. Mobilbanken för företag är avsedd för Företagets Classic-nätbankskunder. Mobilbanken för företag kan användas med alla vanligaste smarttelefoner.

Företags mobilbank Anvisningar Priser och villkor Frågor Företags mobilbank

I mobilbanken för företag kan du:

  • kolla saldona och transaktionerna på företagets konton
  • överföra pengar mellan företagets egna konton
  • betala räkningar
  • skanna betalningsuppgifter med streck- och QR-kodsläsare
  • kolla låneuppgifter
  • läsa och skicka meddelanden i nätbankens postfunktion
  • jämföra olika länders valutor med valutakalkylatorn

Inloggning i mobilbanken

Inloggning och bekräftelse av händelser sker med den nya Nordea kodappen. Tack vare den nya identifieringsmetoden kan du slopa papperskodkortet och behöver inte hålla reda på vilken kod i ordningen du ska använda.

Läs mer om kodappen

Anvisningar

För att kunna använda Nordea Företagets Mobilbank behöver du ha:

  • Avtal om Företagets Classic Nätbank 
  • En mobilenhet som stöder appen. Mobilbanken för företag kan användas med följande smarttelefoner och pekplattor.
    • Windows Phone-telefoner, operativsystemets version 8.1 och nyare
    • Apple iPhone, operativsystemets version iOS 7.1 och nyare
    • Apple iPad, operativsystemets version iOS 7.1 och nyare
    • Android-telefoner, operativsystemets version 4.1 och nyare

Du loggar in i mobilbanken med Nordeas kodapp eller ett permanent lösenord. Aktivera kodappen i Företagets Classic-nätbank. Det permanenta lösenordet kan du skapa i mobilbanken. Du behöver bankkoder för att börja använda både kodappen och ditt permanenta lösenord.

Vissa tjänster, såsom betalning av räkningar, kräver bekräftelse med kodkort eller kodapp.

Priser och villkor

Mobilbanken för företag är avsedd för de kunder som använder Företagets Classic-nätbank. Tjänstevillkoren och prissättningen för Företagets Classic-nätbank tillämpas på mobilbanken för företag. Ytterligare uppgifter

Frågor
Hur kan jag börja använda Företags mobilbank?
Visa svaret:

Ladda ned mobilbanken på din mobila enhet i en appbutik för att komma igång.
Mobilbanken för iPad och iPhone laddar du ned i AppStore.
Mobilbanken för Windows Phone 8 hittar du i Windows Store.
Mobilbanksappen för Android-telefoner laddar du ned i Google Play.

Vad är det permanenta lösenordet och var skaffar jag det? Jag har bara Classic-nätbankskoder.
Visa svaret:

Det permanenta lösenordet är ett lösenord du hittar på själv med vilket du enkelt och snabbt kan se dina kontouppgifter utan att du behöver använda kodkortet. Du kan skapa och administrera lösenordet i Företags mobilbank.

Hur skapar jag ett permanent lösenord för att logga in i mobilbanken?
Visa svaret:

Lösenordet skapas i samband med första besöket i Företags mobilbank och kräver användar-ID, kod och bekräftelsekoder till nätbanken.
1. Välj Skapa lösenord.
2. Logga in med användar-ID och följande oanvända kod i kodtabellen.
3. Godkänn villkoren.
4. Ge lösenordet två gånger. Försäkra dig om att du ger samma lösenord båda gångerna.
5. Ditt lösenord har skapats. Nu kan du logga in.

Mobilbanksappen är inte tillgänglig på min mobila enhet. Vad ska jag göra?
Visa svaret:

Om du använder en mobil enhet med internetuppkoppling kan du använda nätbanken via din telefons webbläsare på nordea.fi. 

Vad kostar det att använda Företags mobilbank?
Visa svaret:

Det finns ingen separat avgift för Företags mobilbank utan den ingår i månadsavgiften för Företags Classic-nätbank och kan användas med samma bankkoder. Prissättningen av tjänsterna är densamma som i nätbanken. För att exempelvis kolla kontotransaktioner, göra betalningar och ta emot e-fakturor debiteras avtalsenliga händelsespecifika avgifter.

Kan man installera Företags mobilbank på flera mobila enheter?
Visa svaret:

Man kan ladda ned appen på så många enheter man vill.

Hur många användare kan använda Företags mobilbank samtidigt?
Visa svaret:

Liksom Classic-nätbanken är också mobilbanken planerad på så sätt att endast en användare i taget är inloggad via en enhet. Vi rekommenderar inte att appen används via flera enheter samtidigt. Alla användare bör också ha egna bankkoder.

Kan jag använda både mobilbanken för privatkunder och företagskunder med samma telefon? Hur skiljer jag på apparna?
Visa svaret:

Mobilbankerna för privatkunder och företagskunder har planerats på så sätt att de kan användas i samma telefon. Användaren kan skilja på dem tack vare olika app-ikoner. Förutom Nordeas logotyp finns texten Yrityspankki i ikonen för Företags mobilbank.

Är det tryggt att använda mobilbanken?
Visa svaret:

Det är mycket säkert att använda alla Nordeas elektroniska kanaler. Vi följer intensivt med utvecklingen av datasäkerheten för elektroniska kanaler runt om i världen och utvecklar våra lösningar utifrån detta. Smarttelefonernas och pekplattornas miljö är begränsad och stängd. Den begränsade miljön ska inte knäckas (root, jailbreak) och det lönar sig att ladda ned appar på enheterna endast från officiella och pålitliga appbutiker.

Hur använder jag min mobila enhet tryggt?
Visa svaret:

Kom ihåg åtminstone följande:

  • Installera appar endast från källor som du litar på.
  • Anslut bara till wifi-nätverk som du litar på. Det finns exempel på falska anslutningspunkter som använts för att samla in information från mobila enheter.
  • Uppdatera operativsystemet och apparna regelbundet. Uppdateringarna ger ökad säkerhet och innehåller nya funktioner samt förbättrar användbarheten.
  • Öppna inte upp telefonen för användning av icke-godkänd programvara (root, jailbreak). En sådan modifiering ökar säkerhetsrisker.
  • Installera ett virusprogram på din mobila enhet om möjligt.

Förbindelse till banken - Råd

Hand turning pages 

Tjänster

Tekniska beskrivningar