Tilisiirto

Tilisiirtona maksat vaivattomasti euromääräisiä maksuja kotimaahan sekä eurooppalaisiin pankkeihin. Maksat tilisiirrot samalla tavalla oli saajan tilipankki kotimaassa tai ulkomailla.

Tilisiirtoja ja maksuja on mahdollista tehdä useilla eri tavoilla: verkkopankissa, puhelinpankissa, maksuautomaatilla tai konttoripalveluna.

Tilisiirtoon tarvitset saajan IBAN-muotoisen tilinumeron (International Bank Account Number). Tilisiirto välitetään aina kotimaan maksun hinnalla.

Edut:

  • Tilisiirto välittyy eurooppalaisen pankkiin yhtä nopeasti kuin toiseen kotimaiseen pankkiin.
  • Maksat tilisiirron samalla tavalla riippumatta siitä, onko se menossa kotimaahan tai muualle Eurooppaan.
  • Edullinen kotimaan maksun hinnoittelu.
  • Tilisiirron määrä siirretään täysimääräisenä saajan tilille.
 

Verkkopankissa ja maksuautomaatilla

Nordeassa olevien tilien välillä tehdyssä tilisiirrossa varat siirtyvät lähettäjän ja vastaanottajan välillä välittömästi. Nordea välittää tilisiirron/maksun toiseen kotimaiseen tai eurooppalaiseen pankkiin seuraavaksi pankkipäiväksi.

Huomaathan, että maksuja muihin pankkeihin välitetään vain pankkipäivisin. Maksu ehtii samalle päivälle, jos teet  sen verkkopankilla ennen kello 19.30.

Viikonloppuna tai arkipyhänä maksu muihin pankkeihin välitetään eteenpäin vasta seuraavana pankkipäivänä. Nordean Suomen tiliasiakkaiden tilien välillä tilisiirtoja kirjataan myös viikonloppuisin ja arkipyhinä.

 

Esite

Maksajaa koskevien tietojen välittäminen saajan pankille

Näin toimii maksun lisävahvistus

Lisävahvistaminen voidaan tehdä joko tekstiviestillä tai soittamalla. Viestit ja soitot ovat asiakkaalle maksuttomia käytettäessä palvelua kotimaassa suomalaisella liittymällä.

Tekstiviestipalvelu

Maksun lisävahvistamisen tekstiviestillä voi tehdä suomalaisista liittymistä Ainan, Academican, Cubion, Dicamen, DNA:n, Elisan, Fujitsun (Elisan verkossa toimivat liittymät), Saunalahden, Soneran, TDC Songin, Telefinlandin ja Ålands Mobiltelefonin liittymillä sekä useimmilla ulkomaisilla tekstiviestipalveluja tukevilla liittymillä ja se on käytössä vuorokauden ympäri kuten verkkopankkikin.

Rekisteröidy tekstiviestipalveluun

Tekstiviestivahvistaminen edellyttää rekisteröitymistä tekstiviestipalveluun.
Rekisteröityminen tapahtuu verkkopankissa, kohdassa Mobiilipalvelut/Tekstiviestivahvistus. Siellä sinua pyydetään vahvistamaan järjestelmän ehdottama matkapuhelinnumero. Matkapuhelinnumeron valinnan jälkeen valitse: Kaikki palvelut (myös lisäturva, joka vaatii varmentamisen). Mikäli verkkopankki ei tarjoa puhelinnumeroa voit ilmoittaa ja rekisteröityä tekstiviestipalveluun soittamalla lisävahvistuspalveluun 0800 165 656 asiakaspalveluumme (ma-su 24h/vrk, maksuton Suomessa suomalaisilla liittymillä).

Verkkopankin ehdottamat matkapuhelinnumerot koostuvat itse verkkopankkiin tallentamistasi ja pankille ilmoittamistasi puhelinnumeroista sekä numeroista, jotka Nordea on hankkinut kolmannelta osapuolelta, joka käyttää Suomen Numeropalvelu Oy:n ylläpitämiä tietoja. Puhelinnumeroita käytetään vain verkkopankissa tilaamissasi hälytyksissä ja vahvistuksissa.

Tekstiviesti A vahvistaa maksun

Poikkeukselliseksi havaituille maksuille pyydetään verkkopankissa lisävahvistusta.
Pankki lähettää lisävahvistuspyynnön sinulle tekstiviestillä .Vahvistaaksesi maksun, sinun pitää lähettää tekstiviesti, kirjoittamalla viestiin A-kirjain. Tähän viestiin järjestelmä lähettää sinulle välittömästi kuittausviestin. Mikäli lisävahvistusta odottavaa maksua ei ole vahvistettu tekstiviestillä seuraavan pankkipäivän loppuun mennessä, maksu raukeaa.

