Pankkitunnukset

Pankkitunnuksilla kirjaudut verkko- ja mobiilipankkiin, maksat turvallisesti verkko-ostoksesi ja tunnistaudut sekä Nordea Asiakaspalveluun että muiden palvelutarjoajien palveluihin.
Auki 24/7

Pankkitunnuksilla hoidat pankkiasiasi ajasta ja paikasta riippumatta

Pankkitunnukset uudistuvat ja otamme käyttöön ensimmäisenä pankkina Suomessa uuden mobiilitunnistautumisen nykyisen tunnuslukukortin rinnalle.

Tunnuslukukortti on käytettävissä tunnuslukusovelluksen rinnalla, vaikka otat uuden sovelluksen käyttöösi. Voit käyttää valintasi mukaan kumpaa tahansa tunnistautumistapaa.

Tunnuslukusovellus kulkee kätevästi mukana mobiililaitteessasi missä ikinä liikutkin.

Lataa nyt tunnuslukusovellus mobiililaitteellesi

Tunnuslukusovellus on ladattavissa iPhone, Android ja Windows Phone-puhelimiin sekä Android ja iPad-tablettiin mobiililaitteesi sovelluskaupasta. 

  • Android-puhelimet ja tabletit versio 2.3.3 ja sitä uudemmat.
  • iPhone ja iPad mobiililaitteilla iOS versio 7 ja sitä uudemmat. .
  • Windows Phone 8 ja 8.1.

 

          Get it on Google Play     

Pysyvä salasana

Pysyvällä salasanalla ja käyttäjätunnuksella käytät verkko- ja mobiilipankkia tilitietojesi katseluun sekä Nordeassa olevien omien tiliesi välisiin tilisiirtoihin. Salasanan voit luoda itsellesi verkko- tai mobiilipankissa.

Näet pysyvällä salasanalla:

  • tilien ja luottokorttien saldot ja tilitapahtumat

  • tiliotteet

  • Omat asiakirjat –osiossa olevat asiakirjat

Tarvitset tunnuslukukorttia tai tunnuslukusovellusta edelleen vahvaan sähköiseen tunnistautumiseen ja tapahtumien vahvistamiseen.

Pysyvä salasana on vain henkilöasiakkaille eikä siitä peritä ylimääräisiä kuluja.

 

Katsele tilitietojasi helposti sähköisesti

Verkkopankin katseluoikeus on maksuton palvelu sinulle, jolla ei ole verkkopankkia käytössäsi. Verkkopankin katseluoikeus antaa sinulle mahdollisuuden katsella tilitapahtumasi ja luottokorttiesi saldot, ja saat myös tiliotteesi kuukausittain sähköisesti.  Verkkopankin katseluoikeutta käytät käyttäjätunnuksella sekä pysyvällä nelinumeroisella salasanalla.

  • Verkkopankin katseluoikeus on maksuton.
  • Palvelu sopii asiakkaille, joilla ei ole verkkopankkia käytössä ja mm. alle 15-vuotiaille nuorille (vanhempien luvalla).
  • Sopimus avataan konttorissa.
  • Palvelua voi käyttää tietokoneella tai mobiililaitteen selaimen kautta.

 Tunnukset ovat vain tilitietojen katselua varten eivätkä ne käy tunnistautumiseen tai laskujen maksamiseen.

Usein kysyttyä

Pankkitunnukset vastaavat allekirjoitustasi

Pankkitunnukset muodostuvat käyttäjätunnuksesta sekä pysyvästä salasanasta, tunnuslukukortista ja tunnuslukusovelluksesta. Sopimus avataan konttorissa ja pankkitunnukset ovat heti käytössäsi.

  • Käyttäjätunnuksen saat tehdessäsi verkkopankkisopimuksen. Käyttäjätunnus pysyy samana koko sopimusajan. Tarvitset käyttäjätunnusta aina riippumatta siitä, käytätkö pysyvää salasanaa, tunnuslukukorttia tai tunnuslukusovellusta.
  • Pysyvällä salasanalla pääset katsomaan tiliesi ja luottokorttiesi saldot ja tilitapahtumat, mutta tapahtumien vahvistamiseen tarvitset tunnuslukukortin tai tunnuslukusovelluksen.
  • Tunnuslukukortti sisältää 80 vaihtuvaa tunnuslukua. Käytä tunnusluvut korttiin merkityssä järjestyksessä. Saat pankilta automaattisesti uuden tunnuslukukortin, kun olet käyttänyt 60 tunnuslukua (sijoitusasiakkailla 50 tunnuslukua).  Vaihtuvien tunnuslukujen lisäksi kortissa on toistuvasti käytettäviä vahvistustunnuksia laskujen ja muiden toimeksiantojen vahvistukseen.  Ne löytyvät kirjaimin merkittyinä tunnuslukukortin alaosasta.
  • Tunnuslukusovellus on mobiililaitteeseen ladattava sovellus, jolla tunnistaudut ja vahvistat laskuja tai muita toimeksiantoja. Antaessasi henkilökohtaisen PIN-koodisi tunnuslukusovellukseen, se laskee sinulle vaihtuvia tapahtumakohtaisia tunnuslukuja. Mikäli mobiililaitteessa on datayhteys, lähettää sovellus tunnusluvun Nordeaan suojatussa verkossa sinun puolestasi. Ilman datayhteyttä sovellus näyttää tunnusluvun mobiililaitteen ruudulla, josta kopioit sen itse käyttämääsi palveluun.

Älä koskaan luovuta pankkitunnuksiasi kenenkään toisen käyttöön. Opettele käyttäjätunnus, pysyvä salasana ja tunnuslukusovelluksen PIN-koodi ulkoa. Säilytä käyttäjätunnus erillään tunnuslukukortista ja sovelluksesta.

