- Valkoisen tunnuslukulaitteen käyttö päättyy – miten toimin?
Valkoinen tunnuslukulaite poistuu valikoimastamme 15.9.2025, ja tarjoamme tilalle joko Nordea ID -sovelluksen tai mustan Nordea ID -laitteen. Mobiilipankkiin kirjautuminen valkoisella tunnuslukulaitteella päättyi jo 30.3.2025.
Nordea ID -sovellus on matkapuhelimeen tai tablettiin ladattava sovellus. Sillä voi kirjautua mobiili- ja verkkopankkiin, hyväksyä verkossa tehtyjä ostoja ja tunnistautua kolmannen osapuolen palveluihin, kuten OmaVeroon ja OmaKantaan.
Lue lisää Nordea ID -sovelluksesta
Nordea ID -laite sopii asiakkaalle, joka ei voi käyttää Nordea ID -sovellusta mobiililaitteella. Sillä voi kirjautua verkkopankkiin, hyväksyä verkossa tehtyjä ostoja ja tunnistautua kolmannen osapuolen palveluihin. Laitteen ruudussa näkee mihin kirjautuu ja mitä vahvistaa.
Lue lisää Nordea ID -laitteesta
Voit tilata Nordea ID -laitteen olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme.
Valkoisen tunnuslukulaitteen voi toimittaa valtakunnalliseen SER-keräyspisteverkostoon maksutta.
- Miten otan mustan Nordea ID -laitteen käyttööni?
Musta Nordea ID -laite on aktivoitava ennen ensimmäistä käyttökertaa. Tätä varten tarvitset aktivointikoodin.
Saat aktivointikoodin laitteen toimituksen yhteydessä. Aktivointikoodi muodostuu kymmenestä numerosta ja se toimitetaan sinulle tekstiviestitse.
Jos sinulla on aktivointikoodi tiedossasi, aktivoit Nordea ID -laitteen seuraavasti:
- Käynnistä Nordea ID -laite painamalla OK-näppäintä.
- Valitse laitteen kieli painamalla joko 1 (englanti), 2 (suomi) tai 3 (ruotsi)
- Vahvista valintasi painamalla OK-näppäintä.
- Kun laitteen kamera käynnistyy, paina laitteen C-näppäintä. Syötä laitteelle aktivointikoodisi ja paina OK.
- Tämän jälkeen pääset luomaan oman henkilökohtaisen PIN-koodisi (4–8 numeroa), joka tulee syöttää kahdesti laitteeseen.
- Vahvista PIN-koodin luominen painamalla OK.
Nyt Nordea ID -laite on aktivoitu ja valmiina käyttöön.
- Miten aktivoin Nordea ID -sovelluksen?
Kun olet ladannut Nordea ID -sovelluksen mobiililaitteellesi, voit aktivoida sen suoraan sovelluksesta.
- Avaa Nordea ID -sovellus.
- Nimeä profiilisi, valitse maa, kieli ja asiakastyyppi.
- Valitse tunnistautumisvaihtoehto ja tunnistaudu.
- Tilaa kymmennumeroinen aktivointikoodi tekstiviestillä ja syötä se sovellukseen.
- Valitse vielä itsellesi 4–8 numeroinen PIN-koodi, jolla jatkossa kirjaudut Nordea ID-sovellukseen.
Nordea ID -sovellus on nyt valmiina käyttöön!
Lue lisää eri tavoista aktivoida Nordea ID -sovellus
- Miten avaan lapselle vahvan sähköisen e-tunnisteen?
Voit avata alaikäiselle lapsellesi pankkipalvelut, kuten käyttötilin, pankkikortin sekä pankkitunnukset, täyttämällä hakemuksen verkossa. Pankkipalveluiden avaamiseen tarvitaan molempien huoltajien hyväksyntä. Yksinhuoltaja voi avata alaikäiselle lapselle palvelut itsenäisesti.
Avaa palvelut lapselle verkossa
Pankkitunnuksiin voidaan lisätä myös vahva sähköinen tunniste, joka mahdollistaa kirjautumisen myös kolmannen osapuolen palveluihin, kuten HSL:n lippusovellukseen tai Kelan verkkopalveluun. Vahva tunniste voidaan lisätä lapsen pankkitunnuksiin erikseen Nordean konttorissa ajanvarauksella ja se aktivoidaan pääsääntöisesti yli 10-vuotiaalle lapselle.
Tutustu lapsen vahvaan sähköiseen tunnisteeseen
Vinkki: Tiesitkö, että voit hakea Kelan koulumatkatukea joko itsellesi tai alaikäisen lapsesi puolesta OmaKelassa. Löydät ohjeet koulumatkatuen hakemiseen Kelan sivuilta.Avautuu uuteen ikkunaan
- Miksi veronpalautus ei ole tullut tililleni?
Vuoden 2024 veronpalautukset maksetaan pankkitileille 3.7.2025, 4.8.2025, 3.9.2025, 3.10.2025, 3.11.2025 tai 3.12.2025. Veronpalautuksesi maksupäivän näet verotuspäätöksestäsi.
Veronpalautus maksetaan tilillesi, jos Verohallinnolla on voimassaoleva tilinumerosi. Jos veronpalautus ei näy tililläsi, kannattaa odottaa ja tarkistaa tilanne uudestaan myöhemmin, sillä palautukset maksetaan ko. päivän aikana. Maksupäivä on myös voinut siirtyä, jos esimerkiksi veroilmoitusta on täydennetty myöhemmin. Voit varmistaa ja tarvittaessa muuttaa tilinumeroasi OmaVerossa.
Lue lisää vero.fi/veronpalautus-sivuiltaAvautuu uuteen ikkunaan
Jos et ole ilmoittanut tilinumeroa Verohallinnolle, palautus maksetaan sinulle maksuosoituksena. Myös maksuosoituksina maksettavien ennakonpalautusten maksupäivät jaksottuvat usealle päivälle. Kun olet saanut ilmoituksen maksuosoituksesta, sinulla on monia eri vaihtoehtoja lunastaa veronpalautus.
Lue tarkemmat ohjeet ja lunastusvaihtoehdot sekä niihin liittyvät hinnat