Vahvistaminen soittamalla

Mikäli et käytä tekstiviestipalvelua vahvista maksu soittamalla lisävahvistuspalveluun 0800 165 656 (maksuton Suomessa suomalaisilla liittymillä). Vahvistaminen soittamalla toimii asiakaspalveluumme ma-su 24h/vrk.
Maksun lisävahvistus
Kysymys Vastaus
1. Miten saan lisävahvistuspalvelun käyttööni? Kaikki Nordean verkkopankin suomalaiset henkilöasiakkaat ovat automaattisesti maksujen lisävahvistusjärjestelmän piirissä. Jotta maksun lisävahvistuksen voi hoitaa tekstiviestillä, on sinun rekisteröidyttävä verkkopankissa tekstiviestipalveluun.
2. Minulla ei ole matkapuhelinta enkä aio sellaista hankkia. Miten lisävahvistaminen tapahtuu? Voit hoitaa lisävahvistamisen myös puhelimitse numeroon 0800 165 656
(ma-su 24h/vrk, maksuton Suomessa suomalaisilla liittymillä).
3. Pitääkö lisävahvistuspalveluun 0800 165 656 soittaessakin tunnistautua verkkopankkitunnuksilla? Kyllä pitää, turvallisuussyistä. Lisäksi sinulta saatetaan kysyä lisäkysymyksiä, jotta henkilöllisyydestäsi voidaan varmistua.
4. Millä liittymillä tekstiviestivahvistus toimii ja mitä se maksaa?

Tekstiviestipalvelu toimii suomalaisista liittymistä Academican, Dicamen, DNA:n, Elisan, Fujitsun (Elisan verkossa toimivat liittymät), Saunalahden, Soneran, TDC Songin, Telefinlandin ja Ålands Mobiltelefonin liittymillä sekä useimmilla ulkomaisilla tekstiviestipalveluja tukevilla liittymillä. Kotimaan verkoissa lähetetyt ja vastaanotetut tekstiviestit ovat maksuttomia. Ulkomailla lähetetyistä tekstiviesteistä hinnat kannattaa selvittää omalta operaattorilta.

5. Toimiiko tekstiviestivahvistus ulkomaillakin? Onko vahvistus silloinkin ilmainen?

Kyllä toimii. Ulkomailla vastaanotettu tekstiviesti ei maksa mitään mutta lähettämäsi vahvistustekstiviesti maksaa ulkomailla lähetetyn tekstiviestin verran.

6. Jos olen siirtänyt puhelut toiseen puhelimeeni, siirtyvätkö vahvistusviestit myös?

Tekstiviestit eivät siirry, vaikka puhelut siirtyvätkin.

7. Onko puhelinnumeroni automaattisesti Nordean tiedossa, vai täytyykö se ilmoittaa erikseen?

Nordea on hankkinut asiakkaidensa matkapuhelinnumeroita Suomen Numeropalvelu Oy:n ylläpitämästä rekisteristä. Rekisteri ei sisällä salaisia numeroita eikä yritysliittymiä. Jokaisen verkkopankkiasiakkaan on vahvistettava verkkopankissa ehdotettu puhelinnumero tai tarvittaessa ilmoitettava oikea numero numeroon 0800 165 656 (ma-su 24h/vrk, maksuton Suomessa suomalaisilla liittymillä).

8. Jos numeroni vaihtuu tai liittymäni suljetaan, tuleeko siitä Nordealle automaattisesti tieto vai voiko vahvistuspyyntö lähteä Nordean tietämättä väärään liittymään?

Nordea ei saa automaattisesti tietoa matkapuhelinnumeroissa tapahtuvista muutoksista. Ole ystävällinen ja ilmoita muutoksista numeroon 0800 165 656 (ma-su 24h/vrk, maksuton Suomessa suomalaisilla liittymillä) tai tee muutos verkkopankissa. Mikäli päivityksiä ei tehdä, lisävahvistuspyyntö ei mene perille ja maksu saattaa viivästyä.

9. Missä maksun vaiheessa minulta pyydetään lisävahvistusta?

Lisävahvistusta pyydetään siinä vaiheessa kun olet tavanomaiseen tapaan vahvistanut maksun. Jos olet jo rekisteröitynyt tekstiviestipalveluun, saat samaan aikaan viestin, jossa pyydetään lisävahvistamaan maksu vastaamalla saapuneeseen viestiin A. Mikäli et ole vielä rekisteröitynyt tekstiviestipalveluun, voit tehdä sen lisävahvistuspyynnön ilmestyttyä verkkopankkiin (mikäli palvelun ehdottama matkapuhelinnumero on oikea).

10. Kuinka nopeasti maksu pitää vahvistaa tekstiviestillä?

Verkkopankissa tehty, lisävahvistusta edellyttävä maksu pitää lisävahvistaa tekstiviestillä tai puhelimitse maksuhetkeä seuraavan pankkipäivän loppuun mennessä (klo 24 mennessä). Mikäli lisävahvistusta ei saada määräaikaan mennessä, maksu raukeaa.