Pankkitunnuksilla asioit verkossa monipuolisesti

Verkko- ja mobiilipankissa asioinnin lisäksi maksat pankkitunnuksilla verkko-ostoksesi turvallisesti sekä tunnistaudut ja vahvistat tapahtumia muiden palveluntarjoajien palveluissa, kuten esimerkiksi Kelan ja Verohallinnon sähköisissä asiointipalveluissa.

Palveluntarjoajat vastaavat itse palveluistaan ja niihin liittyvästä neuvonnasta sekä ohjeistuksesta. Nordea vastaa ainoastaan asiakkaan tunnistamisesta ja palveluihin mahdollisesti liittyvien maksujen välittämisestä.

Veikkauspelit-palveluihin verkkopankista

Nordean henkilöasiakkaana pääset oman verkkopankin kautta käyttämään Oy Veikkaus Ab:n tarjoamia palveluita. Veikkauspelit-palveluun siirtyminen verkkopankin kautta edellyttää, että olet Suomessa pysyvästi asuva henkilö ja sinulla on suomalainen henkilötunnus.  Nordea ei peri palvelusta erillistä palvelumaksua. Veikkaus perii pelitoimeksiannoista oman hinnastonsa mukaiset kulut.

Vakuuta kotitaloustyö Varman Pesti-palvelussa

Jos työllistät kotonasi tilapäisesti esimerkiksi remonttimiehen tai lastenhoitajan, voit hoitaa työntekijäsi työeläkevakuuttamisen vaivattomasti Varman Pesti-palvelussa. Pestin avulla järjestät työntekijöillesi eläketurvan ilmoittamalla työntekijöidesi henkilö- ja palkkatiedot. Myös työeläkevakuutusmaksun maksaminen hoituu samalla. Lisätietoa palvelusta saat osoitteesta varma.fi.

Prepaid-pankkitunnukset

Jos tarvitset pankkitunnukset tunnistautumista varten, mutta sinulla ei ole tiliä Nordeassa, voit hankkia Nordean Prepaid-pankkitunnukset. Prepaid-pankkitunnusten avulla tunnistaudut verkossa luotettavasti.

Tunnukset maksetaan sopimuksen teon yhteydessä Nordean konttorissa ja ne ovat voimassa yhden vuoden.

·        

Hanki pankkitunnukset

Verkkopankkisopimus

Verkkopankkisopimus avataan konttorissamme. Kun avaat sopimuksen, saat palveluiden käyttöön tarvittavat tunnukset heti mukaasi.

Sopimuksen voi avata:

  • 18-vuotias tiliasiakas
  • 15-17-vuotias edunvalvojien suostumuksella
  • 15-vuotias itsenäisesti, kun sopimukseen liitetään nuoren itse avaama, omille tuloille tarkoitettu tili, jonka käyttöön ei tarvita edunvalvojien suostumusta.

Myös käyttöoikeustili tai arvo-osuustili voidaan liittää käyttöoikeudenhaltijan verkkopankkisopimukseen.  Tällöin tilinomistajan ja käyttöoikeudenhaltijan on molempien oltava läsnä konttorissa. Henkilöasiakkaan on oltava paikalla henkilökohtaisesti, yritysasiakkaalla on oltava mukana yrityksen hallituksen päätös asiasta.

Jos avaat sopimusta esim. yhdistykselle tai haluat liittää sopimukseesi muun henkilön tilin, johon sinulla on käyttöoikeus, muista ottaa mukaasi tarvittavat asiapaperit.

Asiakkaan ensitunnistaminen tapahtuu aina henkilökohtaisesti

Nordea tunnistaa tunnistusvälineen hakijan todentamalla hänen henkilöllisyytensä ensisijaisesti voimassa olevasta Euroopan talousalueen (ETA) jäsenvaltion, Sveitsin tai San Marinon viranomaisen myöntämästä passista. Hakijan henkilöllisyys voidaan  todentaa myös Euroopan talousalueen (ETA) jäsenvaltion, Sveitsin tai San Marinon viranomaisen myöntämästä, matkustusasiakirjaksi hyväksyttävästä virallisesta henkilökortista.

Ensitunnistamisen edellytyksenä on aina että Nordea pystyy kohtuudella varmentumaan esitetyn henkilöllisyystodistuksen aitoustekijöistä.

Asiakkaan henkilöllisyys voidaan edellä mainittujen lisäksi todentaa myös suomalaisen viranomaisen 1.10.1990 jälkeen myöntämästä ajokortista. Ulkomaalaista ajokorttia tai suomalaisen viranomaisen ulkomaalaiselle vaihtamaa ajokorttia ei hyväksytä henkilöllisyyden todentamisasiakirjaksi vahvaa sähköistä tunnistetta myönnettäessä.

Tiedot palveluntarjoajasta

Nordea Pankki Suomi Oyj on rekisteröity Patentti- ja rekisterihallituksen ylläpitämään kaupparekisteriin. Pankilla on luottolaitostoiminnasta annetun lain mukainen luottolaitostoimilupa.

Nordea Pankki Suomi Oyj, Y-tunnus 1680235-8
Aleksanterinkatu 36
00020 NORDEA
Puhelin: 09-1651
Fax: 09-165 54500
BIC: NDEAFIHH

Asiakkaan on ilmoitettava välittömästi, mikäli hänen pankkitunnukset ovat kadonneet tai varastettu. Ilmoituksen voi tehdä soittamalla sulkupalveluun 020 333 (avoinna 24h/vrk, palvelua suomeksi / ruotsiksi/ englanniksi).

