Phishing

Phishing eli tunnuslukujen kalastelu tarkoittaa henkilö-, kortti- tai verkkopankkien tunnistustietojen kalastelua sähköpostiviesteillä, puhelimitse ja/tai väärennetyillä verkkosivuilla. Tietoja kerätään rikollisiin tarkoituksiin.

Pankkitunnusten kalastelu sähköpostitse

Kalastelijat käyttävät roskapostittajien tapaan eri tavoin kerättyjä sähköpostiosoitteita ja lähettävät kalasteluviestejä hyvin suurella jakelulla. He eivät tiedä, minkä pankin asiakas viestin vastaanottaja on. Kalastelijat eivät saa sähköpostiosoitteita tai muitakaan henkilötietoja pankeista. Kalastelijoiden tavoitteena on anastaa rahaa rikollisella tavalla kerätyillä tiedoilla.

Pankkitunnusten kalastelu puhelimitse

Tuntematon henkilö saattaa soittaa puhelimitse, esittäytyä pankkivirkailijana ja pyytää sinua antamaan esimerkiksi kortin numeroita ja tunnuslukuja, luettelemaan pankkitunnuksiasi ja muita luottamuksellisia/pankkisalaisia asioita. Tällöin kyseessä on huijari, joka yrittää ansaita rahaa rikollisella tavalla kerätyillä tiedoilla.

Oletko saanut phishing-viestin?

  • Jos saat sähköpostiviestin jossa sinua pyydetään antamaan pankkiasiointiisi liittyviä tietoja, on viestit syytä tuhota eikä niihin tule missään nimessä vastata.
  • Jos olet luovuttanut pankkitunnuksiasi vääriin käsiin, ilmoita siitä välittömästi ja soita Nordea Asiakaspalveluun tai sulkupalveluun asiakaspalvelun aukioloaikojen ulkopuolella puhelin 020 333 (24 h/vrk), ulkomailta +358 20 333 (24 h/vrk). 
  • Sähköpostiisi tulleesta huijausviestistä voit raportoida pankkiin.