Esimerkkejä

- Verkkopankkimaksu suoritetaan torstaina klo 16. Lisävahvistaminen perjantaina puhelimitse klo 20:een tai tekstiviestillä klo 24:een mennessä.

- Verkkopankkimaksu suoritetaan perjantaina klo 21. Lisävahvistaminen maanantaina puhelimitse ma klo 20:een tai tekstiviestillä klo 24:een mennessä.

11. Tuleeko vahvistusviesti ainoastaan kerran jokaista lisävahvistettavaa maksua kohden?

Kyllä.

12. Mitä jos lähetän virheellisen vahvistusviestin, esim. B. Ilmoittaako palvelu, että vahvistus ei ole oikeassa muodossa?

Palvelu ilmoittaa tekstiviestillä, että vastaus on väärä. Tällöin pitää vastata uudelleen vastaamalla A alkuperäiseen lisävahvistuspyyntöön.

13. Poistin saapuneen vahvistusviestin vahingossa. Mistä saan viestin uudelleen?

Verkkopankissa voi pyytää viestin uudelleenlähetystä.

14. Mistä saan tukea ja lisää tietoa tästä palvelusta?

Verkkosivuiltamme nordea.fi, Nordea Asiakaspalvelusta 0200 3000 (pvm/mpm) ja konttoreista sekä maksun lisävahvistuksen palvelunumerosta 0800 165 656 (ma-su 24h/vrk, maksuton Suomessa suomalaisilla liittymillä).

Tilisiirto ja laskunmaksu itsepalveluna hinnat Avainasiakkaalle 
Verkkopankissa, mobiiliverkkopankissa, tekstiversiolla Hinta

Omalle tilille Nordea Pankki Suomessa

0,00 €

Toisen tilille Nordea Pankki Suomessa

0,00 €

Toisessa rahalaitoksessa olevalle tilille

0,00 €

Euroina eurotililtä toiseen rahalaitokseen euromaksualueella (SEPA)

0,00 €

Saapuva euromääräinen tilisiirto eurotilille euromaksualueelta (SEPA)

0,00 €
Laskunmaksu Nordean maksuautomaatilla kts Maksuautomaatit-hinnasto.
Otto omalta tililtä kotimaassa automaateilla kts korttihinnastot kyseisen kortin kohdalta.
Oma siirrot korteilta pankkitilille kts korttihinnastot kyseisen kortin kohdalta.
Kuitti Hinta

Kuitti tilattuna pankkitunnuksilla itsepalveluna

1,00 €

Kuitti verotusta varten

(kuitti postitetaan vuosittain tammikuussa)

0,00 €

Tilisiirto ja laskunmaksu itsepalveluna hinnat Kanta-asiakkaalle 
Verkkopankissa, mobiiliverkkopankissa, tekstiversiolla Hinta

Omalle tilille Nordea Pankki Suomessa

0,00 €

Toisen tilille Nordea Pankki Suomessa

0,00 €

Toisessa rahalaitoksessa olevalle tilille

0,00 €

Euroina eurotililtä toiseen rahalaitokseen euromaksualueella (SEPA)

0,00 €

Saapuva euromääräinen tilisiirto eurotilille euromaksualueelta (SEPA)

0,00 €

Laskunmaksu Nordean maksuautomaatilla kts Maksuautomaatit-hinnasto.
Otto omalta tililtä kotimaassa automaateilla kts korttihinnastot
Oma siirrot korteilta pankkitilille kts korttihinnastot
Kuitti Hinta

Kuitti tilattuna pankkitunnuksilla itsepalveluna

1,00 €

Kuitti verotusta varten

(kuitti postitetaan vuosittain tammikuussa)

0,00 €

Tilisiirto ja laskunmaksu itsepalveluna hinnat Check-in-asiakkaalle 
Verkkopankissa, mobiiliverkkopankissa, tekstiversiolla Hinta

Omalle tilille Nordea Pankki Suomessa

0,00 €

Toisen tilille Nordea Pankki Suomessa

0,00 €

Toisessa rahalaitoksessa olevalle tilille

0,00 €

Euroina eurotililtä toiseen rahalaitokseen euromaksualueella (SEPA)

0,00 €

Saapuva euromääräinen tilisiirto eurotilille euromaksualueelta (SEPA)

0,00 €
Laskunmaksu Nordean maksuautomaatilla kts Maksuautomaatit-hinnasto
Otto omalta tililtä kotimaassa automaateilla kts korttihinnastot
Oma siirrot korteilta pankkitilille kts korttihinnastot
Kuitti Hinta