Pankkipäivinä katoamisilmoituksen voi tehdä myös pankin konttoriin tai puhelinpalveluun. Asiakaspalvelun yhteystiedot

Pankkitunnukset aina mukana

Mobiililaitteeseen ladattavalla tunnuslukusovelluksella kirjaudut verkko- ja mobiilipankkiin, ja tunnistaudut Nordea Asiakaspalveluun. Voit myös maksaa turvallisesti verkko-ostoksesi  ja tunnistautua muiden palvelutarjoajien palveluihin.  

Uuden tunnuslukusovelluksen myötä voit luopua paperisesta tunnuslukukortista ja tunnuslukujen yliviivauksesta, eivätkä tunnusluvut enää lopu kesken. Helppokäyttöinen tunnuslukusovellus kulkee kätevästi mukana mobiililaitteessasi. Tunnuslukusovellus takaa turvallisen pankkiasioinnin  myös tulevaisuudessa. Myös tietoturvaan liittyvien uhkien torjuminen helpottuu.

 

Saat ladattua tunnuslukusovelluksen mobiililaitteesi sovelluskaupasta.

Sovellus toimii  iPhone, Android ja Windows Phone 8 -puhelimilla sekä Android tableteilla ja iPadilla.

 

Tunnuslukusovelluksen edut sinulle:

 

  • Pankkitunnukset aina mukana mobiililaitteessasi
  • Ei erillistä tunnuslukukorttia eikä tunnuslukujen yliviivausta
  • Tunnusluvut eivät enää lopu kesken
  • Helppokäyttöinen ja turvallinen

 

 

Lataa nyt tunnuslukusovellus mobiililaitteellesi

Tunnuslukusovellus on ladattavissa iPhone, Android ja Windows Phone-puhelimiin sekä Android ja iPad-tablettiin mobiililaitteesi sovelluskaupasta. 

  • Android-puhelimet ja tabletit versio 2.3.3 ja sitä uudemmat.
  • iPhone ja iPad mobiililaitteilla iOS versio 7 ja sitä uudemmat. .
  • Windows Phone 8 ja 8.1.

 

          Get it on Google Play     

 

Käyttövaatimukset

Tunnuslukusovellusta voit käyttää seuraavilla käyttöjärjestelmillä:

  • Android versio 2.3.3 ja sitä uudemmat. Sovellus toimii sekä Android puhelimilla että tableteilla.
  • iOS versio 7 ja sitä uudemmat. Sovellus toimii sekä iPhone että iPad mobiililaitteilla.
  • Windows Phone 8 ja 8.1.


 

Tunnuslukusovelluksen käyttöönotto lyhyesti

Otat tunnuslukusovelluksen käyttöösi  Nordean verkkopankissa. Käyttöönottoa varten sinulla täytyy olla Nordean pankkitunnukset.  

  1. Tarkista, että mobiililaitteessasi on sopiva käyttöjärjestelmä ja lataa Nordea Tunnusluvut -sovellus laitteesi sovelluskaupasta:

  2. Kirjaudu verkkopankkiin ja mene Muokkaa verkkopankkia -välilehdelle. Valitse vasemmasta valikosta Pankkitunnukset ja klikkaa linkkiä: Ota Nordea Tunnusluvut -sovellus käyttöön. Noudata verkkopankin ohjeita käyttöönotosta.

  3. Avaa Tunnusluvut-sovellus ja anna sovellukseen aktivointikoodi, jonka sait tekstiviestillä. Tarvittaessa voit kirjoittaa aktivointikoodin ylös paperille. Aktivointikoodi on kertakäyttöinen.

  4. Anna tunnuslukusovellukseen verkkopankissa näkyvä väliaikainen PIN-koodi.

  5. Luo seuraavaksi tunnuslukusovelluksessa oma henkilökohtainen PIN-koodisi ja anna se kahdesti.

  6. Nimeä käyttäjätilisi tunnuslukusovelluksessa (esim. etunimi tai lempinimi) ja olet valmis!

Katso tarkat kuvalliset ohjeet tunnuslukusovelluksen käyttöönotosta:

 

Katso myös:

 

Näin käytät tunnuslukusovellusta

Käyttäessäsi tunnuslukusovellusta tai tunnuslukukorttia, tarkista aina huolellisesti tapahtumat, joita olet hyväksymässä. Toinen henkilö ei voi nähdä tietojasi, ellet itse päästä häntä kirjautumaan palveluun vahvistamalla tuntemattoman tapahtuman.

Muista, että tunnuslukusovellusta koskevat samat turvallisuusperiaatteet kuin tunnuslukukorttia. Älä koskaan luovuta käyttäjätunnustasi, tunnuslukukorttiasi tai tunnuslukusovelluksen PIN-koodiasi kenenkään toisen käyttöön, ja muista säilyttää ne erillään toisistaan.

 

1. Tunnuslukusovelluksella kirjautuminen lyhyesti
2. Vahvistus ja lisävahvistus lyhyesti
3. Tunnistautuminen Nordea Asiakaspalveluun

 

1. Tunnuslukusovelluksella kirjautuminen lyhyesti

  1. Anna käyttäjätunnuksesi palvelussa, johon olet kirjautumassa, esimerkiksi verkkopankissa tai mobiilipankissa.
  2. Avaa Tunnusluvut-sovellus mobiililaitteessasi.
  3. Tunnuslukusovellus pyytää käyttöönotossa valitsemaasi henkilökohtaista PIN-koodia.
  4. Anna PIN-koodi tunnuslukusovellukseen.
  5. Olet kirjautunut palveluun

 

Katso tarkemmat ohjeet:

 

2. Vahvistus ja lisävahvistus lyhyesti

  1. Paina Vahvista-painiketta verkkopankissa tai mobiilipankissa.  
  2. Avaa Tunnusluvut-sovellus mobiililaitteessasi.
  3. Tunnuslukusovellus näyttää vahvistustapahtuman ja pyytää käyttöönotossa valitsemaasi henkilökohtaista PIN-koodia.
  4. Tarkasta tapahtuman tiedot ja mikäli tiedot ovat oikein, anna PIN-koodi tunnuslukusovellukseen. Tapahtuma on vahvistettu.

