Hur kan du skydda dig mot bedrägerier?
Den teknologiska utvecklingen medför nya sätt att sköta penningärenden. Samtidigt utvecklas dock också olika typer av bedrägerier. Bedragare försöker få uppgifter som underlyder banksekretessen av dig, såsom bankkoder, andra koder och kortuppgifter.
Läs våra tre minnesregler nedan för att säkerställa att du kan sköta dina ärenden tryggt:
1. Bara du ska använda dina koder
Bara du ska veta dina eller ditt företags bankkoder, kortets pinkod och andra koder. Se till att bara du använder dem. Lämna aldrig ut dina personliga bankuppgifter till någon, inte ens till din familjemedlem eller vän.2. Pålitliga parter ber aldrig om dina koder
Lämna aldrig ut dina personliga eller ditt företags bankuppgifter till någon trots att man skulle kräva det. Nordea eller myndigheterna ber aldrig om dina koder per telefon, e-post, genom ett meddelande eller i sociala medier. Pålitliga parter använder krypterade kanaler i sin verksamhet. Bara du ska använda dina koder, lämna aldrig ut dem till någon, inte ens till en bekant eller familjemedlem.
3. Tålamod, tålamod
Liksom med många andra ärenden gäller det att ha tålamod då du sköter dina bankärenden. Om du blir misstänksam på den som ringer, ska du avbryta samtalet. Om du misstänker att en betalningsbegäran du har fått inte är äkta, kontakta betalningsmottagaren för att kontrollera riktigheten av den. Om en myndighet tar kontakt och du misstänker dess autenticitet kan du kontakta deras kundtjänst för att kontrollera riktigheten av den.