Kuitti tilattuna pankkitunnuksilla itsepalveluna

1,00 €

Kuitti verotusta varten

(kuitti postitetaan vuosittain tammikuussa)

0,00 €

Tilisiirto ja laskunmaksu itsepalveluna normaalihinnat  
Verkkopankissa, mobiiliverkkopankissa, tekstiversiolla Hinta

Omalle tilille Nordea Pankki Suomessa

0,00 €

Toisen tilille Nordea Pankki Suomessa

0,00 €

Toisessa rahalaitoksessa olevalle tilille

0,00 €

Euroina eurotililtä toiseen rahalaitokseen euromaksualueella (SEPA)

0,00 €

Saapuva euromääräinen tilisiirto eurotilille euromaksualueelta (SEPA)

0,00 €
Laskunmaksu Nordean maksuautomaatilla kts Maksuautomaatit-hinnasto
Otto omalta tililtä kotimaassa automaateilla kts korttihinnastot
Oma siirrot korteilta pankkitilille kts korttihinnastot
Kuitti Hinta

Kuitti tilattuna pankkitunnuksilla itsepalveluna

1,00 €

Kuitti verotusta varten

(kuitti postitetaan vuosittain tammikuussa)

0,00 €

Tilisiirto ja laskunmaksu henkilö- ja konttoripalveluna hinnat  

Pano omalle tilille *)

Hinta

Nordea Pankki Suomessa

0,00 €

Toisessa rahalaitoksessa olevalle tilille

6,00 €

Tililtä otto

Hinta
Kotimaassa omalta tililtä 0,00 €

Käteismaksu *)

Hinta
Omalle tilille Nordea Pankki Suomessa 0,00 €
Toisen tilille Nordea Pankki Suomessa 6,00 €
Toisessa rahalaitoksessa olevalle tilille 6,00 €
Tilisiirto ja laskujen maksu Hinta
Omalle tilille Nordea Pankki Suomessa 0,00 €
Toisen tilille Nordea Pankki Suomessa 5,00 €
Toisessa kotimaisessa rahalaitoksessa olevalle tilille 5,00 €

Euroina eurotililtä toiseen rahalaitokseen euromaksualueella (SEPA)

5,00 €

Saapuva euromääräinen tilisiirto eurotilille euromaksualueelta (SEPA)

0,00 €

Siirto MasterCard-kortilta pankkitilille

2,00 € + 2,5 %
Siirto Visa-kortilta pankkitilille 2,00 € + 2,5 %
Tilisiirto pankkitunnuksilla henkilöpalveluna 5,00 €
Pikasiirto Hinta
Alle 170 000 e 15,00 €
170 000 e – 1,7 milj. e 20,00 €
1,7   8,5 milj. e 40,00 €
Yli 8,5 milj. e 55,00 €
Ilmoittaminen saajalle, lisäksi 8,50 €
Samaan pikasiirtoon sisältyvät eri maksut tai viitteet kukin 2,50 €

*) Käteisellä euroseteleillä ja -kolikoilla, kotimaisella euromääräisellä shekillä, pankkivekselillä, lahjashekillä, elektronisella lahjakortilla tai veloittaen Säästötiliä

Kuitti tai maksutodistus Hinta

Asiakkaan konttorista jälkikäteen pyytämä kuitti tai maksutodistus/kpl, tuntiveloituksen mukaan, vähintään

5,00 €

Kuitin tai maksutodistuksen lähettäminen postitse lähetystä kohden

2,50 €

Kuitti verotusta varten (kuitti postitetaan vuosittain tammikuussa)

0,00 €

Tilisiirtolomakkeen täyttö tai täydentäminen/kpl (ei pikasiirto)

0,90 €

Tutustu palvelun ehtoihin ennen sopimuksen tekoa ja palvelun käyttöönottoa.

Ehdot:

Nordean euromaksualueella välitettävien euromaksujen yleiset ehdot

Pankkitunnuksilla käytettävien palvelujen yleiset sopimusehdot

ShadowShadowShadow

Neuvoja tileistä ja maksuista

Tiliotteet kätevästi verkkopankkiin Jos sinulla on pankkitunnukset, voit luopua kokonaan paperitiliotteesta ja siirtyä käyttämään e-tiliotetta.
Neuvoja tileistä ja maksuista

IBAN ja BIC Kansainvälinen tilinumero ja pankin yksilöivä tunniste

Talletussuoja 

Tileillä on talletussuoja. Talletussuoja tarkoittaa, että tilinomistaja saa kaikissa oloissa talletuksensa korkoineen takaisin. Suoja käsittää talletukset 100.000 euroon saakka yhdessä pankissa tai pankkiryhmässä.

Lue lisää

Verkkopankki

Hoidat päivittäiset pankkiasiasi nopeasti ja helposti.

Lue lisää

SEPA Suomessa

Lue lisää