 

Katso tarkemmat ohjeet:

 

3. Tunnistautuminen Nordea Asiakaspalveluun

  1. Soittaessasi Nordea Asiakaspalveluun pyydämme sinua kertomaan muutamalla sanalla, mistä aiheesta soitat.
  2. Seuraavaksi pyydämme sinua antamaan verkkopankin käyttäjätunnuksesi. Mikäli sinulla on käytössäsi sekä tunnuslukukortti että tunnuslukusovellus, pyydämme sinua valitsemaan tunnistautumistavan.
  3. Kun olet valinnut tunnistautumistavaksi tunnuslukusovelluksen, pyydämme sinua avaamaan tunnuslukusovelluksen mobiililaitteessasi ja syöttämään henkilökohtaisen PIN-koodisi.
  4. Saat nyt avattua tunnuslukusovelluksen napauttamalla mobiililaitteen näytön yläreunassa näkyvää ilmoitusta. Mikäli olet estänyt tunnuslukusovelluksen ilmoitukset mobiililaitteen asetuksissa, saat puhelun taustalle painamalla koti-painiketta.
  5. Annettuasi PIN-koodisi tunnuslukusovellukseen puhelu yhdistyy Nordea Asiakaspalveluun.

 

Kun siirryt soiton aikana käyttämään tunnuslukusovellusta, älä katkaise puhelua, vaan jätä puhelu auki tunnistautumisen ajaksi.

 

Turvallisuus

Käytäessäsi tunnuslukusovellusta tai tunnuslukukorttia, tarkista aina huolellisesti tapahtumat, joita olet hyväksymässä. Toinen henkilö ei voi nähdä tietojasi, ellet itse päästä häntä kirjautumaan palveluun  vahvistamalla tuntemattoman tapahtuman.

Muista, että tunnuslukusovellusta koskevat samat turvallisuusperiaatteet kuin tunnuslukukorttia. Älä koskaan luovuta käyttäjätunnustasi, tunnuslukukorttiasi tai tunnuslukusovelluksen PIN-koodiasi kenenkään toisen käyttöön, ja muista säilyttää ne erillään toisistaan.

Sovelluksen turvallisuus koostuu neljästä tekijästä: PIN-koodi, mobiililaite, tunnusluvut ja yhteys.

PIN-koodi

  • Vain asiakkaan tiedossa.
  • PIN -koodi on sovellus- ja laitekohtainen.
  • Sovellus lukittuu 24 tunniksi, jos PIN-koodin antaa väärin viisi kertaa peräkkäin.
  • PIN-koodia ei tallenneta mobiililaitteeseen, vaan se pyyhitään pois laitteen muistista heti kun kertakäyttökoodin laskenta on tehty.

Mobiililaite

  • Tunnuslukusovellus on sidottu laitteeseen. Mikäli joku yrittää kopioida sovelluksen toiseen laitteeseen, ei kopio toimi.
  • Mobiililaitteen muut sovellukset eivät pääse käsiksi tunnuslukusovelluksen tietoihin.
  • Jos laitteen tietoturva murretaan, sovellus tuhoaa tunnuslukusovelluksen tiedot.

Yhteys

  • Yhteys tunnuslukusovelluksen ja Nordean välillä on suojattu SSL-/TLS-suojauksella.

Tunnusluvut

  • Sovellus lähettää taustalla tunnuslukuja pankille.
  • Kertakäyttökoodit on eriytetty käyttötavan mukaan: Kirjautuminen, Vahvistus ja Tunnistautuminen.
  • Tunnusluvut ovat kertakäyttöisiä ja tapahtumakohtaisia.
  • Vahvistukseen käytetyt tunnusluvut ovat aikasidottuja.
 

Lue lisää turvallisesta mobiiliasioinnista (nordea.fi).

Tunnuslukukortin avulla tunnistaudut ja vahvistat tapahtumia Nordean verkkopankissa, mobiilipankissa ja Asiakaspalvelussa sekä maksat verkko-ostoksia e-maksulla ja tunnistaudut muiden palveluntarjoajien palveluihin.

Tunnuslukukortilla kirjaudut palveluihin käyttäjätunnuksella sekä tunnuslukukortin vaihtuvilla tunnuksilla. Käyttäjätunnuksen saat sopimuksen avauksen yhteydessä konttorissa ja saat samalla mukaasi vaihtuvat tunnukset.             

Käyttäjätunnuksen saat tehdessäsi verkkopankkisopimuksen, ja se pysyy samana koko sopimusajan.

Vaihtuvat tunnusluvut eli 80 erillistä tunnusta sisältävän tunnuslukukortin saat tehtyäsi verkkopankkisopimuksen. Käytä tunnukset korttiin merkityssä järjestyksessä. Saat pankilta automaattisesti uuden tunnuslukukortin, kun olet käyttänyt 60 tunnusta tai mikäli olet sijoitusasiakas kun olet käyttänyt 50 tunnusta.

Vahvistustunnuksia käytetään toistuvasti laskujen ja muiden toimeksiantojen vahvistukseen. Ne löytyvät kirjaimin merkittyinä tunnuslukukortin alaosasta.

Tunnusluvun järjestysnumero

Voit tarkistaa tunnusluvun järjestysnumeron kirjautumalla verkkopankkiin tunnuslukukortin 80. tunnuksella.

Tämä tilanne lasketaan kuitenkin virheelliseksi yrityskerraksi. Huomaa, että viisi (5) virheellistä yrityskertaa lukitsee palvelun. Mikäli näin käy, on palvelu käytettävissä automaattisesti seuraavana päivänä.

Hyvä muistisääntö onkin, että jokainen tunnusluvun tarkistuskerta käyttämällä tunnuslukukortin 80. tunnusta lasketaan virheelliseksi yrityskerraksi.

Lukittuneen palvelun voit myös itse aktivoida uudelleen käymällä konttorissa.

Yleistä

Miksi Nordea muuttaa tunnistautumisratkaisuaan?

Uusi ratkaisu on suunniteltu asiakkaidemme tarpeiden perusteella. Ratkaisu on moderni ja nykyistä helppokäyttöisempi. Tarve uudentyyppiselle tunnistautumistavalle on syntynyt sähköisten palveluiden voimakkaan kasvun ja käytön myötä.

Onko Nordea ensimmäinen pankki, joka ottaa mobiilitunnistautumisen käyttöön?

Nordea on ensimmäinen pankki Suomessa. Muualla Euroopassa vastaavia ratkaisuja on kuitenkin yleisesti käytössä.

Onko Nordealla käytössä vastaavia ratkaisuja muissa Pohjoismaissa?

Ruotsissa käytössä oleva Mobile BankID-tunnistautuminen vastaa toiminnallisuudeltaan tunnuslukusovellusta. Palvelu on otettu hyvin vastaan ja sillä on yli 700.000 käyttäjää.

Ketkä voivat käyttää tunnuslukusovellusta?

Sovellus on tarkoitettu kaikille henkilöasiakkaille

Pysyvä salasana

 

Miksi salasana on otettu käyttöön?

Haluamme tarjota asiakkaille entistä yksinkertaisempaa ja nopeampaa pankkiasiointia, turvallisuudesta tinkimättä.

Missä voin käyttää pysyvää salasanaa?

Voit katsella tili- ja luottokorttitietojasi sekä tehdä tilisiirtoja omien Nordeassa olevien tiliesi välillä verkkopankissa ja mobiilipankissa.

Mihin salasana on tarkoitettu ja missä sitä voi käyttää?

Tietojen katsomiseen ja tilisiirtoihin asiakkaan omien Nordean tilien välillä Verkkopankissa ja mobiilipankissa (Android, iPhone).

Minulla on jo mobiilipankissa käytössä pysyvä salasana. Voinko käyttää sitä myös verkkopankissa?

Sama salasana käy sekä verkko- että mobiilipankissa.

Miten otan salasanan käyttöön tai vaihdan sen uuteen?

Verkkopankissa: Otat salasanan käyttöön tai vaihdat sen  Muokkaa verkkopankkia -välilehdellä kohdassa Pankkitunnukset.

 

Mobiilipankissa: Otat salasanan käyttöön tai vaihdat sen mobiilipankin sisäänkirjaussivun alareunassa Luo salasana- / Vaihda salasana -painikkeella.

Voinko kirjautua salasanalla esim. veroviraston tai veikkauksen palveluihin?

Ei, koska salasanalla kirjautuminen ei ole lain määrittelemä vahva tunnistautumistapa.

Miten toimin, jos salasana menee lukkoon tai se unohtuu?

Verkkopankissa: Kirjaudu verkkopankkiin tunnuslukukortilla tai tunnuslukusovelluksella. Voit vaihtaa salasanan Muokkaa verkkopankkia välilehdellä kohdassa Pankkitunnukset.

 

Mobiilipankissa: Paina Vaihda salasana -painiketta mobiilipankin sisäänkirjaussivun alareunassa, ja kirjaudu sisään tunnuslukukortilla tai tunnuslukusovelluksella.

Tunnuslukusovellus

 

Mikä on tunnuslukusovellus?

Tunnuslukusovellus on mobiililaitteeseen ladattava sovellus, jolla voit tunnistautua sekä vahvistaa tapahtumia Nordean ja muiden palveluntarjoajien palveluissa. Tunnuslukusovellus on osa Nordean pankkitunnuksia.

Voinko yhä käyttää tunnuslukukorttia?

Voit käyttää tunnuslukukorttia tunnuslukusovelluksen rinnalla siirtymäajan.
Tunnuslukusovellus toimii nykyisen tunnuslukukortin rinnalla.

Missä palveluissa voin käyttää tunnuslukusovellusta?

Kaikissa Nordean palveluissa, joissa olet käyttänyt tunnuslukukorttia, kuten henkilöasiakkaan verkkopankki, mobiilipankki, e-maksu, e-tunniste ja Nordea Asiakaspalvelu.

Onko tunnuslukusovellus henkilökohtainen?

Tunnuslukusovellus on henkilökohtainen samalla tavalla kuin tunnuslukorttikin.
Sovellus aktivoidaan omassa verkkopankissa.
Aktivoinnin yhteydessä luot sovellukseen henkilökohtaisen PIN -koodin, jota ei saa kertoa muille.

Millä käyttöjärjestelmillä tunnuslukusovellus toimii?

·  Android 2.3.x, 4.x, 5.x
·  iOS 7 ja 8
·  Windows Phone 8 - puhelimet

Voiko tunnuslukusovelluksella olla useampi käyttäjä?

 

Yhdellä tunnuslukusovelluksella voi olla useampi käyttäjä. Jokainen käyttäjä ottaa sovelluksen käyttöönsä omassa verkkopankissaan ja luo oman henkilökohtaisen PIN -koodin sovellukseen.

Voinko käyttää tunnuslukusovellusta myös muiden palveluntarjoajien, esim. Kelan ja Verottajan, palveluissa?

Tunnuslukusovellus käy samoissa palveluissa kuin tunnuslukukortti, myös muiden palveluntarjoajien palveluissa.

Onko tunnuslukusovelluksen PIN -koodi aina sama ja voinko valita sen itse?

PIN -koodi on pysyvä ja valitset sen itse. Luot henkilökohtaisen, nelinumeroisen PIN -koodin tunnuslukusovellusta aktivoidessasi. Voit halutessasi vaihtaa PIN -koodin tunnuslukusovelluksen käyttäjäasetuksista.

Toimiiko tunnuslukusovelluksen PIN -koodi kaikissa laitteissani?

Ei toimi. Jokainen laite on otettava käyttöön erikseen ja aktivoinnin yhteydessä luot sovellukseen henkilökohtaisen PIN -koodin. PIN -koodi on siis sovellus- ja laitekohtainen.

Onko tunnuslukusovelluksen henkilökohtainen PIN -koodi sama kuin mobiili- ja verkkopankin salasana?

Tunnuslukusovelluksessa käytettävä henkilökohtainen PIN -koodi on eri asia, kuin mobiilipankissa/verkkopankissa käytettävä salasana.

Turvallisuussyistä on suositeltavaa, että et valitse tunnuslukusovelluksen PIN -koodiksi samaa numerosarjaa, kuin mobiili- ja verkkopankin salasanaksi.

Tarvitsenko jatkossa vahvistustunnuksia?

 

Kirjautumisessa ja vahvistuksessa käytetään jatkossakin eri tunnuslukuja.

Miten teen maksun lisävahvistuksen tunnuslukusovelluksella?

 

Lisävahvistus tehdään verkkopankissa kohdassa ”lisävahvistettavat maksut”. Kun painat "Vahvista" -painiketta, tunnuslukusovellus näyttää kyseisen maksun tarkat tiedot ja voit vahvistaa maksun antamalla PIN -koodisi. Jos et tunnista maksua, soita Nordea Asiakaspalveluun.

 

Minulla on kaksi puhelinta. Voinko ladata sovelluksen molempiin puhelimiin?

Kyllä voit. Sovellus pitää kuitenkin aktivoida molemmissa puhelimissa erikseen.

 

Miten aktivointikoodin lähetys käytännössä tapahtuu?

Aktivointikoodi lähetetään asiakkaalle aina varmistettuun puhelinnumeroon tekstiviestillä.

 

Miksi ja miten varmistan puhelinnumeroni?

Haluamme olla varmoja siitä, että aktivointikoodi lähetetään oikealle henkilölle. Tästä syystä vaadimme, että puhelinnumero on varmistettu.

Ensimmäisen kerran varmistat numeron soittamalla maksuttomaan numeroon 0800 165 656 ma-su 24h/vrk. Sinun täytyy tunnistautua puhelun aikana pankkitunnuksillasi. Seuraavan numeron voit varmistaa verkkopankissasi jo varmistamasi numeron avulla.

Miten tunnistautuminen Prepaid-liittymissä toimii?

Tunnuslukusovellus ei ole mitenkään liitettynä puhelinnumeroosi/liittymääsi. Sovellus toimii myös langattomassa wi-fi -verkossa.

Tarvitset vain varmistetun puhelinnumeron saadaksesi aktivointikoodin tekstiviestillä, jotta saat sovelluksen käyttöösi.

Miten tunnistautuminen Prepaid-liittymissä toimii?

Tunnuslukusovellus ei ole mitenkään liitettynä puhelinnumeroosi/liittymääsi. Sovellus toimii myös langattomassa wi-fi -verkossa.

Tarvitset vain varmistetun puhelinnumeron saadaksesi aktivointikoodin tekstiviestillä, jotta saat sovelluksen käyttöösi.

 Ongelmatilanteet

 

Miten toimin jos puhelimeni rikkoutuu tai vaihdan puhelinta?

Sinun täytyy ottaa tunnuslukusovellus uudestaan käyttöön uudessa laitteessa. Asenna tunnuslukusovellus mobiililaitteesi sovelluskaupasta ja tee käyttöönotto verkkopankissasi.

Mitä jos puhelimeni varastetaan tai häviää?

Soita Nordea Asiakaspalveluun ja pyydä sulkemaan puhelimessa ollut tunnuslukusovellus.

Toimiiko tunnuslukusovellus ilman internet-yhteyttä?

Tunnuslukusovellus toimii myös ilman internet-yhteyttä. Aktivoi offline -tila sovelluksessa valitsemalla ilmoituksesta ”Käytä offlinessa”. Seuraa tunnuslukusovelluksen ja käyttämäsi palvelun ohjeita.

Miten toimin jos unohdan PIN- koodini?

Tässä tapauksessa sinun täytyy poistaa nykyinen käyttäjätili sovelluksesta ja ottaa käyttöön uudelleen lisäämällä uusi käyttäjä.

Aloita käyttöönotto verkkopankissasi kirjautumalla tunnuslukukortilla.

Turvallisuus


 

Heikentääkö uusi tunnistautumistapa pankkipalveluiden turvallisuutta?

Ei heikennä. Uusi tunnistautumistapa on turvallinen ja helpottaa tietoturvaan liittyvien uhkien torjuntaa. Tunnuslukusovellus takaa turvallisen pankkiasioinnin myös tulevaisuudessa.
Tunnuslukusovellusta koskevat samat turvallisuusperiaatteet kuin tunnuslukukorttia. Älä koskaan luovuta käyttäjätunnustasi, tunnuslukukorttiasi tai tunnuslukusovelluksen PIN-koodiasi kenenkään toisen käyttöön, ja muista säilyttää ne erillään toisistaan. Lue lisää tunnuslukusovelluksen turvallisesta käytöstä osoitteessa nordea.fi/pankkitunnukset.

 

Mihin tunnuslukusovelluksen turvallisuus perustuu?

Sovelluksen turvallisuus koostuu neljästä tekijästä: PIN-koodi, mobiililaite, tunnusluvut ja yhteys. Lue lisää. (linkki Turvallisuus-välilehdelle)
 Lue myös turvallisesta mobiiliasioinnista (nordea.fi).

 

Mitä teen jos joku saa tietoonsa tunnuslukusovelluksen henkilökohtaisen PIN-koodini?

Vaihda PIN-koodisi heti sovelluksen Käyttäjäasetukset-valikon kohdasta ”Vaihda PIN-koodi”.


Väärinkäyttö on mahdollista vain, mikäli henkilöllä on PIN-koodin lisäksi hallussaan myös käyttäjätunnuksesi ja mobiililaitteesi. Tässä tapauksessa soita välittömästi Nordea Asiakaspalveluun 0200 3000 (24/7) pvm/mpm sulkeaksesi sovelluksen.

 

Miten sovelluksen käyttäminen voi olla turvallista, kun minun ei enää tarvitse antaa palveluun vaihtuvia tunnuslukuja?

Kun annat sovellukseen PIN-koodisi, laskee sovellus kertakäyttöisiä ja tapahtumakohtaisia tunnuslukuja, ja välittää ne Nordeaan suojatussa yhteydessä.

Offline-tilassa sovellus näyttää lasketut tunnusluvut, ja annat ne itse käyttämääsi palveluun.

 

Voiko sovelluksen kopioida toiseen laitteeseen?

Ei voi. Sovellus on sidottu siihen laitteeseen jossa olet ottanut sen käyttöön ja toimii ainoastaan kyseisessä laitteessa.

 

Voiko sovellusta käyttää laitteessa, jonka suojaus on murrettu (ns. jailbreak/rootattu laite)?

Ei voi. Sovellus lopettaa heti toimintansa, ja poistaa kaikki käyttäjätiedot mikäli laitteen suojaus murretaan.


Tunnuslukukortti
Mitä teen, kun käyttäjätunnus ja tunnusluku eivät täsmää?

Voit tarkistaa tunnusluvun järjestysnumeron kirjautumalla verkkopankkiin tunnuslukukortin 80. tunnuksella. Tämä tilanne lasketaan kuitenkin virheelliseksi yrityskerraksi.

Huomaa, että viisi (5) virheellistä yrityskertaa lukitsee palvelun. Mikäli näin käy, on palvelu käytettävissä automaattisesti seuraavana päivänä. Hyvä muistisääntö onkin, että jokainen tunnusluvun tarkistuskerta käyttämällä tunnuslukukortin 80. tunnusta lasketaan virheelliseksi yrityskerraksi. Lukittuneen palvelun voit myös itse aktivoida uudelleen käymällä konttorissa.

Oletko saanut jo uuden tunnuslukutaulukon postissa kotiin? Postitamme uuden taulukon, kun olet käyttänyt tunnuslukukortista 60. järjestysnumeron (salkkuasiakkailla 50. järjestysnumero).

Voiko puolisoni käyttää tunnuksiani?

Pankkitunnukset ovat henkilökohtaiset, eikä niitä saa luovuttaa toiselle henkilölle.

Mitä teen jos olen unohtanut käyttäjätunnukseni?

Käy tarkistamassa käyttäjätunnuksesi lähimmässä Nordean konttorissa tai palvelupisteessä. Muista ottaa mukaan henkilöllisyystodistus.

Miksi palvelu ei kerro seuraavaa tunnuslukua? Kun tunnuslukutaulukosta kysytään tunnukset järjestyksessä, seuraavan tunnusluvun järjestysnumeron piilottamisella saadaan lisäturvaa tietyissä tilanteissa.
Mitä teen, jos pankkitunnukseni katoavat?

Jos pankkitunnuksesi katoavat Jos epäilet, että käyttäjätunnus, tunnuslukukortti tai molemmat ovat väärissä käsissä, toimi seuraavasti:

  • soita Nordea Asiakaspalveluun 0200 3000 tai
  • soita Sulkupalveluun 020 333 (pvm/mpm) 24h/vrk, ulkomailta +358 20 333
Ilmoita väärinkäytöksestä Varastettujen pankkitunnusten avulla tehty väärinkäytös on rikos, josta on tehtävä rikosilmoitus poliisille. Ilmoita väärinkäytöksestä heti myös pankkiin, jotta pankkitunnuksesi voidaan sulkea.

 

Pankkitunnusten hinta Avainasiakkaalle
Hinta
Pankkitunnukset/kk 0,00 €

Prepaid pankkitunnukset, kertamaksu

(määräaikaiset pankkitunnukset, joiden palvelumaksu veloitetaan sopimuksen teon yhteydessä)

30,00 €

Uusi verkkopankkisopimus tai tunnuslukukortti vanhan tilalle /kertamaksu

5,00 €

Mobiililaite häviää, uuden tunnuslukusovelluksen aktivointi, kertamaksu

0,00 €

Mobiililaite hajoaa, uuden tunnuslukusovelluksen aktivointi, kertamaksu

0,00 €

Tunnuslukusovellus useampaan laitteeseen, uuden tunnuslukusovelluksen aktivointi, kertamaksu

0,00 €

Pankkitunnukset koostuvat käyttäjätunnuksesta, vaihtuvista tunnuksista ja vahvistustunnuksista. Tunnuksista perittävän palvelumaksun lisäksi peritään hinnaston mukaisia palvelukohtaisia lisämaksuja. Tunnuksilla voi asioida eri välineillä ja niistä perittävät yhteyskustannukset /soitot veloittaa teleoperaattori.

 

 

Ehdot

Pankkitunnuksilla käytettävien palvelujen yleiset sopimusehdotPDF

Pankkitunnusten turvallinen käyttöPDF

Verkkopankin katseluoikeus ehdot PDF

Pankkitunnusten hinta Kanta-asiakkaalle
Hinta
Pankkitunnukset/kk 2,00 €

Prepaid pankkitunnukset, kertamaksu

(määräaikaiset pankkitunnukset, joiden palvelumaksu veloitetaan sopimuksen teon yhteydessä)

30,00 €

Uusi verkkopankkisopimus tai tunnuslukukortti vanhan tilalle /kertamaksu

5,00 €

Mobiililaite häviää, uuden tunnuslukusovelluksen aktivointi, kertamaksu

0,00 €

Mobiililaite hajoaa, uuden tunnuslukusovelluksen aktivointi, kertamaksu

0,00 €

Tunnuslukusovellus useampaan laitteeseen, uuden tunnuslukusovelluksen aktivointi, kertamaksu

0,00 €

Pankkitunnukset koostuvat käyttäjätunnuksesta, vaihtuvista tunnuksista ja vahvistustunnuksista. Tunnuksista perittävän palvelumaksun lisäksi peritään hinnaston mukaisia palvelukohtaisia lisämaksuja. Tunnuksilla voi asioida eri välineillä ja niistä perittävät yhteyskustannukset /soitot veloittaa teleoperaattori.

 
Ehdot

Pankkitunnuksilla käytettävien palvelujen yleiset sopimusehdotPDF

Pankkitunnusten turvallinen käyttöPDF

Verkkopankin katseluoikeus ehdot PDF

Pankkitunnusten hinta Check-in-asiakkaalle
Hinta
Pankkitunnukset/kk 0,00 €

Prepaid pankkitunnukset, kertamaksu

(määräaikaiset pankkitunnukset, joiden palvelumaksu veloitetaan sopimuksen teon yhteydessä)

30,00 €

Uusi verkkopankkisopimus tai tunnuslukukortti vanhan tilalle /kertamaksu

5,00 €

Mobiililaite häviää, uuden tunnuslukusovelluksen aktivointi, kertamaksu

0,00 €

Mobiililaite hajoaa, uuden tunnuslukusovelluksen aktivointi, kertamaksu

0,00 €

Tunnuslukusovellus useampaan laitteeseen, uuden tunnuslukusovelluksen aktivointi, kertamaksu

0,00 €

Pankkitunnukset koostuvat käyttäjätunnuksesta, vaihtuvista tunnuksista ja vahvistustunnuksista. Tunnuksista perittävän palvelumaksun lisäksi peritään hinnaston mukaisia palvelukohtaisia lisämaksuja. Tunnuksilla voi asioida eri välineillä ja niistä perittävät yhteyskustannukset /soitot veloittaa teleoperaattori.

 
Ehdot

Pankkitunnuksilla käytettävien palvelujen yleiset sopimusehdotPDF

Pankkitunnusten turvallinen käyttöPDF

Verkkopankin katseluoikeus ehdot PDF

Pankkitunnusten normaalihinta
Hinta
Pankkitunnukset/kk 3,00 €

Prepaid pankkitunnukset, kertamaksu

(määräaikaiset pankkitunnukset, joiden palvelumaksu veloitetaan sopimuksen teon yhteydessä)

30,00 €

Uusi verkkopankkisopimus tai tunnuslukukortti vanhan tilalle /kertamaksu

5,00 €

Mobiililaite häviää, uuden tunnuslukusovelluksen aktivointi, kertamaksu

0,00 €

Mobiililaite hajoaa, uuden tunnuslukusovelluksen aktivointi, kertamaksu

0,00 €

Tunnuslukusovellus useampaan laitteeseen, uuden tunnuslukusovelluksen aktivointi, kertamaksu

0,00 €

Pankkitunnukset koostuvat käyttäjätunnuksesta, vaihtuvista tunnuksista ja vahvistustunnuksista. Tunnuksista perittävän palvelumaksun lisäksi peritään hinnaston mukaisia palvelukohtaisia lisämaksuja. Tunnuksilla voi asioida eri välineillä ja niistä perittävät yhteyskustannukset /soitot veloittaa teleoperaattori.

 
Ehdot

Pankkitunnuksilla käytettävien palvelujen yleiset sopimusehdotPDF

Pankkitunnusten turvallinen käyttöPDF

Verkkopankin katseluoikeus ehdot PDF

ShadowShadowShadow

Neuvoja verkkopalveluista

Neuvoja verkkopalveluista
Tietoturva Ajankohtaisia uutisia, ohjeita sekä linkkejä turvalliseen pankkiasioimiseen verkossa.

Uusi tunnuslukusovellus Tunnuslukusovelluksella kirjaudut verkko- ja mobiilipankkiin, maksat turvallisesti verkko-ostoksesi ja tunnistaudut sekä Nordea Asiakaspalveluun että muiden palvelutarjoajien palveluihin.